Samsung EX1: příjemné překvapení
Testem si prošel i velmi zajímavý kompakt Samsung EX1. Přináší velký čip s malým rozlišením, objektiv s rekordní světelností, sáňky na blesk a také plně polohovatelný displej. To vše za velmi nízkou cenu. Je ve skutečnosti také tak dobrý?
Kapitoly článku:
- Samsung EX1: příjemné překvapení
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, software a displej
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení a vinětace
Zkreslení je ve fotoaparátu korigováno, což se týká také RAWů (jak je dnes obvyklé, je v nich zanesena informace o tom, jak mají být srovnány). Bohužel se mi je nedovedlo pořádně otevřít v žádném programu, který by korekci neprováděl, bylo jen lehce vidět, že ve skutečnosti je zkreslení o něco větší. Na širokém ohnisku se vykytuje průměrné soudkovité zkreslení, na nejdelším pak poduškovité, a to v docela velké míře.
ohnisko 24 mm |
ohnisko 72 mm |
Vinětace trápí objektiv zejména na širších ohniscích. Nehledě na clonu jsou rohy asi o 0,5 až 0,6 EV tmavší, což je tak na hranici, kdy už začíná být tato optická vada patrná. Objektiv v tomto tedy patří mezi průměr. S delšími ohnisky je vada méně výrazná, více klesá především s přicloněním.
Nyní si vyzkoušíme kresbu objektivu při ostření na krátkou vzdálenost. Snímky byly zkonvertovány z RAWu s minimálními úpravami.
ohnisko 24 mm, clona F1,8 |
ohnisko 24 mm, clona F2,8 |
ohnisko 24 mm, clona F3,9 |
ohnisko 24 mm, clona F5,5 |
ohnisko 24 mm, clona F6,7 |
Na nejširším ohnisku je ostrost i v rozích poměrně dobrá. Patrná je bohužel lehká vinětace a trochu i chromatická aberace.
ohnisko 42 mm, clona F2,1 |
ohnisko 42 mm, clona F2,8 |
ohnisko 42 mm, clona F3,8 |
ohnisko 42 mm, clona F5,5 |
ohnisko 42 mm, clona F6,7 |
Na středních ohniscích je neostrost v rozích u plně otevřené clony trošku slabší, ale již s menším přicloněním se kvalita obrazu výrazně zlepšuje a mizí i vinětace.
ohnisko 72 mm, clona F2,4 |
ohnisko 72 mm, clona F2,9 |
ohnisko 72 mm, clona F3,8 |
ohnisko 72 mm, clona F5,4 |
ohnisko 72 mm, clona F6,9 |
Na nejdelším ohnisku se situace víceméně opakuje. S plně otevřenou clonou se vyskytuje lehká neostrost i vinětace, obě tyto vady opět u středních clon významně klesají. Ještě se podívejme na totéž při venkovní scéně a ostření na delší vzdálenost.
ohnisko 24 mm, clona F1,8 |
ohnisko 24 mm, clona F2,8 |
ohnisko 24 mm, clona F3,9 |
ohnisko 24 mm, clona F5,5 |
ohnisko 24 mm, clona F6,7 |
Na nejširším ohnisku objektiv hodně potěší. I při plně otevřené cloně je ostrost v rozích velmi dobrá, vinětace se zde nevyskytuje. U clony F6,7 se začíná projevovat lehká difrakce.
ohnisko 49 mm, clona F2,2 |
ohnisko 49 mm, clona F2,7 |
ohnisko 49 mm, clona F4 |
ohnisko 49 mm, clona F5,8 |
ohnisko 49 mm, clona F7 |
Střední ohniska objektivu se bohužel vyznačují lehkou neostrostí v rozích. Je dobře vidět, že u clon kolem F4 až cca F6 je kresba doslova vynikající.
ohnisko 72 mm, clona F2,4 |
ohnisko 72 mm, clona F2,9 |
ohnisko 72 mm, clona F3,8 |
ohnisko 72 mm, clona F5,4 |
ohnisko 72 mm, clona F6,9 |
Na nejdelším ohnisku je opět ostrost v rozích poněkud horší s nízkými clonami, od F4 se ale opět výrazně zlepšuje. U nejvyšších clon je pět vidět mírná difrakce.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování barev jde fotoaparátu velmi dobře. Ve stínu mají fotografie přiměřené ladění, nejsou příliš studené, jak bývá zvykem. Při žárovce mají občas lehce žlutorůžový nádech, ale není to nic výrazného a i zde lze vyvažování hodnotit jako dobré.
Automatické vyvážení bílé |
Denní světlo |
Pod mrakem |
Zářivka typu h |
Zářivka typu l |
Žárovka |
Vlastní nastavení |
Teplota barev 3000 K |
Teplota barev 10000 K |
Fotoaparát nabízí spoustu barevných režimů.
normální |
skica (výřez) |
potlačení mlhy |
měkký |
výrazný |
prales |
retro |
chladný |
klid |
klasický |
negativní |
|
červená (minimum) |
červená (maximum) |
zelená (minimum) |
zelená (maximum) |
modrá (minimum) |
modrá (maximum) |
Zajímavostí jsou i tzv. Inteligentní filtry.
expoziční čas 1/90 s, clona F5,4, citlivost ISO 120, ohnisko 72 mm, filtr Miniatury
Prvním filtrem jsou tzv. Miniatury, kdy je spodní a vrchní část snímku rozmáznuta, což evokuje dojem malé hloubky ostrosti a fotografie tak působí spíše dojmem snímku malých autíček než těch skutečných. Na této scéně ale funkce nevyzněl úplně nejlépe.
expoziční čas 1/180 s, clona F5,2, citlivost ISO 80, ohnisko 57 mm, filtr Vinětace
Komu by nestačila přirozená vinětace objektivu, může si ji softwarově zvýšit v tomto speciálním režimu. Některým snímkům to může i prospět.
expoziční čas 1/15 s, clona F4,4, citlivost ISO 400, ohnisko 24 mm, filtry Rybí oko
Posledním filtrem je rybí oko. V něm je prostřední část výrazně vytažena do popředí.