Sony Cyber-shot HX5: pan téměř dokonalý
Při představení způsobil Sony Cyber-shot HX5 velký rozruch. Exmor R CMOS snímač s ultrarychlým sekvenčním snímáním, objektiv Sony Lens G s 10× optickým zoomem a 25mm ohniskem stejně jako HW HDR, Full HD video a GPS modul dávají tušit mnohé. Jaký je doopravdy?
Kapitoly článku:
- Sony Cyber-shot HX5: pan téměř dokonalý
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, GPS a nastavení
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Videosekvence
Už na úvod mohu říci, že chcete-li malý kompakt s tím nejlepšími videosekvencemi, budete u Cyber-shotu HX5 na správné cestě. To, co dokáže, je až neuvěřitelné. S AVCHD kodekem je k dispozici Full HD rozlišení, tedy 1920×1080 pixelů. Kvalitu obrazu je i díky tomu velmi dobrá, i když mám dojem, že např. Canon PowerShot SX1 IS měl kvalitu ještě trochu lepší. Ve dne si není nač stěžovat, horší světelné podmínky se projeví na vyšším šumu, ale opět vzhledem k rozlišení je to velmi dobré. V čem tedy Sony tak kraluje?
Zoomování je přiměřeně rychlé, přicloňování plynulé, ostření bleskurychlé bez výraznějšího honění ostřících vzdáleností (problém může být jen za horšího světla při rychlejším pohybu nebo výrazných změnách ohnisek), smear efekt díky CMOS technologii neexistuje a dokonce tu není ani rolling shutter efekt, resp. je téměř neznatelný. Zvuk je stereo, na vítr je ale trochu náchylnější. Naprosto geniální je však stabilizace. Ta má normální a tzv. aktivní režim. Výrazně doporučuji ten aktivní. Jeho účinek je doslova fantastický, i třesoucí se ruka se na maximálním ohnisku na videosekvenci nijak neprojeví, to už byste museli rukou pěkně škubat.
Pokud se tedy aspoň trochu snažíte, s fotoaparátem jste schopni udělat videosekvence skutečně vynikající a s kvalitou daleko přesahující spoustu videokamer. Oproti videokamerám ale Sony i slušně fotí, co si přát více? Komu nevyhovuje AVCHD kodek, může použít i obyčejnější QuickTime. Ten se nahrává maximálně v rozlišení 1440×1080 pixelů, ale přehrává se jako 1920×1080. Fotoaparát umí jak snímkovací frekvenci 25 fps (resp. 50i) nebo 30 fps (resp. 60i).
- 1920×1080 AVCHD / 50i - cca 2100 kB/s
- 1440×1080 AVCHD / 50i - cca 1450 kB/s
- 1440×1080 QuickTime / 25 fps - cca 1500 kB/s
- 1280×720 QuickTime / 25 fps - cca 800 kB/s
- 640×480 QuickTime / 25 fps - cca 400 kB/s
Pro posouzení kvalit videosekvencí si můžete stáhnout ukázku ve Full HD rozlišení a AVCHD kodeku s délkou 31 sekund (63MB ZIP soubor).
Stabilizace
Fotoaparát disponuje optickou stabilizací obrazu. Ta se nedá vypnout, nicméně jsem si nevšiml, že by způsobovala problémy (to se u některých přístrojů děje např. na stativu). V režimu videosekvencí můžete stabilizaci přepnout na aktivní mód s vynikajícím účinkem. Fotografie byly foceny z ruky na vzdálenost zhruba dvou metrů s ohniskem 149 milimetrů.
optická stabilizace (1/8 s, ISO 200) |
Redukce rozmazání pohybu (1/100 s, ISO 3200) |
Ručně držený soumrak (1/25 s, ISO 400) |
se stativem |
Stabilizace je očividně dostatečně účinná. 1/8 sekundy s ohniskem 149 milimetrů se na zhoršené ostrosti příliš neprojevila. Ve srovnání se stativem je sice zřejmý lehký úbytek ostrosti, ale pro běžné fotky je to docela v pořádku. Stabilizace ve formě režimu Redukce rozmazání pohybu sice zvolila velmi krátký čas, ale to bylo možné díky vysoké citlivosti ISO 3200. Snímek tak netrpí pohybovou neostrostí, ale neostrostí danou silným odšumováním při tak vysokém ISO. Ručně držený soumrak je na tom s ISO 400 mnohem lépe. Čas trochu zkrátil a ještě snížil šum.
Fotografování portrétů, blesk
Rozsah ohnisek nabízí možnost fotit portréty v mnoha příležitostech, nechybí ani detekce tváří, která umožní neztratit obličeje a ostřit na správné místo. Kdo chce, může využít i detekci úsměvů.
Snímek vypadá na první pohled pěkně, při bližším prozkoumáni je ale ve tváři vidět neostrost a slabší míra detailů. Vlasy se trochu přepalují.
S bleskem je úroveň detailů trochu lepší, ale pořád to není ono. Odšumování patří k těm výraznějším, z čehož sice profituje nižší úroveň šumu, ale stinnou stránkou je i podstatně méně detailů.
Režimy blesku jsou tradiční, je zde jeho vypnutí, automatické zapnutí, vynucené spuštění a slow synchro. Sílu blesku korigovat nelze, můžete pouze upravit expozici.
expozice -2 EV (1/30 s, ISO 125) | expozice +0 EV (1/30 s, ISO 125) | expozice +2 EV (1/30 s, ISO 125) |
expozice -2 EV (1/30 s, ISO 500) | expozice +0 EV (1/30 s, ISO 640) | expozice +2 EV (1/30 s, ISO 500) |
Síla blesku je na svou třídu přiměřená, blesk dokáže svítit daleko, někdy můžete mít problém s přesvětlením (na krátkou vzdálenost).