Samsung Galaxy S22 Ultra: pětioký fotografický král?
2.6.2022, Milan Šurkala, recenze
Dnes se nám do redakce dostala vlajková loď společnosti Samsung, telefon Galaxy S22 Ultra. Ten má vzadu pět modulů, z toho čtyři fotoaparáty. Zaujmout chce hlavně vysokým zoomem. Máme zde totiž 3× i 10× teleobjektiv.
Kapitoly článku:
- Samsung Galaxy S22 Ultra: pětioký fotografický král?
- Zoom, makro a optika
- Kvalita obrazu: šum, protisvětlo
- Videosekvence
- Portréty, focení v noci
- Další režimy
- Galerie ilustračních snímků (ultra-širokoúhlý modul)
- Galerie ilustračních snímků (hlavní modul)
- Galerie ilustračních snímků (3× tele modul)
- Galerie ilustračních snímků (10× tele modul)
- Závěr
Portréty a selfie
Jedním z nejčastěji focených objektů pomocí smartphonů jsou lidé. Nyní se podíváme na focení portrétů různými moduly v různých podmínkách.
1/588 s, F1,8, ISO 50, 23 mm, hlavní modul, klikněte pro zvětšení
1/858 s, F1,8, ISO 50, 23 mm, hlavní modul, klikněte pro zvětšení
Režim Portrét umožní rozmazávat pozadí v mnoha různých krocích a navodit tak dojem z fotoaparátu s velkým senzorem. Připravte se občas na artefakty a výrazné rozmazání vlasů. Na telefonu a sociálních sítích to bude vypadat dobře, na velké fotce už moc ne.
1/526 s, F2,4, ISO 50, 69 mm, 3× tele modul, klikněte pro zvětšení
Navzdory malému snímači si i 3× teleobjektiv troufne na portréty a díky dobré světelnosti vám dovolí máznout lehce pozadí. Toto nedopadlo špatně a pohrát si můžete také s RAWem. Tam budete bojovat se šumem, ale pro nepříliš velké výstupy je to OK.
1/1148 s, F2,4, ISO 50, 69 mm, 3× tele modul, klikněte pro zvětšení
V režimu Portrét je opět možné nechat telefon softwarově rozmazat pozadí, ale moc dobré výsledky nečekejte. Pozadí se maže pěkně, to ano, ale přechody jsou občas plné artefaktů.
1/100 s, F2,2, ISO 125, 25 mm, selfie kamerka (6,5MPx), klikněte pro zvětšení
Selfie kamerka se 40MPx senzorem ve výchozím stavu fotí do 6,5 MPx. Slučováním jde o 10MPx snímek, ze kterého se vyřízne část a dojde k přiblížení. To je vhodné pro ty, kteří se fotí sami. Bez softwarového rozmazávání jde o docela pěkný výsledek s nervózním bokehem.
1/100 s, F2,2, ISO 100, 25 mm, selfie kamerka (6,5 MPx), klikněte pro zvětšení
V mém případě s krátkými vlasy je SW rozmazání pozadí docela přirozené a bez artefaktů.
1/100 s, F2,2, ISO 125, 25 mm, selfie kamerka (10 MPx), klikněte pro zvětšení
Takhle to vypadá, když odzoomujete a fotíte plnou plochou snímače selfie kamerky. To už se do záběru docela snadno vejdou tři osoby.
1/33 s, F2,2, ISO 800, 25 mm, selfie kamerka (10 MPx), klikněte pro zvětšení
Lidé se často fotí v interiérech a toto je snímek, kde jsem využil i rozmazání pozadí. Nedopadlo to špatně. Vysoká citlivost jde vidět, ale pro typické použití těchto snímků to stačí.
1/13 s, F2,2, ISO 3200, 25 mm, selfie kamerka (6,5 MPx), klikněte pro zvětšení
Telefon dokáže fotit i za opravdu velmi špatného světla (v noci), kdy si pomůže displejem. Na něm se objeví jasně bílé kolečko, které v podstatě funguje jako blesk a snímek se pořizuje více než sekundu (multiexpozicí). Tohle je ale téměř nejhorší světlo, kterému ho můžete vystavit, a jak vidíte, výsledek není dobrý ani v malém rozlišení tady na stránce. U lidí s brýlemi pak bude bílé kolečko vytvářet jasné bílé kruhy na fotce. Nicméně musím uznat, že pro trochu lepší podmínky a lidi bez brýlí toto funguje solidně a přisvícení dokáže vytvořit překvapivě koukatelné snímky.
Focení v noci
Pokud budete chtít fotit noční fotky, dost bude záležet na tom, zda to děláte z ruky nebo ze stativu. Rovnou teď mohu říci, že při focení z ruky zapomeňte na režim PRO a využijte automatiku. U dobře osvětlených scén by to ještě šlo, ale čím horší světlo bude, tím propastnější rozdíl bude mezi tím, co byste (ne)mohli vytáhnout z RAWu a jaké zázraky dokáže výpočetní fotografie.
1/4 s, F1,8, ISO 64, 23 mm, hlavní modul, klikněte pro zvětšení
Zde jsem se snažil využít výkonu optické stabilizace a 1/4 sekundy je ještě udržitelná (patrně se vám to ale nepovede u rohů). Snímek je uprostřed solidní a můžete se podívat i na RAW. Má dobrý dynamický rozsah ve světlech (zachráníte většinu kresby u hodin vlevo), ale ve stínech je přece jen více šumu.
1/33 s, F1,8, ISO 500, 23 mm, hlavní modul, klikněte pro zvětšení
1/8 s, F2,2, ISO 250, 13 mm, ultra-širokoúhlý modul, klikněte pro zvětšení
1/25 s, F2,2, ISO 1000, 13 mm, ultra-širokoúhlý modul, klikněte pro zvětšení
S automatikou je to o dost lepší. Není to sice něco, co byste mohli poslat na fotobanku, ale až tak moc se to nerozmývá a má lepší prokreslení ve světlech i stínech.
1/33 s, F2,4, ISO 1250, 69 mm, 3× tele modul, klikněte pro zvětšení
Výpočetní fotografie dokáže dostat použitelné snímky pro sociální sítě i z 3× teleobjektivu. Pochopitelně, tady se opravdu bavíme už jen o těch sociálních sítích a dobrém výsledku tak při použití v 1 MPx. Více nečekejte.
1/6 s, F2,2, ISO 1250, 13 mm, ultra-širokoúhlý modul, klikněte pro zvětšení
Tohle je krásná ukázka, jak jsem si bláhově myslel, že dokážu více než Samsung a jeho automatika. Režim PRO, snaha o co nejdelší čas a co nejnižší citlivost. Snímek naprosto nepoužitelný. Na RAW se snad ani nedívejte, to je jen modré moře barevného šumu.
1/10 s, F2,2, ISO 2500, 13 mm, ultra-širokoúhlý modul, klikněte pro zvětšení
Když si vezmu, jak vypadají vzorové RAWy, tak i s multiexpozicí, umělou inteligencí a kdo ví, čím vším ještě, mě neustále udivuje, že z toho může vzniknout něco takového. Tohle je naprosto bezproblémově použitelný snímek pro sociální sítě, který nebude nevzhlednou mazanicí jako ten nahoře. Tohle je už extrém a ani v 1 MPx to nevypadá všude perfektně (natož ve 12), ale přesto... klobouk dolů.
1/4 s, F1,8, ISO 1250, 23 mm, hlavní modul, klikněte pro zvětšení
Podobná situace panuje i u hlavního fotoaparátu. Tam to není tak dramatické, protože velký snímač dokáže do RAWu dodat aspoň trochu rozumná zdrojová data, nicméně ani tak bych neřekl, že z něj dokážete dostat solidní fotku v nějakém vyšším rozlišení (v JPEGu to nestačí ani na 1 MPx, v RAWu asi ano).
1/10 s, F1,8, ISO 3200, 23 mm, hlavní modul, klikněte pro zvětšení
S automatikou je to o něčem jiném. Sice i zde byste museli zmenšovat opravdu hodně, aby to vypadalo skvěle v každém pixelu, ale použitelnost je výrazně lepší než v předchozím případě.
1/10 s, F1,8, ISO 800, 23 mm, hlavní modul, klikněte pro zvětšení
Poslední srovnání, kdy ještě nejde o extrémní podmínky. S trochou citlivého zmenšování a postupného odšumování se mi z RAWu povedlo dostat poměrně slušný cca 4MPx snímek.
1/25 s, F1,8, ISO 800, 23 mm, hlavní modul, klikněte pro zvětšení
Automatické HDR zde bohužel dost potlačilo atmosféru a srovnáním jasů v obloze úplně zabilo atmosféru doby krátce po západu slunce. Každopádně je vidět lepší prokreslení detailů a znatelně menší vliv odšumování (viz tráva napravo). Za rozumného světla není rozdíl mezi možnostmi obou režimů nějak zásadní (z RAWu toho dostanete hodně), ale čím horší je světlo, tím větší propast mezi nimi zeje a tím horší jsou rezervy RAW snímků. Tady má SW jasně navrch nad HW.
ultra-širokoúhlý modul, vlevo JPEG, vpravo RAW
V případě ultra-širokoúhlého modulu a nočního focení je potřeba opravdu zůstat s citlivostí co nejníže. Už ISO 100 přináší docela výrazné rozmývání.
hlavní modul, vlevo JPEG, vpravo RAW
Hlavní fotoaparát je do citlivosti ISO 200 včetně docela v pohodě, pak se to postupně zhoršuje a nad ISO 800 bych už nechodil (a i tam bych byl už dost opatrný).
3× tele modul, vlevo JPEG, vpravo RAW
Moduly s teleobjektivem mají menší snímač a odšumování je patrné už od nejnižší citlivosti. Jak ale vidíme, z RAWu lze dostat přijatelné výsledky u nejnižších citlivostí.