Panasonic Lumix TZ7: ultrazoom téměř bez chybičky
Řada kompaktních ultrazoomů Panasonic TZ byla inovována o modely TZ6 a TZ7. Právě druhý jmenovaný prošel naším testem. V malém těle nabízí 12× optický zoom začínající od širokoúhlých 25 mm. Nechybí optická stabilizace a podpora HD videa ve formátu AVCHD Lite.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Fotoaparáty Panasonic jsou díky procesorům Venus Engine většinou rychlé přístroje a Lumix TZ7 se z tohoto příliš nevymyká. Práce s ním je pohotová, jediné co trochu vadí, je posuvné tlačítko pro vstup do režimu prohlížení, čímž se tato operace poněkud prodlužuje. A platí to především zpátky pro vstup do režimu fotografování, kdy logicky nefunguje podstatně rychlejší namáčknutí spouště. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek v čase 0,0 s.
- První snímek - 2,75 sekundy (Pouze průměrný čas.)
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,55 sekundy (Vcelku příjemný čas, při zapnutém režimu automatické makro se prodlužuje na horších 0,9 sekundy, takže makro nechte spíše vypnuté.)
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,9 sekundy (Platí pro situaci, kdy si zhruba pamatuje ostření z předchozího snímku, jinak pro úplně nové ostření od nuly platí čas 1,2 sekundy. To jsou jen průměrné časy pro nejdelší ohnisko. Se zapnutým makro režimem se dá občas dosahovat lepších, ale i pomalejších časů.)
- Snímek s namáčknutím - V pořádku.
- Čas snímek-snímek - 1,9 sekundy (V režimu Inteligentní expozice zhruba 2,1 sekundy. Toto je dobrá disciplína pro Lumix TZ7, časy mezi snímky patří rozhodně k těm kratším.)
- Čas snímek-snímek s bleskem - 2,55 sekundy (Nabíjení blesku je chvilková záležitost, a tak něco málo přes 2,5 sekundy lze považovat za dobrý výsledek.)
- Přezoomování - 2,6 sekundy (Zoomování je vskutku hodně lenivé, doba přes 2,5 sekundy se často nevidí.)
- Sekvenční snímání - 2,1 fps (0,95 sekundy na 3 snímky. Poměrně dobré sekvenční snímání, bohužel v nejvyšší kvalitě JPEG komprese pouze pro 3 snímky.)
- Sekvenční snímání nekonečné - 1,55 fps (2,6 sekundy na 5 snímků, poté rychlost klesá zhruba k 0,65 fps, což je velmi málo.)
- H. sériové snímání s prioritou rychlosti - 7,3 fps (5,2 sekundy na 32 snímků, s ukládáním 24,5 sekundy. Udávané rychlosti 10 fps fotoaparát opravdu nedosáhl, nicméně přes 7 snímků za sekundu při rozlišení 3 megapixely není tak špatné.)
- H. sériové snímání s prioritou kvality - 5,1 fps (8,5 sekundy na 44 snímků, s ukládáním 27,2 sekundy. V podstatě totéž, jen trochu pomaleji.)
- Sekvenční snímání s bleskem - 1,65 fps (2,4 sekundy na 5 snímků. Fotoaparát rychle pořídí 5 snímků s bleskem, rychlost tohoto snímání je velmi dobrá s ohledem na to, že u každého snímku proběhne záblesk. Rozlišení je pouze 3 megapixely.)
Lumix TZ7 tedy nepatří k nejrychlejším fotoaparátům. Časy ostření jsou průměrné, sekvenční snímání poměrně dobré, velmi dobré časy jsou však mezi snímky pořizovanými v sekvenci ručně. Díky pohotovému ovládání však lze hodnotit ovládání a svižnost fotoaparátu jako lehce nadprůměrnou.
Optický a digitální zoom
Objektiv fotoaparátu nabízí dostatečný 12× optický zoom, který začíná na vysoce širokoúhlých 25 milimetrech. Úhel záběru je tedy velmi široký, do objektivu se vejde téměř vše. Couvání, aby se objekt vešel do objektivu, bude téměř neznámým pojmem. Díky 12× zoomu pak nabízí maximální ohnisko 300 milimetrů, což je slušné přiblížení.
25mm ohnisko nabídlo široký úhel záběru. Snímek má minimum šumu a poměrně detailní kresbu, je však vidět, že objektiv trpí chromatickou aberací, která je softwarově poměrně účinně potlačována. V rozích trochu klesá ostrost, ale dá se to ještě přežít. Jsou i mnohem horší fotoaparáty.
Díky 300mm ohnisku jste schopni dosáhnout rozumného přiblížení. Na přechodu pro chodce lze vidět, že chromatická aberace se nevyhýbá ani tomuto fotoaparátu, zdá se však, že je fotoaparátem potlačována. Kresba trávy je vcelku dobrá, šum ve stínech by však mohl být trochu nižší.
expoziční čas 1/250 s, clona F4,9, citlivost ISO 80, ohnisko 300 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Na digitální zoom je snímek překvapivě kvalitní. Jeho ostrost je sice trochu nižší, ale v malém rozlišení vypadá dobře.
Snímky z Lumixu TZ7 mají typický hrudkovitý šum, který je viditelný i na nejnižší citlivostí. Barevný šum zde prakticky nenajdete, jen ostrost mi přijde poněkud menší. Každopádně nikde nedochází k tomu, že by procesor fotoaparátu viditelně zasahoval do kresby a snažil se např. drasticky odšumovat.
Fotoaparát potěší rozumnou kresbou, kterou jen mírně narušuje hrudkovitý jasový šum. Snímek je tak typicky zazrněný, ale detailní. Nedochází k žádnému patlání, pouze je vidět trochu chromatické aberace. Nejvíce asi na stříbrném Nissanu Primera vpravo dole.
expoziční čas 1/400 s, clona F4,9, citlivost ISO 80, ohnisko 300 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Na tomto snímku už jde vliv digitálního zoomu vidět podstatně lépe. Snímek není moc ostrý. Proto by se měl digitální zoom používat co nejméně, nejlépe vůbec.
Protisvětlo
Nyní se podíváme na focení v protisvětle a s velkými rozdíly jasů obecně. Tedy na dynamický rozsah čipu i optické kvality objektivu.
Lumix TZ7 vcelku dobře nastavil expozici, a tak nedochází ani k výrazným přepalům (nyní nemyslím slunce jako spíše oblohu) ani k výrazným podpalům. Expozice je zvolena dobře. Je vidět, že objektiv má poněkud problém s odlesky kolem slunce, naopak chromatickou aberaci zde téměř nepostřehnete.
Stejně jako v předchozím případě, i zde byla použita funkce Inteligentní expozice pro vyrovnávání stínů. V praxi jsou výsledky spíše slabší, žádný přehnaný účinek neočekávejte. Občas ale docela pomůže jako zde. Kaplička je o něco lépe prokreslena než bez vyrovnávání stínů. Opět jde vidět, že odlesky jsou celkem vážný problém.
Toto je snímek bez zapnuté Inteligentní expozice. Prosvětlené pozadí je tedy úplně přepálené. Šum ve stínech je pouze jasového charakteru.
Tatáž scéna s Inteligentní expozicí. Na rozdíl od většiny podobných technologií zde Panasonic sahá i do expozice a spíše ztmavuje světla než prosvětluje stíny vyšší citlivostí. Na druhou stranu je účinek této funkce často téměř neznatelný, ale záleží na situaci.
ohnisko 25 mm, clona F6,3
ohnisko 300 mm, clona F6,3
Jak už předchozí snímky ukázaly, na nejširším ohnisku není chromatická aberace téměř žádný problém. Naproti tomu na nejdelším ohnisku se již začíná výrazněji projevovat.