Panasonic Lumix TZ35 a TZ40: o čtyři více
Tradiční řada kapesních ultrazoomů Panasonic Lumix TZ se dočkala nových modelů TZ35 a TZ40. My je dnes otestujeme. Oba mají 20× optický zoom a zvýšili své rozlišení o 4 megapixely. TZ40 nabídne i Wi-Fi a GPS.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Ostření, expozice, videosekvence
- Stabilizace, portréty, výdrž, Wi-Fi, GPS
- Digitální šum, protisvětlo
- Vlastnosti objektivu
- Optický zoom, rychlost, scénické režimy
- Noční, standardní a 3D scéna
- Galerie ilustračních snímků - Lumix TZ35
- Galerie ilustračních snímků - Lumix TZ40
- Závěr
Digitální šum
Oba přístroje jsou vybaveny zhruba 1/2,3" MOS senzory (TZ35 má přesněji řečeno 1/2,33"). V případě modelu TZ35 má rozlišení 17,5 megapixelů, z čehož se efektivně využívá 16,1 MPx. TZ40 má pak ještě vyšší pixelovou hustotu, snímač s 18,9 megapixely a efektivně používá 18,1 MPx. Teoreticky by tak TZ40 měla produkovat více zašuměné snímky. Na následujících snímcích se podíváme, kde je pravda.
TZ35, ISO 100
TZ40, ISO 100
Vyšší rozlišení snímače TZ40 jde jen trochu vidět (u TZ35 lze vidět obě světla fiatu i mercedesu, u TZ40 jen jedno). TZ40 má více doostřovaný obraz (artefakty na hranách), TZ35 je oku příjemnější, přestože s nižší ostrostí i detaily. Šum je v obou případech odšuměn, černé plochy jsou bez detailů.
TZ35, ISO 200
TZ40, ISO 200
Při citlivosti ISO 200 jde vidět silnější rozmývání u TZ35 a více ustřelených pixelů u TZ40.
TZ35, ISO 400
TZ40, ISO 400
TZ35, ISO 400 (multiexpozice)
TZ40, ISO 100 (multiexpozice)
ISO 400 dále zvyšuje rozmývání a lehce potlačuje barvy. Multiexpozice nechává snímkům lepší kontrast, ale rozmývání v některých místech nepřestává.
TZ35, ISO 800
TZ40, ISO 800
U citlivosti ISO 800 jsou už výsledky opravdu hodně špatné, odšumování graduje, barvy se v obou případech ztrácí, detaily mizí a plochy se rozmazávají.
TZ35, ISO 1600
TZ40, ISO 1600
TZ35, ISO 1600 (režim Vysoká citlivost)
TZ40, ISO 1600 (režim Vysoká citlivost)
Při citlivosti ISO 1600 je vidět rozdíl ve zpracování obrazu. TZ35 více rozmazává, TZ40 více ustřeluje. Praktické rozdíly jsou ale minimální, výsledky jsou hodně špatné v obou případech.
TZ35, ISO 3200
TZ40, ISO 3200
Nejvyšší citlivost ISO 3200 už rozmývá vše, co jde, TZ40 nicméně v režimu rozšíření nabídne i ISO 6400. Nyní se podíváme na výsledky po zmenšení na standardizované rozlišení 12 megapixelů.
TZ35, konverze do 12 MPx
TZ40, konverze do 12 MPx
Zde vidíte výsledky pro vzájemné porovnání s dalšími fotoaparáty, pro zajímavost ještě předložím srovnání mezi TZ35 a TZ40.
konverze na 12MPx (TZ35 vlevo, TZ40 vpravo)
Nějak výrazné rozdíly v detailech nebo šumu nejsou patrné. U TZ40 jsou výraznější artefakty na hranách, nicméně trochu lépe zachovává barvy u středních citlivostí. Podíváme se na míru zachování detailů na klasické scéně s plyšovým zajícem.
ISO 100 (TZ35) |
ISO 100 (TZ40) |
ISO 200 (TZ35) |
ISO 200 (TZ40) |
ISO 400 (TZ35) |
ISO 400 (TZ40) |
ISO 800 (TZ35) |
ISO 800 (TZ40) |
ISO 1600 (TZ35) |
ISO 1600 (TZ40) |
ISO 3200 (TZ35) |
ISO 3200 (TZ40) |
ISO 6400 (TZ40) |
|
ISO 200 (multiexpozice, TZ35) |
ISO 200 (multiexpozice, TZ40) |
ISO 2500 (režim Vysoká citlivost, TZ35) |
ISO 1600 (režim Vysoká citlivost, TZ40) |
Velmi výrazné odšumování je patrné už na nejnižší citlivosti ISO 100, a to u obou přístrojů. U TZ40 je obraz akorát více doostřován. Od ISO 400 včetně je obraz v podstatě jen mazanice. Opět se mrkneme na výřezy ze snímků zmenšených na standardizované rozlišení 12 megapixelů.
TZ35, konverze do 12 MPx
TZ40, konverze do 12 MPx
Ani zmenšení rozlišení moc nezpůsobí, aby snímky vypadaly per pixel nějak výrazně dobře. Postavíme oba přístroje ještě proti sobě.
konverze na 12MPx (TZ35 vlevo, TZ40 vpravo)
Mezi fotoaparáty nelze pozorovat nějak zásadní rozdíly. TZ40 nechává trochu více jasového šumu a více doostřuje, ale nejsou to nějak dramatické rozdíly.
standardní výstup
funkce Inteligentní rozlišení
Funkce Inteligentní rozlišení by měla zajistit různé odšumování na detailech, texturách a hladkých plochách. Je pravda, že hladké plochy jsou skutečně o něco hladší, ale rovněž je ještě více patrné zbytečné doostřování a tráva je vyhlazená ještě více než v původním případě.
Protisvětlo
Přístroje nabízí několik režimů boje proti extrémnímu dynamickému rozsahu některých scén. Vedle klasického HDR se třemi různými expozicemi tu máte i automatické "jednodušší" HDR v režimu iA, které v případě detekce protisvětla pořídí dvě expozice a složí je dohromady.
Panasonic Lumix TZ40 (18 MPx), expoziční čas 1/500 s, clona F3,3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
V protisvětle to fotoaparátu moc nejde. Odlesky objektivu jsou výrazné, trochu se objevuje chromatická aberace. Ve stínech trpí snímky na velmi výrazné rozmývání obrazu.
Panasonic Lumix TZ40 (18 MPx), expoziční čas 1/640 s, clona F4,5, citlivost ISO 200, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení
Tento snímek byl pořízen ve dvousnímkovém HDR režimu Inteligentní automatiky. Obloha začíná chytat trochu modré barvy, stíny mají trochu více kontrastu.
Panasonic Lumix TZ35 (16 MPx), expoziční čas 1/200 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Zde to nedopadlo nejhůř, kresba listů je slušná, ve trávě je ale rozmývání silnější. Vpravo nahoře vidíte chromatickou aberaci.
Panasonic Lumix TZ35 (16 MPx), expoziční čas 1/800 s, clona F3,3, citlivost ISO 200, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení
Dvousnímkový režim dává obloze konečně nějakou kresbu. Krajina je trochu tmavší s výraznějším kontrastem. Opět je vidět velmi silné rozmývání zelených ploch.
Panasonic Lumix TZ35 (16 MPx), expoziční čas 1/640 s, clona F3,3, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Třísnímkové HDR prosvětluje krajinu, lehce přidává kresbu do oblohy. Bohužel je tu stále velmi agresivní odšumování.
Panasonic Lumix TZ35 (16 MPx), expoziční čas 1/200 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
V obloze je lehký přepal. Krajina má přiměřenou kresbu, výjimkou jsou opět zelené plochy s mírným kontrastem, které se moc rozmývají.
Panasonic Lumix TZ35 (16 MPx), expoziční čas 1/640 s, clona F3,3, citlivost ISO 200, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení
Dvousnímkové HDR výrazně zlepšilo prokreslení oblohy, přepaly zmizely. V krajině je bohužel vidět mnoho ustřelených pixelů.