Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung EX2F: významný krok vpřed

17.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po zhruba 2,5 letech představil Samsung nový profi kompakt EX2F a my se na něj dnes podíváme v důkladné recenzi. Jako první uvedl světelnost F1,4 do třídy profi kompaktů, v ostatních ohledech ale znatelně navazuje na svého úspěšného předchůdce.

Noční scéna


Samsung EX2F má spolehlivý autofokus, takže ani v noci nebudete mít nějaké znatelné problémy s ostřením. Rozsah expozičních časů končí u 30 sekund a k dispozici máte i ND filtr, což vám pomůže těchto časů snáze dosáhnout.




expoziční čas 30 s, clona F4,2, citlivost ISO 80, ohnisko 57 mm, klikněte pro zvětšení



S ND filtrem se k těm 30 sekundám dostanete vcelku snadno. Ostrost je tu trochu slabší, šum je trochu viditelný, ve stínech je o něco silnější. Můžete se mrknout i na RAW verzi. Podíváme se také na různé citlivosti, vlevo je výřez z JPEGu, vpravo pak RAW s vypnutým odšumováním.




ISO 80 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost je dostatečně detailní, šum je mírný, v JPEGu je odšumování nastaveno citlivě. Nízký kontrast je způsoben lehce mlhavým počasím.




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 100 rovněž není fotoaparátu co vytýkat, jasový šum v RAWu je jen o trochu výraznější.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 200 zvyšuje barevný šum v RAWu, JPEG pak trochu rozmývá obraz, ale stále je to solidní.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 400 jsou v RAWu stále dobré detaily navzdory viditelnému barevnému šumu, JPEGy už ztrácí slabší detaily. Ty silnější jsou dobře viditelné, ale rozhodně si už všimnete i rozpatlání některých ploch a barevných fleků na silnici.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



Zde je dobře vidět, že fotoaparát odšumuje už i RAW snímek, ten je totiž naprosto bez barevného šumu, což je u této pixelové hustoty a citlivosti nemožné. JPEG je dost rozmytý.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 silně zvyšuje jasový šum v RAWu, JPEGy jsou dost rozmyté.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 3200 klesá kvalita obrazu natolik, že to není dobré ani pro nouzové použití.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 6400 přidává modrofialové fleky v RAWu, JPEGy jsou bezbarvé a rozmyté.




ISO 12800 (JPEG)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je k dispozici pouze v rozlišení 3 megapixelů a zásadně v JPEGu. Kvalita je i přes slučování pixelů hodně nízká, barevnost je minimální.


Standardní scéna


Zde se můžete podívat i na několik standardních snímků.




expoziční čas 1/500 s, clona F3,7, citlivost 80, ohnisko 57 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je solidní, detaily jsou dobré. Ve větvích je ale doostření zbytečně silné, v krajině tak akorát. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/500 s, clona F3,9, citlivost ISO 80, ohnisko 45 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je přiměřená, rohy ve trávě se trochu mažou. V šedé ploše s horizontálními liniemi vzniká moaré efekt.


3D snímky


Fotoaparát podporuje focení 3D snímků, které se pořizují docela zvláštním způsobem. Žádné sekvenční snímání, žádné posouvání fotoaparátem. Prostě zmáčknete spoušť, fotoaparát nějakým prapodivným způsobem vyfotí dva posunuté snímky a uloží MPO soubor. Kvůli tomuto způsobu focení není 3D efekt nějak extrémní, na druhou stranu efekt je na první pohled patrný a nemusíte s 3D brýlemi nějak složitě zaostřovat očima, abyste se k onomu 3D efektu dostali. Vidíte ho jednoduše hned.




klikněte pro zvětšení





klikněte pro zvětšení



Zde máte 2 ukázky 3D snímků. Oba si můžete stáhnout i v MPO souboru (MPO 1. snímku, MPO 2. snímku).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.