Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX20: za více peněz více muziky

6.9.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Systém Samsung NX byl nedávno rozšířen o novou hledáčkovou variantu NX20. Ta obsahuje 20MPx čip z modelu NX200 s mírnými úpravami, podstatně lepší hledáček, výklopný displej i bezdrátové Wi-Fi připojení. Bude výrazně lepší než původní NX11?
Samsung NX20 má APS-C snímač s rozlišením 20 megapixelů. Pixelová hustota tedy patří k těm vyšším, což je sice předpoklad pro lepší detaily (s dobrým objektivem), ale také pro vyšší šum. Na to se podíváme na následujících snímcích, kde můžete vidět jak výstup v JPEGu, tak i v RAWu s vypnutým odšumováním (převedeno pomocí Camera Raw).



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Při nejnižší citlivosti předvádí snímací čip velmi pěkné výsledky bez znatelného šumu. Detaily jsou velmi dobré.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 má v RAWu velmi jemný jasový šum, kvalita obrazu je stále velmi dobrá.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 zvyšuje jasový šum v RAWu, JPEGy jsou lehce máznuté u některých detailů, výsledek je ale stále velmi dobrý.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



Další navýšení citlivosti zvyšuje jasový šum v RAWu, JPEGy začínají lehce trpět na ustřelené pixely.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 přidává barevný šum a JPEGy mají trochu divné odšumování, které vykazuje slabší detaily a ustřelené pixely. Nouzově je to použitelné.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Konečnou pro tento 20MPx čip je ISO 3200. Zde je už RAW skutečně docela dost zašuměný a negativem je zejména velmi nekvalitní odšumování v JPEGu. Zde se vyskytuje spousta barevných fleků.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Je logické, že vyšší ISO 6400 je už jenom horší. RAW už viditelně ztrácí barvy a detaily, JPEGy jsou jakýmsi shlukem rozpitých koleček.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 61280 (konverze z RAWu)



Tady je vidět nějaká zvláštní práce se šumem. RAW je totiž viditelně barevně odšuměný (otázkou je, kde nastala chyba). JPEG je opět výrazně rozmytý a bez kresby. Podíváme se i na zachování detailů při různých citlivostech.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Lehké rozmývání je patrné i na ISO 100, ale zhruba do ISO 400 je to bez větších problémů. ISO 800 už začíná JPEGy rozmývat o něco více, RAW je ale použitelný až do ISO 1600. JPEGy jsou od ISO 1600 včetně v podstatě nepoužitelné pro kvalitní snímky, odšumování je nepříjemné. Na míru šumu se podíváme i na snímcích bílého papíru.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

JPEGy jsou zbavovány jasového i barevného šumu, ale u vyšších citlivostí si můžete všimnout trochu barevného flekatění (u reálných obrázků je mnohem výraznější). RAWy vykazují silnější šum od ISO 1600, nejvyšší citlivosti jsou ale poněkud zvláštní a vypadají odšuměné i s vypnutým odšumováním (stejný obraz jsem dostal v několika RAW konvertorech).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.