Samsung EX2F: významný krok vpřed
Po zhruba 2,5 letech představil Samsung nový profi kompakt EX2F a my se na něj dnes podíváme v důkladné recenzi. Jako první uvedl světelnost F1,4 do třídy profi kompaktů, v ostatních ohledech ale znatelně navazuje na svého úspěšného předchůdce.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Autofokus, ostření, expozice, foto režimy, Wi-Fi
- Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní a 3D scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Dále se můžete podívat na několik ilustračních snímků.
Velmi slušná práce, detaily jsou prakticky po celé ploše velmi dobré, ani s rohy není žádný problém. Vzdálené plošky v pozadí se trochu slévají, ale není to nic vážného. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
expoziční čas 1/4 s, clona F1,4, citlivost ISO 400, ohnisko 24 mm, korekce -1,7 EV, klikněte pro zvětšení
Velkou výhodou fotoaparátu je jednoznačně světelnost F1,4, díky které můžete fotit i za velmi špatného světla z ruky při akceptovatelných citlivostech. Tady je snímek z ruky při čase 1/4 sekundy a citlivosti ISO 400. JPEG engine stále není dokonalý, spousta míst je hodně odšumovaných, někde jsou modré nebo jinak zbarvené fleky. Méně příjemným překvapením je také špatná ostrost po stranách. Můžete se podívat i na snímek v RAWu, tam počítejte s chromatickou aberací u kontrastních míst (lampy).
Detaily jsou slušné, byť menší odšumování by jim mohlo prospět (některé plošky jsou pro Samsung typicky "kolečkované"). Trochu mi vadí silné doostřování, to ale můžete v nastavení přístroje snadno ovlivnit.
Tady nelze mít k čemukoli výtku, kresba je výborná, detailní a ostrá. Ani v RAWu neuvidíte nic nepříjemného. Dobrá práce.
Další výborný snímek, jediná výtka poputuje k silnému odšumování stromů v pozadí (napravo).
expoziční čas 1/45 s, clona F2,1, citlivost ISO 160, ohnisko 37 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
I při dosti špatném světle je možno díky dobré světelnosti fotit s krátkými expozičními časy a nízkými citlivostmi. I tak je zde při ISO 160 docela dost barevných flíčků (barevný šum v RAWu není až tak malý), ve větvích je to způsobeno i chromatickou aberací (opět dobře viditelná v RAWu). Rohy by mohly být o něco ostřejší.
Bohužel jen málokdy se dají odlesky objektivu zapracovat do scény tak, aby vypadaly hezky. Zde se to jakž takž povedlo. V RAWu se můžete přesvědčit, že dynamický rozsah čipu je na kompakt velmi slušný a ze stínů i ze světel toho vytáhnete docela dost.
expoziční čas 1/6 s, clona F2,7, citlivost ISO 800, ohnisko 80 mm, korekce -1,7 EV, klikněte pro zvětšení
ISO 800 je už na nepříliš dobrý JPEG engine skutečně moc. Ve stínech je kresba úplně rozmytá, bez barev. Na přechodu jasů a stínů jsou barevné fleky, jen dobře nasvícené plochy mají jakž takž dobré detaily. Účinek stabilizace byl dobrý, s 1/6 sekundy na 80mm ohnisku to ale nebylo nejjednodušší (nicméně s 1/10 sekundy se téměř nedá vyfotit neostrý snímek). Můžete se podívat i na RAW.
Podobně jako drtivá většina kompaktů, i EX2F v lese přeexponovává a vyvažuje barvy do studených odstínů. Při citlivosti ISO 320 je šum nízký, odšumování místy poněkud přehnané (zde ale pozor, abyste rozmazání nezaměnili za plochy, které jsou už mimo hloubku ostrosti).
Až na silnější odšumování ve stínech lze fotoaparát chválit, detaily jsou solidní. K dispozici dávám snímek v RAWu, kde je detailnost i ostrost ještě mnohem lepší.
Díky manuálnímu nastavení expozice, prioritním režimům a ND filtru můžete fotit panning takřka kdykoli. Osobně bych uvítal trochu nižší jasový šum a méně barevných flíčků.
Dobrá světelnost na nejdelším ohnisku vám dovolí dosáhnout menší hloubky ostrosti, s výrazně rozmazaným pozadím ale nepočítejte. Bokeh je poněkud nervózní a můžete se dočkat i chromatické aberace.
Zde se mi zdá, že odšumování bylo poměrně dost agresivní, rozhodně více, než by nutně muselo být. RAW ukazuje lepší kresbu, ale trochu ji chybí ostrost po stranách snímku.
expoziční čas 1/60 s, clona F3,7, citlivost ISO 80, ohnisko 57 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Další ukázka toho, že přemíra stromů a tmavších odstínů dokáže trochu zblbnout automatiku. Zde jsem na rozdíl od předchozího snímku v lese (o 5 výše v této kapitole) stáhnul expozici a nastavil vyvážení bílé na stín. Kresba je dostatečně detailní a ostrá, výjimkou je zde pravý spodní roh (nejspíše chyba konkrétního kusu, protože ten levý je ostřejší).
Odšumování by mohlo být trochu citlivější a doostřování slabší, ale jinak tento snímek dopadl vcelku dobře a nemám vážnějších námitek.