Sony A7R II (ILCE-7RM2): detaily na druhou
Dnes sáhneme do velmi drahých vod a podíváme se na 42MPx fotoaparát Sony A7R II. Tento full frame CSC fotoaparát nabídne neuvěřitelné rozlišení, mechanickou stabilizaci, podporu 4K videosekvencí a mnoho dalšího. Jak to vše půjde dohromady?
Kapitoly článku:
Vyzkoušíme také obtížné focení v protisvětle, které vyžaduje kvalitní senzor. Ten v A7R II zatím vypadá být hodně slušný. Zaměříme se na to, jaký je tedy v otázce dynamického rozsahu.
expoziční čas 1/200 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 35 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Bez prosvětlovacích technologií je snímek docela tmavý, ale musím říci, že většina snímků i bez DRO technologie vypadá docela dobře. Ve větvích je vidět trochu chromatické aberace.
expoziční čas 1/640 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 35 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Technologie DRO stáhne trochu jasy a naopak prosvětlí stíny. Snímky tak vypadají jasově o něco více vyrovnané. Kresba je výborná, byť ve stínech není rozlišovací schopnost přehnaně velká (ty stíny nejsou zas tak moc prosvětleny). To je ale dáno také počasím a vzdušným závojem, který snižuje kontrast. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu, kde ze stínů vytáhnete ještě hodně solidní kresbu.
expoziční čas 1/200 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 35 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Fotoaparát podporuje i hardwarové HDR ze tří expozic (prostřední expozici vidíte na prvním snímku v této kapitole). Jasově je snímek více vyvážený, stíny mají solidní prosvětlení, naopak obloha se nepřepaluje. Pro koho by takto silné srovnání jasů bylo až příliš, může použít menší sílu efektu (lze nastavit od 1 EV do 6 EV, toto je to nejvyšší). Jak je vidět, pohyb může dělat problémy. Pro snímky s pohybem raději doporučím RAW a spolehnout se na vysoký dynamický rozsah senzoru.
Odšumování by ve stínech mohlo být i kapánek slabší. Je vidět mírný světelný závoj, celkově se ale 35mm F2,8 objektiv chová v protisvětle poměrně dobře. Stromy napravo mají trochu chromatické aberace.
DRO technologie výrazně prosvětlila stíny. Snímek už nyní vypadá, jako by byl pořízen s HDR, ale opravdu šlo o jednorázovou expozici. K dispozici je RAW verze fotografie. Z toho dostanete o něco lepší kresbu např. na plotě vzadu, který se v JPEGu už docela rozmývá.
Zde je pak výsledek HDR technologie (prostřední snímek, ze kterého se HDR skládalo, je o dva snímky výše). Není moc co namítat, prokreslení stínů je poměrně dobré, zvýrazněny byly odlesky objektivu.
Některé méně výrazné plošky jsou více odšumovány, než by nutně musely. Celkově je zde ale detailů více než dost. Po stranách si lze všimnout chromatické aberace.
S maximálním HDR efektem vypadá snímek podstatně jinak. Více než v protisvětle vypadá jak v lehké mlze. Stromy mají větší detailkontrast a méně se rozmývají, obloha se tolik nepřepaluje.
expoziční čas 1/500 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 35 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
V protisvětle občas fotoaparát dost podexponovává a chce to přidat na expozici, aby stíny nebyly úplně utopené. Pak ale zase můžete dostat přepal v obloze. RAW (nebo DRO) může dost pomoci. Neměli byste to pak s prosvětlováním stínů přehánět. Dynamický rozsah je skutečně velký a může to svádět k nereálným úpravám (pak už ostatně vyleze i trochu toho šumu).
Toto byl hodně nepříjemný snímek. Mlhavé počasí, silné světlo s ještě silnějšími stíny. V JPEGu opravdu moc kresby není. Když se ale podíváte do RAWu, zjistíte, že tam máte ještě nějakou rezervu k prosvětlování. Ale ne nekonečnou (zčásti i díky vzdušnému závoji).