Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung EX1: příjemné překvapení

8.6.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Testem si prošel i velmi zajímavý kompakt Samsung EX1. Přináší velký čip s malým rozlišením, objektiv s rekordní světelností, sáňky na blesk a také plně polohovatelný displej. To vše za velmi nízkou cenu. Je ve skutečnosti také tak dobrý?

Měření rychlosti


Samsung EX1 působí jako poměrně svižný fotoaparát, který se rozumně ovládá. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek pořízený v čase 0,00 s.
  • První snímek - 2,25 sekundy (Lehce nadprůměrný čas, je možno ostřit i v době, kdy ještě nenaběhl ani obraz na displeji.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 až 0,35 sekundy (Ostření na nejširším ohnisku je vynikající.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,35 až 0,7 sekundy (Pokud si fotoaparát pamatuje ostření z předchozího snímku, je doostření velmi rychlé. Ostří-li se od začátku, už si chvilku počkáte, ale stále je to dosti dobrý výsledek.)
  • Snímek s namáčknutím - OK, prodleva spouště je minimální.
  • Přezoomování - 2,15 sekundy
  • Čas snímek-snímek JPEG - 2,0 sekundy (Dobrý čas, snímky můžete fotit rychle po sobě, jen doporučuji počkat, než se objeví zaostřovací bod, jinak se může stát, že fotoaparát nezačne ani ostřit.)
  • Čas snímek-snímek RAW - 2,0 sekundy (Po druhém snímku jsou ale prodlevy kolem 6-10 sekund! Nicméně i poté se stále zapisuje na kartu, ale fotoaparát už dovoluje fotit.)
  • Čas snímek-snímek RAW+JPEG - 2,0 sekundy (Po druhém snímku prodlevy vylezou k 7 až 13 sekundám, přičemž ukládání trvá dokonce 14 sekund! Po chvíli tedy můžete fotit dál, aniž by byly všechny snímky uloženy na kartě. Aspoň něco.)
  • Čas snímek-snímek blesk - 2,3 sekundy (Nabíjení blesku je velmi rychlé.)
  • Sekvenční snímání JPEG - 1,25 fps (Z fotoaparátů, které mají tento 1/1,7" čip Sony, je Samsung EX1 nejrychlejší, ale výsledek stále není příliš dobrý. V RAWu sekvenční snímání nefunguje.)

Dle uvedených časů je zřejmé, že Samsung EX1 patří k rychlejším přístrojům. Bohužel sekvenční snímání patří k pomalejším a focení do RAWu je utrpení. Prvním problémem je pomalejší rozhraní mezi přístrojem a paměťovou kartou (maximální rychlostí to nejede ani náhodou) a hlavně doslova lidově řečeno "nechutně obrovskými" RAW soubory. Ty mají při pouhých 10 megapixelech zhruba 23 až 24 MB!


Optický a digitální zoom


Objektiv fotoaparátu nabízí pouze 3× optický zoom, který začíná na širokoúhlých 24 milimetrech.


expoziční čas 1/250 s, clona F3,9, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Záběr je opravdu velmi výrazně širokoúhlý. Přesto překvapí dobrá úroveň optiky, ostrost je přiměřená a i v rozích se téměř nezhoršuje kresba. Chromatickou aberaci si zde nevšimnete, silné slunce způsobuje přepaly, ty lze ale vynikajícím způsobem odstranit funkcí Inteligentní rozsah. Na tu se podíváme v další kapitole.


expoziční čas 1/125 s, clona F4,3, citlivost ISO 100, ohnisko 72 mm, klikněte pro zvětšení

Přiblížení je díky velmi širokému počátečnímu ohnisku a malému zoomu jen velmi malé. Kresba je nadprůměrná i v rozích obrazu a ani zde nenajdete chromatickou aberaci.


expoziční čas 1/350 s, clona F4,4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

I zde se Samsung EX1 představuje v dobrém světle. Kresba je slušná, stromy se nepatlají a úhel záběru je obrovský.


expoziční čas 1/250 s, clona F4,9, citlivost ISO 80, ohnisko 72 mm, klikněte pro zvětšení

Maximální přiblížení je opravdu malé. Detaily jsou rozumné, občas bych ale čekal trochu více, tráva je v některých oblastech trochu slitější. Ve stínech je slabý barevný šum.


expoziční čas 1/350 s, clona F4,9, citlivost ISO 80, ohnisko 72 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Čtyřnásobný digitální zoom se pochopitelně na kvalitě snímku dost projevil. Fotoaparát se snaží dopočítávat pixely překvapivě dobře, ale už při rozlišení 1 megapixel je úbytek kvality znát.


Protisvětlo


V této kapitole se podíváme na problém focení v protisvětle, které klade velké nároky na čip i objektiv.


expoziční čas 1/1500 s, clona F4,4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Dynamický rozsah čipu je poměrně dobrý a především fotoaparát s obrazem zachází velmi dobře, takže nesklouzává k přepalům tak snadno jako některé konkurenční přístroje. Objektiv má lehké odlesky, ty jsou zhruba v trochu lepším průměru. Chromatická aberace je lehce patrná na tmavě zelených hranách některých větví. Není to ale hrozné a v této oblasti patří objektiv rovněž k lehce nadprůměrným.


expoziční čas 1/500 s, clona F4,4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Tato fotografie ukazuje přepalování v obloze, chromatická aberace je opět minimální.


expoziční čas 1/500 s, clona F4,4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Funkce Inteligentní rozsah je vlastně jiným názvem pro technologii HDR. Samsung EX1 tak ukazuje, že k tomuto není vůbec třeba rychlých CMOS čipů a že se dá použít i u CCD čipu, který je navíc dosti pomalý. Funkce je totiž hardwarová, tedy snímá dvě fotografie s různou expozicí, které dá dohromady. Stíny jsou přiměřeně prosvětlené, naopak obloha není přepálená. Funkce funguje skutečně vynikajícím způsobem.


expoziční čas 1/180 s, clona F3,9, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Pokud to srovnáte se snímkem v předchozí kapitole o zoomu, je vidět výborný posun v dynamickém rozsahu, výrazně přepalující se střecha školky je téměř minulostí, kresbu má více než dobrou.


ohnisko 24 mm, clona F1,8


ohnisko 24 mm, clona F1,8 (konverze z RAWu)


ohnisko 24 mm, clona F3,9


ohnisko 24 mm, clona F3,9 (konverze z RAWu)


ohnisko 24 mm, clona F6,7


ohnisko 24 mm, clona F6,7 (konverze z RAWu)

Co se týče chromatické aberace, v RAWu je patrná zejména u nižších clon. V JPEGu je však velmi dobře vidět, že aberace je nadmíru účinně a kvalitně odstraňována.


ohnisko 49 mm, clona F2,2


ohnisko 49 mm, clona F2,2 (konverze z RAWu)


ohnisko 49 mm, clona F4


ohnisko 49 mm, clona F4 (konverze z RAWu)


ohnisko 49 mm, clona F7


ohnisko 49 mm, clona F7 (konverze z RAWu)

Na středních ohniscích je chromatická aberace výrazně slabší, patrná je jen v RAWu u nižších clon. S vyššími clonami nebo v JPEGu je aberace sice přítomná, ale není tak silná, aby vadila.


ohnisko 72 mm, clona F2,4


ohnisko 72 mm, clona F2,4 (konverze z RAWu)


ohnisko 72 mm, clona F4,3


ohnisko 72 mm, clona F4,3 (konverze z RAWu)


ohnisko 72 mm, clona F6,9


ohnisko 72 mm, clona F6,9 (konverze z RAWu)

Na nejdelším ohnisku si chromatickou aberaci všimnete pouze v RAWu na plně otevřené cloně a ani tam to není kritické.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.