Samsung NX1000: sněhobílý bezdrát
Dnes se podíváme na nový CSC fotoaparát značky Samsung, model NX1000, který je v setu vybaven nejen 20-50mm objektivem, ale také je k němu dodáván blesk a tablet. Fotoaparát totiž podporuje bezdrátové připojení k Wi-Fi.
Kapitoly článku:
U NX1000 najdeme už známý APS-C snímač s efektivním rozlišením 20,3 MPx (celkově 21,3 MPx, pixelová hustota cca 5,85 MPx/cm2). Na následujících snímcích uvidíte výřezy z JPEGu a RAWu konvertovaného přes Adobe DNG Converter a Camera Raw s vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
ISO 100 je krásně čisté, bez šumu a s velmi slušnými detaily. Nemám nejmenších námitek.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Ani u citlivosti ISO 200 není co vytýkat, obraz je kvalitní, bez šumu, vidíte i doostření.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 400 lehce stoupá jasový šum, nicméně i nadále je obraz dosti kvalitní. JPEG má ještě docela citlivé odšumování, pouze slabší detaily se lehce mažou.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
ISO 800 lehce navyšuje jasový šum v RAWu, JPEG má lehce potlačené detaily a ostrost.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 začíná trpět na lehký barevný šum, JPEGy jsou poněkud více rozmazané ve slabších detailech. Střední a silné detaily jsou nicméně velmi dobře zachovány.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
S citlivostí ISO 3200 se připravte na vyšší barevný šum, v solidním RAW konvertoru z něj vytáhnete stále docela solidní výsledky. JPEGy už mají problém, kresba se maže, zůstávají barevné flíčky a obraz je jako přejetý klonovacím razítkem ve Photoshopu.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
ISO 6400 znatelně zvýrazňuje barevný šum, JPEGy jsou barevně flekaté a neostré. Při této citlivosti už opravdu doporučuji používat RAWy, JPEG engine není ideální.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 12800 je už dost problematická, barevného šumu je hodně a JPEGy na tom také nejsou moc dobře. Vzhledem k nízkému potlačování barevného šumu snímky ztrácejí málo barev a saturace je pořád dostatečná. Dále se podíváme na zachování detailů při různých citlivostech na snímcích vousů plyšového zajíce.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
Do citlivosti ISO 400 včetně je šum neznatelný, JPEGy jsou dostatečně kvalitní. ISO 800 a ISO 1600 už přináší trochu rozpatlávání, u APS-C čipu by to mohlo být i o něco lepší. Špatný obraz je nicméně k dispozici až u citlivosti ISO 3200 a vyšších. Podíváme se také na snímky bílé plochy.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
Barevný šum se zlehka objevuje při citlivosti ISO 800, pak postupně roste. V JPEGu je většinou potlačován, u vyšších citlivostí ale zůstávají jemné barevné flíčky.