Samsung EX2F: významný krok vpřed
Po zhruba 2,5 letech představil Samsung nový profi kompakt EX2F a my se na něj dnes podíváme v důkladné recenzi. Jako první uvedl světelnost F1,4 do třídy profi kompaktů, v ostatních ohledech ale znatelně navazuje na svého úspěšného předchůdce.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Autofokus, ostření, expozice, foto režimy, Wi-Fi
- Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní a 3D scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Noční scéna
Samsung EX2F má spolehlivý autofokus, takže ani v noci nebudete mít nějaké znatelné problémy s ostřením. Rozsah expozičních časů končí u 30 sekund a k dispozici máte i ND filtr, což vám pomůže těchto časů snáze dosáhnout.
S ND filtrem se k těm 30 sekundám dostanete vcelku snadno. Ostrost je tu trochu slabší, šum je trochu viditelný, ve stínech je o něco silnější. Můžete se mrknout i na RAW verzi. Podíváme se také na různé citlivosti, vlevo je výřez z JPEGu, vpravo pak RAW s vypnutým odšumováním.
ISO 80 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost je dostatečně detailní, šum je mírný, v JPEGu je odšumování nastaveno citlivě. Nízký kontrast je způsoben lehce mlhavým počasím.
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 100 rovněž není fotoaparátu co vytýkat, jasový šum v RAWu je jen o trochu výraznější.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 200 zvyšuje barevný šum v RAWu, JPEG pak trochu rozmývá obraz, ale stále je to solidní.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 400 jsou v RAWu stále dobré detaily navzdory viditelnému barevnému šumu, JPEGy už ztrácí slabší detaily. Ty silnější jsou dobře viditelné, ale rozhodně si už všimnete i rozpatlání některých ploch a barevných fleků na silnici.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
Zde je dobře vidět, že fotoaparát odšumuje už i RAW snímek, ten je totiž naprosto bez barevného šumu, což je u této pixelové hustoty a citlivosti nemožné. JPEG je dost rozmytý.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 1600 silně zvyšuje jasový šum v RAWu, JPEGy jsou dost rozmyté.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 3200 klesá kvalita obrazu natolik, že to není dobré ani pro nouzové použití.
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 6400 přidává modrofialové fleky v RAWu, JPEGy jsou bezbarvé a rozmyté.
ISO 12800 (JPEG)
Nejvyšší citlivost ISO 12800 je k dispozici pouze v rozlišení 3 megapixelů a zásadně v JPEGu. Kvalita je i přes slučování pixelů hodně nízká, barevnost je minimální.
Standardní scéna
Zde se můžete podívat i na několik standardních snímků.
Kresba je solidní, detaily jsou dobré. Ve větvích je ale doostření zbytečně silné, v krajině tak akorát. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.
Kresba je přiměřená, rohy ve trávě se trochu mažou. V šedé ploše s horizontálními liniemi vzniká moaré efekt.
3D snímky
Fotoaparát podporuje focení 3D snímků, které se pořizují docela zvláštním způsobem. Žádné sekvenční snímání, žádné posouvání fotoaparátem. Prostě zmáčknete spoušť, fotoaparát nějakým prapodivným způsobem vyfotí dva posunuté snímky a uloží MPO soubor. Kvůli tomuto způsobu focení není 3D efekt nějak extrémní, na druhou stranu efekt je na první pohled patrný a nemusíte s 3D brýlemi nějak složitě zaostřovat očima, abyste se k onomu 3D efektu dostali. Vidíte ho jednoduše hned.