Sedmistovka se snímačem SuperCCD SR

26.2.2004, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Společnost Fujifilm avizovala nepřehlédnutelně příchod modelu F700 již od loňského jara, nakonec jsme se dočkali až před několika měsíci, proto se pokusíme podívat blíže na to, jestli reklamou vyvolávaná očekávání novinka splňuje. Sedmistovka je totiž vybavena novým SuperCCD SR snímačem, od kterého si nejenom výrobce slibuje kvalitnější fotografie, nasnímané především při složitých světelných podmínkách.
Rozlišení

Model F700 bohužel nenabízí ukládání snímků v různých kompresních poměrech, a tak si můžete alespoň prohlédnout rozdíl v kvalitě snímků pořízených v různých rozlišeních. Potěšila nás kvalita šestimegapixelového interpolovaného snímku, jehož kresba a zobrazení detailů je na úrovni nejméně čtyřmegapixelového (fyzického) rozlišení. Nové SuperCCD SR snímače interpolaci prostě zvládají bez problémů.

2832 x 2128 2048 x 1536
1600 x 1200 1280 x 960

Optické a digitální přiblížení

Na následující sérii čtveřice snímků je vidět, že i trojnásobným zoomem si můžete přiblížit detailně i relativně velmi vzdálené objekty (budova nadzemních garáží byla vzdálená asi 250 metrů). Pokud by vám ani toto přiblížení nestačilo, pak je k dispozici ještě zoom digitální, který ovšem již znatelně snižoval kvalitu snímku.

Širokoúhlý snímek Optické přiblížení (2x)
Optické přiblížení (3x) Digitální přiblížení

Korekce expozice

Přestože model F700 nabízí plnou kontrolu nad expozicí, tak jsme vyzkoušeli, jak funguje jemné doladění expozice pomocí její korekce. Model nás docela překvapil, protože především hodnoty +1EV a +2EV vypadají téměř identicky, na druhou stranu u většiny modelů, co jsme v naší redakci testovali, se na snímky při hodnotách +2EV již vůbec nedalo koukat a nic na nich už ani přes přepálené jasy neuvidíte, což se v případě F700-ky nestalo. Proto pokud budete potřebovat výrazně "zesvětlit" snímanou situaci při zhoršených světelných podmínkách, raději využijte manuálního nastavení času a clony.
Auto
Plus 1
Plus 2
Minus 1
Minus 2

Noční fotografie, citlivost a stín

Tato čtveřice fotografií vypovídá o fotografickém výkonu sedmistovky asi nejvýstižněji. Především noční snímek (tentokrát pořízený v interiéru) a fotografie nazvaná "Světlo a stín" dokumentují, že hlavně v tmavých částech fotografií prokresluje model výborně detaily, které se normálně slévají v neurčitou tmavou plochu. Na druhou stranu je jasná část snímku (sníh u silnice) mírně jasově přepálená a příliš kontrastní (nejlépe je to vidět v nativním rozlišení po odkliku na snímek). Lze tedy řící, že F700-ka má dynamičtější rozsah než je běžný standard u modelů vybavených CCD snímačem, ovšem naše testovací snímky potvrdili tuto "dynamiku" především ve tmavších partiích. Sedmistovka také potvrdila snížený obrazový šum i při vyšší citlivosti - až při maximální hodnotě 1600 ISO lze pozorovat již lehkou "zašuměnost".

Noční snímek ISO 800
ISO 1600 Světlo a stín

Barevné podání

F700-ka poskytovala snímky s barevným podáním odpovídajícím realitě. Navíc byly velmi jemně prokreslené jednotlivé barevné přechody. Vzhledem k tvůrčí činnosti uživatele však sedmistovka nabízí pouze dva barevné filtry, což je na takto kvalitní fotopřístroj zbytečně málo.

Barvy I. Barvy II.
F - chrome W&B