Sony Cyber-shot H400: nekonečný 63× zoom
Otestovali jsme pro vás i fotoaparát s rekordním 63× optickým zoomem, Sony Cyber-shot H400. Tento fotoaparát patří do kategorie levnějších velkých ultrazoomů. Nabídne 20MPx CCD senzor a možnost plně manuálního ovládání.
Kapitoly článku:
Digitální šum
Fotoaparát je vybaven 1/2,3" Super HAD CCD snímačem se zbytečně vysokým rozlišením 20 megapixelů. To je už opravdu mnoho, pixely jsou maličké a máme zde tedy výrazný předpoklad pro vysoký šum, na což se hned podíváme.
ISO 80
I na nejnižší citlivosti ISO 80 je vidět odšumování, některé plochy jsou rozpité.
ISO 100
ISO 100 se od předchozího moc neliší, kvalita je podobná, snad je jen vidět trochu větší třepení linií.
ISO 200
U citlivosti ISO 200 začínají slábnout výraznější hrany a celkově klesá kontrast snímku.
ISO 400
Navýšení citlivosti na ISO 400 významně zvyšuje patlání obrazu a snižuje saturaci barev.
ISO 800
ISO 800 vytváří v obrazu jemné zrnění, barvy takřka neexistují.
ISO 1600
Citlivost ISO 1600 pokračuje ve snižování saturace barev, kresba je bez detailů.
ISO 3200
Nejvyšší citlivost ISO 3200 v podstatě nemá ani detaily, ani barvy, sotva je poznat, co bylo foceno. Raději se nyní podíváme na snímky konvertované na standardizované rozlišení 12 megapixelů.
výřezy snímků konvertovaných na rozlišení 12 MPx
Po snížení rozlišení už vypadá per pixel ostrost o něco lépe, ale pouze na dvou nejnižších citlivostech ISO 80 a ISO 100. Výše je to už horší, je vidět rozmývání obrazu a ztrátu barev.
ISO 80 |
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
Už při nejnižších citlivostech jde vidět silnější odšumování a doostřování. ISO 200 je více rozmyté a od ISO 400 je zde už jen velmi málo detailů. U vyšších citlivostí se situace pochopitelně jen zhoršuje.
výřezy snímků konvertovaných na rozlišení 12 MPx
Při zmenšení snímků na standardizovaných 12 MPx vypadají fotografie o něco lépe, ale i tak jde vidět, že to není ideální ani u nejnižších citlivostí. ISO 200 se dá ještě přežít, vyšší citlivosti už hodně ztrácí detaily.
Protisvětlo
Nyní se podíváme na problematiku náročného focení v protisvětle.
Bez jakýchkoli podpůrných technologií se připravte na nepříliš velký dynamický rozsah. Samozřejmě je nutné uznat, že tato scéna je v tomto ohledu velmi náročná a problémy by zde měly i mnohem větší senzory. Světla se přepalují, stíny rozmývají a najdete tu i výraznější chromatickou aberaci.
Fotoaparát disponuje technologií DRO Standard a DRO Plus, které by měly zlepšovat prokreslení ve stínech, ale v praxi jsem se nesetkal s nějak viditelnými rozdíly. Toto je výsledek s DRO Plus. Nalevo ve stínech si můžete u druhého snímku všimnout trochu slabších barev, výraznější patlání a lehké prosvětlení.
I když se občas dají odlesky trochu uklidit, není to úplně nejsnazší. Znovu zde vidíte chromatickou aberaci a rozmyté stíny. Dalším velmi nepříjemným překvapením je to, že snímky focené na výšku nejsou otočené.