Samsung NX1000: sněhobílý bezdrát
Dnes se podíváme na nový CSC fotoaparát značky Samsung, model NX1000, který je v setu vybaven nejen 20-50mm objektivem, ale také je k němu dodáván blesk a tablet. Fotoaparát totiž podporuje bezdrátové připojení k Wi-Fi.
Kapitoly článku:
Noční scéna
Pokud autofokusu necháte aspoň trochu nasvícenou plochu, nebudete mít větší problémy (jen občas překvapí nezaostřením), na stinné plochy ale trochu pozor. Maximální expozice je 30 sekund (nebo 4 minuty v bulb režimu).
expoziční čas 6 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (46) mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení
Kresba je velmi pěkná v JPEGu a ještě lepší i v RAWu, kde ve stínech není tak výrazné odšumování. Tam bohužel najdete i několik hot pixelů. Podíváme se i na výřezy při různých citlivostech, vlevo je JPEG, vpravo pak konverze z RAWu s vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
RAW i JPEG jsou detailní a bez šumu, zde není co vytýkat.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 200 rovněž nijak netrpí, JPEG by si v některých stinných místech zasloužil slabší odšumování.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 400 je v RAWu lehký jasový šum, JPEGy se začínají trochu rozmývat.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 800 přidává do RAWu trochu barevného šumu, JPEGy mají několik ustřelených pixelů a slabší detaily se slévají.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 1600 už znamená slabší ostrost v RAWu kvůli vyššímu jasovému i barevnému šumu, JPEGy jsou neostré.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
Navýšení citlivosti na ISO 3200 opět zvyšuje barevný šum, JPEGy jsou plné zrnění, a proto tuto citlivost v JPEGu už nemohu doporučit.
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 6400 je tmavé, zašuměné, RAW vypadá, že je odšuměný také (bylo využito odšumování u vysokých citlivostí). JPEGy jsou bez barev.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
I nejvyšší citlivost ISO 12800 rovněž nedává v RAWu vůbec dobré detaily, nemluvě o JPEGu, který je jen patlanicí.
Standardní scéna
Můžete e podívat také na dvě standardní scény.
S výrazným dynamickým rozsahem scény se fotoaparát popral celkem dobře, slunce pochopitelně vytváří přepal. V RAWu uvidíte zejména ve stínech o něco lepší kresbu.
expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (53) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
20-50mm objektiv má slušný střed, ale směrem k rohům se kresba poněkud zhoršuje, ostrost je nižší.
expoziční čas 1/500 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (46) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
I zde mohu hodně chválit. Kvalitní 30mm F2 objektiv zvládá nakrmit čip s vysokým rozlišením dostatečným množstvím dat, kresba je dosti detailní. I u tohoto snímku se můžete podívat na RAW.
expoziční čas 1/160 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (46) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Rovněž druhý objektiv zde umí předvést solidní práci. Sněžení a smog to fotoaparátu sice dost kazí, přesto si lze na šedé stěně uprostřed všimnout, že fotoaparát na ní zvládá vykreslit vodorovné linie.
3D snímky
Fotoaparát nabízí i snímání 3D snímků a nepotřebuje k tomu žádné posouvání fotoaparátem. Snímky fotí "nějak najednou".
Samotný 3D efekt není příliš silný, ale nevyžaduje žádné náročné zaostření. Chytnete ho na první pohled, jen ne výrazně. Stáhnout si můžete i MPO soubory k oběma snímkům (snímek č. 1, snímek č. 2).