Sony Cyber-shot H400: nekonečný 63× zoom
Otestovali jsme pro vás i fotoaparát s rekordním 63× optickým zoomem, Sony Cyber-shot H400. Tento fotoaparát patří do kategorie levnějších velkých ultrazoomů. Nabídne 20MPx CCD senzor a možnost plně manuálního ovládání.
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení
Zkreslení objektivu je zkorigováno tak, že na nejširší ohniskové vzdálenosti dává sférické zkreslení +1,6 %, což je průměrně viditelné. Na maximálním zoomu jsou linie naprosto rovné (+0,0 %)
25mm ohnisko |
1550mm ohnisko |
Vinětace
Ztmavení rohů není vážnějším problémem, prakticky v celém ohniskovém rozsahu se tato chyba pohybuje mezi 0,3 až 0,5 EV. S přicloněním vinětace o něco klesá na delších ohniskových vzdálenostech.
Kresba v praxi
Zde se budeme věnovat kresbě objektivu, začneme s ostřením na vzdálenost v řádech desítek centimetrů nebo několik málo metrů.
25mm ohnisko, clona F3,4 |
25mm ohnisko, clona F4 |
25mm ohnisko, clona F5,7 |
25mm ohnisko, clona F8,1 |
Na snímcích jde vidět hodně odšumování, takže kresba objektivu se bude posuzovat o něco hůře. Střed je jakž takž ostrý, rohy jsou na tom hůře, trpí na chromatickou aberaci. S přicloněním se ostrost trochu zvyšuje, roste ale také difrakce obrazu.
46mm ohnisko, clona F4,1 |
46mm ohnisko, clona F5,7 |
46mm ohnisko, clona F8,1 |
U 46mm ohniskové vzdálenosti je vidět, že testovaný kus měl trochu slabší pravý spodní a horní levý roh. Opět je tu trochu chromatické aberace, která s přicloněním mizí.
94mm ohnisko, clona F4,3 |
94mm ohnisko, clona F5,6 |
94mm ohnisko, clona F8 |
S dalším prodloužením ohniskové vzdálenosti roste difrakce a střed postupně ztrácí kontrast. Rohy jsou lehce neostré, v případě pravého spodního rohu testovaný kus trpěl na chromatickou aberaci.
186mm ohnisko, clona F5 |
186mm ohnisko, clona F5,8 |
186mm ohnisko, clona F7,8 |
U 186mm ohniskové vzdálenosti se nic moc nemění. Prostředek postupně ztrácí ostrost, naopak rohy začínají být téměř stejné (znovu s výjimkou pravého spodního, který je chybou testovaného kusu fotoaparátu).
363mm ohnisko, clona F5,2 |
363mm ohnisko, clona F7,9 |
Dostáváme se k hodně dlouhým ohniskovým vzdálenostem a zde je už ostrost celoplošně téměř vyrovnaná. Rohy nejsou proti prostředku o moc horší, na druhou stranu samotný prostředek není nějak extra ostrý.
721mm ohnisko, clona F6 |
721mm ohnisko, clona F8,1 |
S prodloužením ohniskové vzdálenosti na 721 mm se rohy lehce zhoršily, velkou roli v neostrosti prostředku už hraje difrakce.
1550mm ohnisko, clona F6,5 |
1550mm ohnisko, clona F8 |
Při maximální ohniskové vzdálenosti je celoplošná ostrost už opravdu hodně nízká. Rohy chytají trochu chromatické aberace. Dále se podíváme na snímky pořízené z větší vzdálenosti zhruba 25 metrů.
25mm ohnisko, clona F3,4 |
25mm ohnisko, clona F4 |
25mm ohnisko, clona F5,7 |
25mm ohnisko, clona F8,1 |
Zatímco horní a spodní hrana jsou v pohodě, boční hrany, které jsou od optického středu už vzdáleny o něco více, moc ostrosti nepobraly. Rohy jsou neostré a vyšší ostrost získávají až po výrazném zaclonění, které ale také znamená výraznou difrakci obrazu.
46mm ohnisko, clona F4,1 |
46mm ohnisko, clona F5,7 |
46mm ohnisko, clona F8,1 |
Na středu jde krásně vidět dramatický nástup difrakce u vyšších clon. Rohy jsou postiženy zejména odšumováním, které slabší kresbu považuje rovnou za šum.
94mm ohnisko, clona F4,3 |
94mm ohnisko, clona F5,6 |
94mm ohnisko, clona F8 |
S dalším prodloužením ohniskové vzdálenosti je opět vidět difrakce u vyšších clon. Rohy jsou neostré ve všech případech.
186mm ohnisko, clona F5 |
186mm ohnisko, clona F5,8 |
186mm ohnisko, clona F7,8 |
Kvůli masivnímu odšumování nelze kresbu objektivu dobře posoudit ani na tomto snímku. Pravé rohy vypadají o něco lépe.
417mm ohnisko, clona F5,8 |
417mm ohnisko, clona F8,1 |
Dostáváme se k delším ohniskovým vzdálenostem a okolo 400 milimetrů jsou i rohy (ve srovnání se středem) poměrně ostré.
848mm ohnisko, clona F6,1 |
848mm ohnisko, clona F7,8 |
Ani u ohniskových vzdáleností okolo 850 mm nejsou rohy o mnoho horší než prostředek. Je to také dáno vysokými clonami a výraznou difrakcí obrazu.
1550mm ohnisko, clona F6,5 |
1550mm ohnisko, clona F8 |
Při maximálním zoomu platí opět zhruba to samé. Kresba je špatná, ale vyrovnaná po celé ploše, rohy nijak zvlášť nestrádají.
Chromatická aberace
Nyní se podíváme, jak si fotoaparát vede po stránce chromatické aberace.
25mm ohnisko, clona F3,4
25mm ohnisko, clona F8,1
Chromatická aberace umí být vcelku problém, namodralé kontury jsou ve velké části obrazu.
46mm ohnisko, clona F4,1
46mm ohnisko, clona F8,1
Na 46mm ohniskové vzdálenosti je aberace plošně nadále hodně rozšířená.
94mm ohnisko, clona F4,3
94mm ohnisko, clona F8
U 94mm ohniskové vzdálenosti se v zásadě nic nemění, stejně jako u ostatních se s přicloněním lehce snižují barevné rozdíly.
186mm ohnisko, clona F5
186mm ohnisko, clona F7,8
186mm ohnisková vzdálenost přináší chromatickou aberaci u nižších clon, po přiclonění roste difrakce a modrání kontur znatelně klesá.
417mm ohnisko, clona F5,3
417mm ohnisko, clona F8,1
Na delších ohniskových vzdálenostech se situace začíná zlepšovat a chromatickou aberaci zde takřka nenaleznete.
848mm ohnisko, clona F6,1
848mm ohnisko, clona F7,8
Zde se chromatická aberace trochu vrací do hry, proti výsledkům na širokých úhlech záběru je to ale vcelku přijatelné.
1550mm ohnisko, clona F6,5
1550mm ohnisko, clona F8
Na maximálním zoomu aberace trošku roste, ale stále to není nějak dramatické.