Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony A7R II (ILCE-7RM2): detaily na druhou

11.1.2016, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes sáhneme do velmi drahých vod a podíváme se na 42MPx fotoaparát Sony A7R II. Tento full frame CSC fotoaparát nabídne neuvěřitelné rozlišení, mechanickou stabilizaci, podporu 4K videosekvencí a mnoho dalšího. Jak to vše půjde dohromady?

Videosekvence


Videosekvence budou dlouhé téma. Možností, co vše nastavit, je tu takřka nekonečné množství. Začněme tím, kde se video vůbec zapíná. Máte na to červený čudlík na pravé straně přístroje, ale tlačítko je tak maličké, nevystouplé a špatně přístupné, že horší pozice pro něj už snad neexistuje a tak jsem si zapínání videa musel dát na funkční tlačítko C1. Videosekvence lze zapnout ve všech PASM režimech přímo a můžete pak i upravovat expozici (nejen před natáčením, ale i v jeho průběhu). Stejně tak je můžete zapnout na kolečku fotografických režimů, kde máte přímo režim videosekvencí. Pak si expoziční režim (jeden z PASM) vybíráte softwarově v menu. Která z možností bude lepší, to už je na vás, mně se více líbila ta první (okamžitý přístup).


Sony A7R II videosekvence


U videosekvencí můžete nastavit expoziční čas až do 1/4 sekundy pro pohybově rozmazané videosekvence. Nejkratším časem je 1/8000 sekundy. Rozsah clon závisí na objektivu, citlivosti pak mohou být od ISO 100 do ISO 25600. Videosekvence tedy nepodporují celý rozsah citlivostí. V průběhu natáčení videa můžete měnit i metodu výběru AF bodu, můžete jej polohovat, ale právě tady bude docela chybět dotykové ovládání. Přeci jen by bylo lepší ťuknout tiše na displej, než toto vybírání vyklikávat tlačítky.



Ukázky 4K videa ze Sony A7R II a Sony Carl Zeiss FE 35mm F2.8.


Můžete si vybrat tři rychlosti přeostřování, tedy zda bude ostřit tak nějak normálně nebo raději pomaleji (obraz přejíždí lehce a zvolna na novou rovinu ostrosti) nebo naopak rychleji (kdy při změně vzdálenosti v AF bodu dojde ke svižnému přeostření, což se projeví i v mírném pulzování - resp. lehce zajede za a vrátí se). U videosekvencí nelze využít AF-S režim. Pokud jej máte nastavený, dojde automaticky k přehození na AF-C. Chcete-li zachovat původní zaostření u začátku videa, musíte zaostřit pomocí AF-S, přehodit na manuální ostření MF a natáčet tímto způsobem.

Fotoaparát podporuje velké množství nejrůznějších snímkovacích frekvencí a rozlišení. Nemilým překvapením je to, že změna normy z NTSC na PAL a zpátky tu vůbec není nic jednoduchého a fotoaparát se při tom tváří, jak byste snad měli spustit jaderný reaktor. Je to sice možné, ale je to pro fotoaparát tak náročná operace, že se přitom musí restartovat (vypnout a zapnout) a ještě k tomu přeformátovat kartu na nový systém.



Ukázka 100fps videa převedeného na 50 fps (2× zpomalené) a 25 fps (4× zpomalené)


Sony A7R II nabídne formáty XAVC S 4K (3840×2160 pixelů), pak XAVC S HD (Full HD 1920×1080 pixelů včetně 100fps verze), klasické Full HD AVCHD a kdo chce, najde zde i MP4 formát. Fotoaparát míří s natáčení videa dost vysoko, takže tu najdete několik profilů obrazu PP1 až PP7. Pod PP7 se pak skrývá nastavení s S-Log2 nastavením, nicméně toto máte na výběr pro všechny profily. U každého z nich můžete ovládat úroveň černé, gamma (zde několik přednastavení včetně ITU709 a S-Log2), dále gamma černé, ohyb (knee), režim barev, sytost, fázi barev, barevnou hloubku a detaily. Zde bych doporučil spíše studium manuálu, ve kterém se dozvíte, co vše tu je k nastavení a jak se to má projevovat.
  • 4K 3840×2160 pixelů XAVC S 100Mbps / 25p - cca 12400 kB/s (99 Mbps)
  • 4K 3840×2160 pixelů XAVC S 60Mbps / 25p - cca 7050 kB/s (56 Mbps)
  • Full HD 1920×1080 pixelů XAVC S / 100p - cca 6650 kB/s (53 Mbps)
  • Full HD 1920×1080 pixelů XAVC S / 50p - cca 6550 kB/s (52 Mbps)
  • Full HD 1920×1080 pixelů XAVC S / 25p - cca 6150 kB/s (49 Mbps)
  • Full HD 1920×1080 pixelů AVCHD 28M / 50p - cca 3200 kB/s (25 Mbps)
  • Full HD 1920×1080 pixelů AVCHD 24M / 50i - cca 2750 kB/s (22 Mbps)
  • Full HD 1920×1080 pixelů AVCHD 17M / 50i - cca 2050 kB/s (16 Mbps)
  • Full HD 1920×1080 pixelů AVCHD 24M / 25p - cca 2750 kB/s (22 Mbps)
  • Full HD 1920×1080 pixelů AVCHD 17M / 25p - cca 2000 kB/s (16 Mbps)
  • Full HD 1920×1080 pixelů MP4 / 50p - cca 3050 kB/s (25 Mbps)
  • Full HD 1920×1080 pixelů MP4 / 25p - cca 2000 kB/s (16 Mbps)
  • HD 1280×720 pixelů MP4 / 25p - cca 750 kB/s (6 Mbps)

Můžete si stáhnout několik ukázkových videosekvencí. Nejprve je tu jedna venkovní 4K videosekvence (15 sekund, 104 MB) s protisvětlem. Dále se můžete podívat na Full HD se 100 snímky za sekundu (7 sekund, 45 MB). Pak předkládám ještě dvě noční videosekvence. Ta první je točená v klasickém 4K full frame režimu, který nemění úhel záběru (22 sekund, 154 MB). Druhá noční videosekvence je natáčena ve Super 35 4K režimu (140 MB), kdy dochází ke snímání asi 15MPx výřezu, který je následně fotoaparátem konvertován do 4K. Uvidíte zde mnohem nižší šum. Obě videosekvence jsou natáčeny při citlivosti ISO 1600, první zesvětlení znamená navolení ISO 3200 a druhé zesvětlení pak změnu citlivosti na ISO 6400.


Sony A7R II video ISO 1600 full frame

full frame video, ISO 1600, klikněte pro zvětšení



Sony A7R II video ISO 1600 Super 35

Super 35 video, ISO 1600, klikněte pro zvětšení



Sony A7R II video ISO 1600

srovnání, klikněte pro zvětšení



Při citlivosti ISO 1600 je dobře vidět, že full frame režim má poněkud více šumu ve stínech, zatímco Super 35 režim je lépe prokreslený. Nehovořím teď o detailech, které jsou dány navíc užším úhlem záběru. Připomínám, že v obou případech byl použit stejný objektiv se stejnou ohniskovou vzdáleností.


Sony A7R II video ISO 6400 full frame

full frame video, ISO 6400, klikněte pro zvětšení



Sony A7R II video ISO 6400 Super 35

Super 35 video, ISO 6400, klikněte pro zvětšení



Sony A7R II video ISO 6400

srovnání, klikněte pro zvětšení



Při citlivosti ISO 6400 je rozdíl mnohem výraznější. Full frame režim trpí na silné řádkování, stinné plochy chytají namodralý či fialový nádech. Super 35 režim naproti tomu těží z toho, že jde o resamplování mnohem většího rozlišení do 4K. Kresba je podstatně čistší, prokreslení je lepší a šum je přijatelný.



Srovnání 4K full frame a 4K Super 35 režimu u fotoaparátu Sony A7R II


Stabilizace


Sony A7R II je vybaven mechanickou stabilizací senzoru. Ta tedy dokáže stabilizovat kterýkoli objektiv. Výrobce tvrdí, že by měla nabídnout 4,5EV účinek, což je opravdu mnoho. Nedalo mi teda to nevyzkoušet. Nejprve jsem zkusil 35mm objektiv.




bet stabilizace, 1/13 sekundy





se stabilizací, 1/13 sekundy





bez stabilizace, 1/40 sekundy



Bez stabilizace jsem udržel 1/40 sekundy, delší časy už byly problematické. Pokud jsem zapnul stabilizaci, bez větších problémů jsem se dostal k 1/13 sekundy. Překvapivě se mi nepodařilo udržet 1/10 sekundy, ze všech testovacích snímků byly všechny velmi mírně neostré. K udávaným 4,5 EV to tedy mělo opravdu velmi daleko, naměřil jsem jen 1,7 EV. Zkusil jsem však i 55mm objektiv.




bet stabilizace, 1/15 sekundy





se stabilizací, 1/15 sekundy





bez stabilizace, 1/50 sekundy



V podstatě se ale nic moc nezměnilo. Oproti 35mm objektivu jsem byl schopen udržet trochu delší čas, než by mělo být možné dle pravidle převrácené hodnoty ohniskové vzdálenosti. Nebyly problémy s 1/60 sekundy a velmi dobrou úspěšnost jsem zaznamenal i na 1/50 sekundy bez stabilizace. Když jsem zapnul stabilizaci a sledoval, kde se zastavím, konečnou byla 1/15 sekundy, ale to se dařilo spíše výjimečně. Rozumnou úspěšnost jsem měl spíše s 1/20 sekundy. I zde jsem tedy naměřil 1,7 EV, možná i méně. Opravdu nevím, kde Sony přišlo na 4,5 EV.


Fotografování portrétů, blesk


Detekce tváří je rychlá a zvládne pobrat tváře i z docela velkých úhlů. Lze ji dokonce doplnit o detekci očí. Při detekované tváři zmáčknete příslušné tlačítko (záleží na tom, kam si ho namapujete) a fotoaparát vybere ostřící bod na oku a zaostří. Zmáčknutím spouště pak snímek vyfotíte.


Sony A7R II portrét

expoziční čas 1/80 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení



Když se podíváte na kresbu vlasů, uvidíte vynikající úroveň detailů. Přestože 35mm objektiv není zrovna portrétní, něco málo s ním vyfotíte a budete-li chtít rozmazat pozadí, také se vám to povede. Ve vlasech je v bokehu akorát trochu chromatické aberace. K dispozici je snímek v RAW formátu. Fotoaparát není vybaven bleskem, ale můžete použít externí.


Wi-Fi


Fotoaparát je vybaven Wi-Fi připojením, které můžete použít např. k posílání snímků do smartphonu. Toto funguje rychle a intuitivně.


V menu fotoaparátu máte přehled aplikací, mezi nimiž je ve výchozím stavu pouze dálkové ovládání přístroje. Zapnete aplikaci PlayMemories Home, připojíte smartphone k fotoaparátu a můžete si hrát. Je vidět, že výrobci na Wi-Fi připojení skutečně zapracovali, a tak tu máme další fotoaparát, který má přes Wi-Fi překvapivě krátké odezvy a jde o skutečně svižný systém.


Jedinou nevýhodou u Sony je to, že se přes Wi-Fi nedá skoro nic nastavit a nelze to tak využít jako plnohodnotné dálkové ovládání.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.