Ricoh Caplio RX: Rychlejší než dobře namydlený blesk
Není to tak dávno, co jsme truchlili nad tím, že foťák s nejrychlejší odezvou spouště na světě, jímž je Ricoh Caplio RX, nejspíš nikdy nedostaneme do ruky. Díky firmě Fomei, která k nám Ricohy dováží, se nečekané stalo skutkem a stříbrný Asiat se objevil na redakčním stole.
Kapitoly článku:
- Ricoh Caplio RX: Rychlejší než dobře namydlený blesk
- Ovládání a další popis
- Praktické zkušenosti
- Závěr
Rozlišení a komprese
Na těchto snímcích si kromě ubývání detailů se snižujícím se rozlišením a rostoucí kompresí povšimneme, jak na rozhraní tlusté čáry nahoře (což je okraj okna, jehož jsme si při focení na LCD nevšimli) a oblohy se objevuje známá nafialovělá korona chromatické aberace. Světle červená barva (na billboardu vpravo nahoře a konstrukci úplně vlevo dole) nám připadala poněkud "přesmažená", avšak stále v mezích tolerance.
Scénické režimy
Hned na začátek jedno malé přiznání: fotografie v tomto odstavci jsou pouze v rozlišení 640x480. Když jsme to zjistili, bylo už na opravu pozdě. Nicméně i tak si povšimneme změn barevnosti a času (pohybová neostrost při delších časech) v jednotlivých režimech. Textový mód asi k jeho původnímu účelu málokdo využije, zato na hraní je jako stvořený.
Citlivost ISO
Nejnižší použitá citlivost ISO 64 se u kompaktů jen tak nevidí, přitom je to použitelná záležitost, která umožní v případě potřeby stáhnout šum na minimum. Při ISO 800 se šum naopak změní v pořádné šumisko.
Vyvážení bílé
Na žádosti čtenářů o více snímků z interiéru jsme se rozhodli otestovat vyvážení bílé tentokrát vevnitř. Zajímavé je, že režim Auto nedává úplně shodný výsledek s žádným z presetů, což je jinak u kompaktů obvyklé. Proti režimu Slunečno je o něco teplejší, ale ne zase tolik jako preset Zataženo.
Doostřování
Pokud si rozkliknete následující snímky, uvidíte na žebrech chladiče, že v režimu Hard jsou příčné linie schodkovité, v režimu Soft je zase celý snímek nevýrazný. Záleží na tom, co fotíme a co se snímkem zamýšlíme, ve většině případů ale doporučujeme v tomto případě zůstat v režimu Normal.
Bracketing EV
Bracketing je užitečná funkce, která při stisknutí spouště vyrobí tři snímky s odstupňovanou expozicí, v tomto případě s -0,5, 0 a +0,5 EV. Tzv. expoziční řada je při nejednoznačných světelných podmínkách využívána i v klasické fotografii, kvůli nákladům za filmy však ne tak často, jak by bylo třeba. Běžné využívání této možnosti přinesla mezi uživatelský fotografický lid až digitální fotografie.
Bracketing WB
Kromě výše uvedené řady s posunem korekce expozice umí Ricoh Caplio RX i řadu s různým nastavením vyvážení bílé - do červena, normálně a do modra. Funkci jistě využijeme, zřejmě však méně často než EV bracketing, protože při nejasnostech s nastavením bílé nám tyto tři varianty snímku stále nedávají jistotu alespoň jednoho správného výsledku. Jde totiž o příliš variabilní veličinu.
Na těchto snímcích si kromě ubývání detailů se snižujícím se rozlišením a rostoucí kompresí povšimneme, jak na rozhraní tlusté čáry nahoře (což je okraj okna, jehož jsme si při focení na LCD nevšimli) a oblohy se objevuje známá nafialovělá korona chromatické aberace. Světle červená barva (na billboardu vpravo nahoře a konstrukci úplně vlevo dole) nám připadala poněkud "přesmažená", avšak stále v mezích tolerance.
Hned na začátek jedno malé přiznání: fotografie v tomto odstavci jsou pouze v rozlišení 640x480. Když jsme to zjistili, bylo už na opravu pozdě. Nicméně i tak si povšimneme změn barevnosti a času (pohybová neostrost při delších časech) v jednotlivých režimech. Textový mód asi k jeho původnímu účelu málokdo využije, zato na hraní je jako stvořený.
Citlivost ISO
Nejnižší použitá citlivost ISO 64 se u kompaktů jen tak nevidí, přitom je to použitelná záležitost, která umožní v případě potřeby stáhnout šum na minimum. Při ISO 800 se šum naopak změní v pořádné šumisko.
Vyvážení bílé
Na žádosti čtenářů o více snímků z interiéru jsme se rozhodli otestovat vyvážení bílé tentokrát vevnitř. Zajímavé je, že režim Auto nedává úplně shodný výsledek s žádným z presetů, což je jinak u kompaktů obvyklé. Proti režimu Slunečno je o něco teplejší, ale ne zase tolik jako preset Zataženo.
Pokud si rozkliknete následující snímky, uvidíte na žebrech chladiče, že v režimu Hard jsou příčné linie schodkovité, v režimu Soft je zase celý snímek nevýrazný. Záleží na tom, co fotíme a co se snímkem zamýšlíme, ve většině případů ale doporučujeme v tomto případě zůstat v režimu Normal.
Bracketing je užitečná funkce, která při stisknutí spouště vyrobí tři snímky s odstupňovanou expozicí, v tomto případě s -0,5, 0 a +0,5 EV. Tzv. expoziční řada je při nejednoznačných světelných podmínkách využívána i v klasické fotografii, kvůli nákladům za filmy však ne tak často, jak by bylo třeba. Běžné využívání této možnosti přinesla mezi uživatelský fotografický lid až digitální fotografie.
Kromě výše uvedené řady s posunem korekce expozice umí Ricoh Caplio RX i řadu s různým nastavením vyvážení bílé - do červena, normálně a do modra. Funkci jistě využijeme, zřejmě však méně často než EV bracketing, protože při nejasnostech s nastavením bílé nám tyto tři varianty snímku stále nedávají jistotu alespoň jednoho správného výsledku. Jde totiž o příliš variabilní veličinu.