Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony A5100: postřehy z praxe

14.3.2019, Milan Šurkala, recenze
Už nějakou dobu je na trhu CSC fotoaparát Sony A5100. Nyní se prodává za poměrně nízké částky, a proto jsme se mu podívali na zoubek. Nabídne 24MPx snímač a otočný dotykový displej. Jak si povede v našem testu?
Sony A5100 je fotoaparát, který v sobě ukrývá 24MPx APS-C CMOS senzor, tedy v dnešní době typické rozlišení pro tuto velikost. Podíváme se na snímky v RAW formátu a fotografie převedené z RAWu pomocí Camera Raw s vypnutým odšumováním.
 
 
ISO 100 (JPEG)
 
 
ISO 100 (konverze z RAWu)
 
Nejnižší citlivost je pochopitelně krásně čistá, zde byste šum hledali marně.
 
 
ISO 200 (JPEG)
 
 
ISO 200 (konverze z RAWu)
 
Také ISO 200 je dosti čisté, APS-C snímač s nízkými citlivostmi nemá nejmenší problém.
 
 
ISO 400 (JPEG)
 
 
ISO 400 (konverze z RAWu)
 
ISO 400 lehce zvyšuje jasový šum v RAWu, kvalita je stále výborná jak v RAWu, tak i v JPEGu.
 
 
ISO 800 (JPEG)
 
 
ISO 800 (konverze z RAWu)
 
Šum se dále zlehka zvyšuje, kvalita snímku je ale i nadále slušná. Odšumování je v JPEGu rozumné.
 
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 
ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
Při citlivosti ISO 1600 se do RAWů začíná dostávat trochu barevného šumu. JPEGy pak odšumováním začínají ztrácet některé méně významné detaily.
 
 
ISO 3200 (JPEG)
 
 
ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
Dostáváme se na ISO 3200 a zde už to přestává to být dobré. Jak jasový, tak i barevný šum začínají být v RAWu docela patrné. S citlivým odšumováním ale i z takových snímků dokážete ještě dost vytáhnout.  JPEGy lehce ztrácí saturaci barev.
 
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
ISO 6400 je hraniční citlivostí, vhodná spíše k méně náročnému použití. Barevného šumu začíná být opravdu dost a JPEGy jsou už také docela bez detailů.
 
 
ISO 12800 (JPEG)
 
 
ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
S ISO 12800 bych už raději moc nepočítal. Šumu je hodně a ani po odšumování se už nedostanete k nějak kvalitním výsledkům.
 
 
ISO 25600 (JPEG)
 
 
ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
Nejvyšší citlivost ISO 25600 je na tom už velmi špatně. V RAWu je opravdu velmi vysoké množství barevného šumu a JPEGy jsou po silném barevném odšumování rozpité a docela bezbarvé. Nyní se podíváme na snímky, které byly převedeny na standardizované rozlišení 12 MPx pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum autíčka 12MPx
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Do citlivost ISO 1600 včetně je kvalita obrazu velmi dobrá. ISO 3200 se začíná lehce rozostřovat a ISO 6400 je asi nejvyšší použitelná citlivost. Přesto už budete muset počítat s poklesem saturace barev. Míru zachování detailů vyzkoušíme na tradičním snímku fousů plyšového zajíce.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum zajíc 24MPx
 
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Šum začíná degradovat kresbu při citlivosti ISO 1600, ale ještě i ISO 3200 se dá docela rozumně používat. Výše už to chce hodně opatrnosti, na podobný charakter kresby už čip nebude stačit.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum zajíc 12MPx
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Při konverzi na standardizované rozlišení 12 MPx (pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi) vypadají per-pixel výsledky pochopitelně o něco lépe. ISO 3200 vykazuje odšumování v méně výrazných oblastech, jinak je ale kresba docela slušná. ISO 6400 je rozumné maximum, výše už by bylo kompromisů přeci jen příliš.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum bílá plocha 24MPx (noise)
 
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Barevný šum se v RAWech zlehka objevuje od ISO 800, výrazněji pak od ISO 3200. V JPEGu je výrazně potlačován, pouze u nejvyšších citlivostí jsou vidět mírné barevné flíčky.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.