Samsung EX1: příjemné překvapení
Testem si prošel i velmi zajímavý kompakt Samsung EX1. Přináší velký čip s malým rozlišením, objektiv s rekordní světelností, sáňky na blesk a také plně polohovatelný displej. To vše za velmi nízkou cenu. Je ve skutečnosti také tak dobrý?
Kapitoly článku:
- Samsung EX1: příjemné překvapení
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, software a displej
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Na poměry kompaktů docela velký 1/1,7" CCD čip má rozumné rozlišení 10 megapixelů. Díky nízké pixelové hustotě by měl teoreticky disponovat i mírným digitálním šumem. Na modré ploše uvidíte jasový šum, na bílém pozadí pak zejména barevný a malá písmena jsou ukazatelem zachování detailů. Snímky předkládám v JPEGu přímo z fotoaparátu i po konverzi z RAWu se staženým odšumováním na minimum.
testovací snímek
ISO 80, JPEG
ISO 80, konverze z RAWu
Citlivost ISO 80 produkuje v obou případech krásně čisté a nezašuměné snímky. V tomto případě nemá čip sebemenší problém.
ISO 100, JPEG
ISO 100, konverze z RAWu
Při citlivosti ISO 100 je situace v podstatě totožná. Fotografie mají minimum jasového i barevného šumu.
ISO 200, JPEG
ISO 200, konverze z RAWu
ISO 200 v RAWu prezentuje vynikající ostrost i mírný, ale stále příjemný jasový šum. Ten je v JPEGu výrazně odstraňován, nicméně ještě se to neprojevuje na horších detailech, takže tato citlivost nabízí stále opravdu velmi dobrý obraz.
ISO 400, JPEG
ISO 400, konverze z RAWu
ISO 400 už má poněkud výraznější jasový a i lehčí barevný šum. V JPEGu je jasový šum odstraňován možná až příliš, zatímco barevného šumu je zde ponecháno na můj vkus zbytečně moc.
ISO 800, JPEG
ISO 800, konverze z RAWu
Citlivost ISO 800 pokračuje v nastoleném trendu. JPEGy jsou tedy zbytečně silně odšumovány v jasové složce, bohužel v barevné je zase odšumování velmi slabé. Při této citlivosti už musíte počítat se značným úbytkem ostrosti.
ISO 1600, JPEG
ISO 1600, konverze z RAWu
ISO 1600 už snímky hodně rozpatlává a fotografie jsou v podstatě pro hezké snímky nevyužitelné.
ISO 3200, JPEG
ISO 3200, konverze z RAWu
Nejvyšší citlivost ISO 3200 je celé flekaté a neostré. RAW ukazuje, že snímací čip tuto citlivost opravdu moc nezvládá, trpí na spoustu jasové a barevného šumu. Dále se podíváme na snímky plyšového zajíce foceného v umělém osvětlení. Účelem tohoto testu je porovnání zachování detailů při různých citlivostech.
testovací snímek
ISO 80 (JPEG) |
ISO 80 (konverze z RAWu) |
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
V JPEGu jde viděl lehké doostřování, RAW je do citlivosti ISO 200 takřka bez šumu. Při citlivosti ISO 400 se už v RAWu objevuje trochu šumu, JPEG začíná být výrazněji odšumován a lehce pozbývá detailnost. ISO 800 dále zvyšuje odšumování a takto to pokračuje až do ISO 3200. RAW nabízí ještě při citlivost ISO 800 velmi slušnou ostrost a míru detailů, i když šum už do obrazu docela promlouvá. Na vyšších citlivostech je pak zejména barevný šum velmi výrazný. Ještě se podíváme na snímky bílé plochy.
ISO 80 (JPEG) |
ISO 80 (konverze z RAWu) |
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
V JPEGu lze vidět rostoucí míra odšumování, kdežto RAW dobře ukazuje, jaký má snímací čip jasový a barevný šum. Ten je výrazný od citlivosti ISO 800.
V RAWu je patrný postupný nárůst šumu, který u nejvyšších citlivostí roste zejména v červené a modré barevné složce.
JPEG ukazuje výraznější odšumování, neboť graf se drží pěkně při zemi. Graf jasu jsem přidal v pětinásobku, díky čemuž lze lépe vidět průběh nárůstu šumu.