Samsung NX10: vítězný nováček
Na test fotoaparátu Samsung NX10 jste jistě netrpělivě čekali. A dočkali jste se. Dnes se tedy podíváme na to, jak fotí tento kompakt s rozlišením téměř 15 megapixelů, AMOLED displejem a objektivy 18-55 mm OIS a 30 mm F2 pancake.
Kapitoly článku:
- Samsung NX10: vítězný nováček
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, portréty a blesk
- Výbava a nastavení
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - 18-55mm objektiv
- Galerie ilustračních snímků - 30mm objektiv
- Závěr
U fotoaparátu je velký APS-C čip s rozměry 23,4×15,6 mm a rozlišením 14,6 megapixelů. Při této velikosti čipu jde o poměrně klasické rozlišení. Na snímcích CD disku uvidíte jasový šum na modré ploše, na bílé je patrný barevný a malá písmena ukážou zachování detailů. Budou k dispozici JPEG snímky i RAW bez odšumování, tedy tak, jak snímek NX10 vlastně doopravdy vyfotí.
testovací snímek
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (RAW)
Citlivost ISO 100 je poměrně čistá, na JPEG snímcích je vidět softwarové doostřování, které zvyšuje ustřelené pixely. RAW má mnohem příjemnější šum. Lépe je tedy doostřování pro JPEG trochu stáhnout.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (RAW)
Při citlivosti ISO 200 se situace opakuje. RAW opět vykazuje jemný rovnoměrný šum, JPEG opět díky doostřování způsobuje ustřelené pixely, což je škoda.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (RAW)
Navýšení citlivosti na ISO 400 stále nabízí dobrý obraz. U RAWu už jde vidět vznikající jasový i barevný šum, JPEG opět poněkud zbytečně doostřuje a odšumuje.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (RAW)
ISO 800 (konverze z RAWu v Samsung RAW Converteru)
Při ISO 800 je už v RAWu hodně jasového a zejména barevného šumu. JPEG šum odstraňuje, ale stále je zde poměrně dost jasového šumu. Lepší výsledek tedy získáte snímání do RAWu a převedením v Samsung RAW Converteru, kde jasový šum má podstatně příjemnější strukturu, než jakou získáte z JPEGu.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (RAW)
Od citlivosti ISO 1600 se už připravte na silný šum, detaily jsou ještě rozumné, ale pěkné snímky určitě nečekejte.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (RAW)
Nejvyšší citlivost ISO 3200 v RAWu nabízí stále ostré detaily, jsou však zakryty za silným šumem. V JPEGu jde poprvé vidět výrazný úbytek ostrosti a barev. Následují snímky plyšového zajíce.
testovací snímek
Do citlivosti ISO 400 jsou snímky v podstatě bez šumu. U citlivosti ISO 800 se začínají objevovat u RAW snímku, ve JPEGu je vidět rozumné odšumování. ISO 1600 zvyšuje barevný šum, který je v JPEGu opět odstraňován, je patrný lehký úbytek ostrosti. Na ISO 3200 barevný šum ještě více vzrostl, silné odšumování se pak podílí na výrazně slabších detailech ve formátu JPEG. Nyní se podíváme na snímky bílé plochy.
Stejně jako snímky zajíce, i tento test jsem fotil s lehce sníženým doostřováním. Výsledek je hned vidět, ustřelené pixely se zde vyskytují v mnohem menší míře. Do ISO 400 jsou snímky v podstatě čisté, na ISO 800 se v RAWu začíná objevovat mírný šum. Teprve od citlivosti ISO 1600 je šum znatelný i v JPEGu, zatímco v RAWu už barvy pěkně lítají. ISO 3200 je v tomto ještě horší, JPEG nasazuje silné odšumování.
V grafu jde vidět silné šumění v červeném kanále, zelený a modrý jsou na tom o něco lépe. Šum roste přirozeným tempem.
JPEG má šum mnohem nižší, ostatně linie se drží dost při zemi a jas jsem pětkrát zvýšil, aby byl vidět lépe nárůst šumu při změně citlivostí. Graf odpovídá pozorováním, kdy při ISO 3200 nastupuje velmi silné odšumování.
testovací snímek
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (RAW)
Citlivost ISO 100 je poměrně čistá, na JPEG snímcích je vidět softwarové doostřování, které zvyšuje ustřelené pixely. RAW má mnohem příjemnější šum. Lépe je tedy doostřování pro JPEG trochu stáhnout.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (RAW)
Při citlivosti ISO 200 se situace opakuje. RAW opět vykazuje jemný rovnoměrný šum, JPEG opět díky doostřování způsobuje ustřelené pixely, což je škoda.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (RAW)
Navýšení citlivosti na ISO 400 stále nabízí dobrý obraz. U RAWu už jde vidět vznikající jasový i barevný šum, JPEG opět poněkud zbytečně doostřuje a odšumuje.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (RAW)
ISO 800 (konverze z RAWu v Samsung RAW Converteru)
Při ISO 800 je už v RAWu hodně jasového a zejména barevného šumu. JPEG šum odstraňuje, ale stále je zde poměrně dost jasového šumu. Lepší výsledek tedy získáte snímání do RAWu a převedením v Samsung RAW Converteru, kde jasový šum má podstatně příjemnější strukturu, než jakou získáte z JPEGu.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (RAW)
Od citlivosti ISO 1600 se už připravte na silný šum, detaily jsou ještě rozumné, ale pěkné snímky určitě nečekejte.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (RAW)
Nejvyšší citlivost ISO 3200 v RAWu nabízí stále ostré detaily, jsou však zakryty za silným šumem. V JPEGu jde poprvé vidět výrazný úbytek ostrosti a barev. Následují snímky plyšového zajíce.
testovací snímek
ISO 100 (JPEG) | ISO 100 (RAW) |
ISO 200 (JPEG) | ISO 200 (RAW) |
ISO 400 (JPEG) | ISO 400 (RAW) |
ISO 800 (JPEG) | ISO 800 (RAW) |
ISO 1600 (JPEG) | ISO 1600 (RAW) |
ISO 3200 (JPEG) | ISO 3200 (RAW) |
Do citlivosti ISO 400 jsou snímky v podstatě bez šumu. U citlivosti ISO 800 se začínají objevovat u RAW snímku, ve JPEGu je vidět rozumné odšumování. ISO 1600 zvyšuje barevný šum, který je v JPEGu opět odstraňován, je patrný lehký úbytek ostrosti. Na ISO 3200 barevný šum ještě více vzrostl, silné odšumování se pak podílí na výrazně slabších detailech ve formátu JPEG. Nyní se podíváme na snímky bílé plochy.
ISO 100 (JPEG) | ISO 100 (RAW) |
ISO 200 (JPEG) | ISO 200 (RAW) |
ISO 400 (JPEG) | ISO 400 (RAW) |
ISO 800 (JPEG) | ISO 800 (RAW) |
ISO 1600 (JPEG) | ISO 1600 (RAW) |
ISO 3200 (JPEG) | ISO 3200 (RAW) |
Stejně jako snímky zajíce, i tento test jsem fotil s lehce sníženým doostřováním. Výsledek je hned vidět, ustřelené pixely se zde vyskytují v mnohem menší míře. Do ISO 400 jsou snímky v podstatě čisté, na ISO 800 se v RAWu začíná objevovat mírný šum. Teprve od citlivosti ISO 1600 je šum znatelný i v JPEGu, zatímco v RAWu už barvy pěkně lítají. ISO 3200 je v tomto ještě horší, JPEG nasazuje silné odšumování.
V grafu jde vidět silné šumění v červeném kanále, zelený a modrý jsou na tom o něco lépe. Šum roste přirozeným tempem.
JPEG má šum mnohem nižší, ostatně linie se drží dost při zemi a jas jsem pětkrát zvýšil, aby byl vidět lépe nárůst šumu při změně citlivostí. Graf odpovídá pozorováním, kdy při ISO 3200 nastupuje velmi silné odšumování.