Samsung NX20: za více peněz více muziky
Systém Samsung NX byl nedávno rozšířen o novou hledáčkovou variantu NX20. Ta obsahuje 20MPx čip z modelu NX200 s mírnými úpravami, podstatně lepší hledáček, výklopný displej i bezdrátové Wi-Fi připojení. Bude výrazně lepší než původní NX11?
Kapitoly článku:
Samsung NX20 má APS-C snímač s rozlišením 20 megapixelů. Pixelová hustota tedy patří k těm vyšším, což je sice předpoklad pro lepší detaily (s dobrým objektivem), ale také pro vyšší šum. Na to se podíváme na následujících snímcích, kde můžete vidět jak výstup v JPEGu, tak i v RAWu s vypnutým odšumováním (převedeno pomocí Camera Raw).
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Při nejnižší citlivosti předvádí snímací čip velmi pěkné výsledky bez znatelného šumu. Detaily jsou velmi dobré.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 má v RAWu velmi jemný jasový šum, kvalita obrazu je stále velmi dobrá.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 400 zvyšuje jasový šum v RAWu, JPEGy jsou lehce máznuté u některých detailů, výsledek je ale stále velmi dobrý.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
Další navýšení citlivosti zvyšuje jasový šum v RAWu, JPEGy začínají lehce trpět na ustřelené pixely.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 přidává barevný šum a JPEGy mají trochu divné odšumování, které vykazuje slabší detaily a ustřelené pixely. Nouzově je to použitelné.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Konečnou pro tento 20MPx čip je ISO 3200. Zde je už RAW skutečně docela dost zašuměný a negativem je zejména velmi nekvalitní odšumování v JPEGu. Zde se vyskytuje spousta barevných fleků.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Je logické, že vyšší ISO 6400 je už jenom horší. RAW už viditelně ztrácí barvy a detaily, JPEGy jsou jakýmsi shlukem rozpitých koleček.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 61280 (konverze z RAWu)
Tady je vidět nějaká zvláštní práce se šumem. RAW je totiž viditelně barevně odšuměný (otázkou je, kde nastala chyba). JPEG je opět výrazně rozmytý a bez kresby. Podíváme se i na zachování detailů při různých citlivostech.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
Lehké rozmývání je patrné i na ISO 100, ale zhruba do ISO 400 je to bez větších problémů. ISO 800 už začíná JPEGy rozmývat o něco více, RAW je ale použitelný až do ISO 1600. JPEGy jsou od ISO 1600 včetně v podstatě nepoužitelné pro kvalitní snímky, odšumování je nepříjemné. Na míru šumu se podíváme i na snímcích bílého papíru.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
JPEGy jsou zbavovány jasového i barevného šumu, ale u vyšších citlivostí si můžete všimnout trochu barevného flekatění (u reálných obrázků je mnohem výraznější). RAWy vykazují silnější šum od ISO 1600, nejvyšší citlivosti jsou ale poněkud zvláštní a vypadají odšuměné i s vypnutým odšumováním (stejný obraz jsem dostal v několika RAW konvertorech).