Sony A7R II (ILCE-7RM2): detaily na druhou
Dnes sáhneme do velmi drahých vod a podíváme se na 42MPx fotoaparát Sony A7R II. Tento full frame CSC fotoaparát nabídne neuvěřitelné rozlišení, mechanickou stabilizaci, podporu 4K videosekvencí a mnoho dalšího. Jak to vše půjde dohromady?
Kapitoly článku:
Zde se můžete podívat na snímky pořízené testovaným fotoaparátem. Chcete-li vidět více snímků ze Sony A7R II. můžete se tedy podívat i do recenze objektivu Carl Zeiss FE 35mm F2.8.
Při nízké cloně F2,8 musíte počítat s nízkou hloubkou ostrosti. Zaostřena je jen část auta, vzadu už se maže (trochu i bližší přední světlo). V bokehu jde vidět chromatickou aberaci. Obloha nalevo se zde přepaluje, takže se můžete podívat, zda se ji podaří zachránit z RAWu. Dynamický rozsah čipu je dost slušný, takže se nemusíte bát.
Citlivost ISO 1000 není pro fotoaparát žádný problém, šum je jemný, mírný a v takto vysokém rozlišení se krásně ztratí. I zde je k dispozici RAW snímek.
ISO 2500 už znamená podstatně vyšší množství šumu, které zejména v obloze vytváří poněkud nepěkné artefakty. Nedostatečná ostrost v trávě není dána jen šumem, je to především malou hloubkou ostrosti. Pokud si začnete hrát s RAWem, dostanete mnohem pěknější oblohu (s nižším a příjemnějším šumem) a také můžete výrazně prosvětlit stíny.
expoziční čas 1/60 s, clona F6,3, citlivost ISO 1600, ohnisko 35 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Množství detailů je velmi dobré. Při citlivosti ISO 1600 se trošku slévají méně výrazné plochy, ale v těch 42 megapixelech se to s přehledem ztratí a v RAWu z toho dostanete ještě mnohem více. Hodně se mi líbí pěkný kontrast i barvy.
expoziční čas 1/60 s, clona F7,4, citlivost ISO 640, ohnisko 35 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
V tomto případě byla použita trochu nižší citlivost ISO 640. Detailů je zde opravdu neskutečně mnoho, pozadí se dostává lehce mimo hloubku ostrosti. V RAWu je kresba výborná (zejména je o něco lepší v pozadí, kde zpracování obrazu trochu více odšumuje).
Celoplošně výborná kresba, zde se fotoaparát i objektiv dost vytáhl. Jediné, co se mi moc nelíbí, je silnější odšumování ve stínech (vidět je to zejména na trávě).
ISO 6400 už není zrovna nejnižší citlivost, takže musíte počítat se šumem i silnějším odšumováním. Opět je ale nutné brát v potaz rozlišení. I když se tak per-pixel šum může zdát být vysoký, ve výstupních formátech bude zpravidla mnohem nižší. V krajině je obrovská tma, takže i přes velmi solidní dynamický rozsah nelze počítat s tím, že byste při citlivosti ISO 6400 mohli z RAWu vytahovat nějak výraznější množství kresby navíc.
expoziční čas 1/100 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
S velkým full frame snímačem se snadno dosahuje menší hloubky ostrosti a zajímavého trojrozměrného efektu snímků.
I přes světelnost F2,8 dosahuje objektiv malé hloubky ostrosti a vidíte, že trpí na chromatickou aberaci. Plochy v popředí chytají načervenalý nádech, naopak pozadí je na hranách spíše do azurova. Tady přišel vhod výklopný displej fotoaparátu.
Opět velmi dobrá kvalita obrazu. Per-pixel šum jde sice vidět, ale v tolika megapixelech se to ve výsledku krásně schová. Můžete si stáhnout snímek v RAW formátu.
Celoplošně výborné detaily. Už i per-pixel jsou výborné a s takto vysokým rozlišením je to naprostá paráda. Opět bych jen uvítal místy trochu nižší odšumování.
Prostřední část má doslova neuvěřitelné detaily, směrem k rohům se to vzhledem k nízké cloně objektivu zhoršuje. Přišla tu ke slovu funkce DRO, která lehce přisvětlila krajinu dole a naopak dala příjemné odstíny a jas obloze, stáhla i ztrácející se větvičky, které jsou ve výsledném JPEGu velmi dobře prokreslené.
Při citlivosti ISO 100 je šum ve světlých plochách nízký, velmi tmavá krajina ho má ale trochu více. Přesto je dynamický rozsah čipu natolik dobrý, že i při velmi výrazném prosvětlení stínů v RAWu můžete obdržet slušnou kresbu a akceptovatelné množství šumu.
Ostřil jsem na první strom, což při cloně F5 znamená, že ten další je už mimo hloubku ostrosti (už bílý plot nalevo je skoro celý mimo plochu, na kterou bylo ostřeno). V zaostřené ploše jsou fantastické detaily. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
Full frame senzor dokáže zajímavé věci a i s 35mm F2,8 objektivem vám pěkně rozmaže pozadí.
Výborná kresba, dobré detaily zejména uprostřed. Stabilizace zde také pomohla. Ale o moc delší časy než 1/15 sekundy s 35mm ohniskovou vzdáleností už nečekejte. I zde je k dispozici RAW.