Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

8.4.2010, Milan Šurkala, recenze
Připravili jsme další zajímavý srovnávací test. Mnoho lidí si dává otázku, zda si vystačí se setovým objektivem, nebo mají koupit nějaký lepší. Dnes proto vyzkoušíme objektivy Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR, Sigma 17-70mm F2,8-4 OS a Tamron 17-50mm F2,8 VC.

Sférické zkreslení


Zajímavé bude také sledovat problém zkreslení. Na širokém ohnisku se často vyskytuje sférické zkreslení, u nejdelších jsou linie většinou rovné, případně je zkreslení poduškovité.


Nikon 18-55mm F3,5-5,6 VR


Sigma 17-70mm F2,8-4 OS

Tamron 17-50mm F2,8 VC

Široké ohnisku u všech objektivů způsobuje sférické zkreslení, které si všimnete. V tomto patří objektivy mezi průměrné.


Nikon 18-55mm F3,5-5,6 VR


Sigma 17-70mm F2,8-4 OS

Tamron 17-50mm F2,8 VC

Na nejdelším ohnisku jsou linie rovné, menší výjimkou je Sigma s velmi lehkým poduškovitým zkreslením.


Vinětace a ostrost v rozích


Na různých ohniscích s různými clonami nyní budeme sledovat ostrost v rozích, chromatickou aberaci i vinětaci. Snímky byly foceny ze vzdálenosti cca 30 až 60 centimetrů (v závislosti na ohnisku). Spodní řádek je tmavší díky mírnému nasvícení seshora. Jde o snímky vyvolané z RAWu bez korekce optických vad. Normální JPEGy i klasicky vyvolané RAWy tedy budou mít vinětaci i aberaci podstatně slabší. Začneme u nejširšího ohniska.


Nikon, clona F3,5


Sigma, clona F2,8

Tamron, clona F2,8


Nikon, clona F4


Sigma, clona F4

Tamron, clona F4


Nikon, clona F5,6


Sigma, clona F5,6

Tamron, clona F5,6


Nikon, clona F8


Sigma, clona F8

Tamron, clona F8


Nikon, clona F11


Sigma, clona F11

Tamron, clona F11


Nikon, clona F16


Sigma, clona F16

Tamron, clona F16


Nikon, clona F22


Sigma, clona F22

Tamron, clona F22

Objektiv Sigma zde opravdu moc nezazářil. Jeho neostrost v rozích je největší, nejvíc také trpí na chromatickou aberaci. Relativně ostrých rohů se dočkáte až na F16. Setový Nikon je na tom o něco lépe. Rohy jsou podstatně ostřejší, zhruba od F5,6 je kresba přijatelná, dobrá až někde kolem F16. Chromatickou aberací trpí také, ale ne až tak výrazně jako Sigma. Tamron na krátkou vzdálenost kreslí dobře až někde kolem clony F11. Středové ostrosti všech objektivů jsou poměrně dobré, všechny rovněž trpí na vinětaci. Následuje 35mm ohnisko.

Nikon nepodporuje clony nižší než F4


Sigma, clona F3,3


Tamron, clona F2,8


Nikon, clona F4


Sigma, clona F4

Tamron, clona F4


Nikon, clona F5,6


Sigma, clona F5,6

Tamron, clona F5,6


Nikon, clona F8


Sigma, clona F8

Tamron, clona F8


Nikon, clona F11


Sigma, clona F11

Tamron, clona F11


Nikon, clona F16


Sigma, clona F16

Tamron, clona F16


Nikon, clona F22


Sigma, clona F22

Tamron, clona F22

I zde jsou výsledky podobné. Tamron jasně kraluje, již od clony F4 má dostatečně ostré rohy a nenachází se zde ani vinětace. Sigma a Nikon (na F5) na vinětaci ještě trochu trpí. Nikon má rohovou ostrost vcelku přijatelnou, ale úplně ideální to ještě stále ani zdaleka není, dobré je to až od F11. Sigma bohužel opět prohrála. Rohová neostrost je velmi výrazná a začíná být lepší až někde kolem F11, dobrá až pak u F16. Nachází se zde i mírná chromatická aberace. Kapitolu zakončíme přehledem na nejdelším ohnisku pro každý objektiv.

Nikon nepodporuje clony nižší než F4

Sigma nepodporuje clony nižší než F4

Tamron, clona F2,8

Nikon nepodporuje clony nižší než F4


Sigma, clona F4

Tamron, clona F4


Nikon, clona F5,6


Sigma, clona F5,6

Tamron, clona F5,6


Nikon, clona F8


Sigma, clona F8

Tamron, clona F8


Nikon, clona F11


Sigma, clona F11

Tamron, clona F11


Nikon, clona F16


Sigma, clona F16

Tamron, clona F16


Nikon, clona F22


Sigma, clona F22

Tamron, clona F22

Na nejdelším ohnisku vítězí tradičně Tamron. S výjimkou clony F2,8 jsou rohy vždy velmi dobře ostré a vinětace zde v podstatě také není. Setový Nikon při cloně F5,6 má rohovou neostrost mírnou, totéž platí i o vinětaci, od F8 problémy nejsou. Sigma opět mnoho nadšení nevzbudí, ostření nakrátko ji nedělá dobře. Rohy jsou dostatečně ostré opět až při vysokých clonách, je zde i mírná chromatická aberace. V příští kapitole ale zkusíme totožný test při praktické scéně na větší vzdálenost.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.