Sony Cyber-shot RX100: terminátor zrcadlovek
Velký 1" Exmor CMOS čip, 20MPx rozlišení, objektiv Carl Zeiss se světelností F1,8, progresivní Full HD video a mnoho dalšího. To jsou vizitky nového profi kompaktu od Sony, který se k nám dostal na test. Jaký bude ve skutečnosti? Je 20 MPx moc, nebo akorát?
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení
Se zkreslením nebudete mít vůbec problémy. Na nejširším ohnisku jsem nemařil přesně +0,0% a na nejdelším v podstatě neznatelné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,1 %. Otevření RAWu v RawTherapee neukázalo, že by Sony provádělo nějak významné korekce, i zde byl nekorigovaný RAW krásně rovný.
28mm ohnisko |
100mm ohnisko |
Vinětace
V reálných snímcích je vinětace středním problémem. Její nástup je spíše pozvolný, takže i s vysokými hodnotami kolem 0,8 EV na nejnižší cloně nedělá příliš velkou paseku. Přiclonění trochu pomáhá, ale dramatické zlepšení zase nečekejte.
Kresba (nejen) v rozích
V této části recenze se podíváme na kvalitu kresby objektivu. Pro lepší posouzení byly snímky převedeny z RAWů.
28mm ohnisko, clona F1,8 |
28mm ohnisko, clona F2 |
28mm ohnisko, clona F2,8 |
28mm ohnisko, clona F4 |
28mm ohnisko, clona F5,6 |
28mm ohnisko, clona F8 |
28mm ohnisko, clona F11 |
U nižších clon najdete na nejširším ohnisku mírný focus shift. Buď můžete mít kontrastní snímky, ale lehce neostré nebo naopak ostré snímky, ale s lehce sníženým kontrastem (při ostření na krátkou vzdálenost se paprsky neprotínají v jednom místě). Rohy jsou trochu slabší. S přicloněním se situace zlepšuje a už okolo F2,8 je prostředek krásně ostrý a kontrastní. Rohy se pomalu zlepšují, ale dobré ostrosti při ostření na krátké vzdálenosti nikdy nedosáhnou.
39mm ohnisko, clona F2,8 |
39mm ohnisko, clona F4 |
39mm ohnisko, clona F5,6 |
39mm ohnisko, clona F8 |
39mm ohnisko, clona F11 |
Střední ohniska mají výbornou středovou ostrost, rohy jsou postiženy vinětací a lehkou neostrostí. Obojí se trochu vylepšuje přicloněním, ale opravdu jen trochu. Difrakce se začíná projevovat až od clon přesahujících F8 a dokonce ani F11 nevypadá vyloženě neostře.
60mm ohnisko, clona F3,5 |
60mm ohnisko, clona F4 |
60mm ohnisko, clona F5,6 |
60mm ohnisko, clona F8 |
60mm ohnisko, clona F11 |
Ohniska okolo 60 mm vykazují při ostření na kratší vzdálenosti dost výraznou rohovou neostrost. Přiclonění to jen lehce zlepšuje. Znovu je vidět solidní středová kresba až do poměrně vysokých clon (teprve při F8 se lehce začíná ztrácet kontrast a tuto clonu je tak možno běžně používat)
78mm ohnisko, clona F4,5 |
78mm ohnisko, clona F5,6 |
78mm ohnisko, clona F8 |
78mm ohnisko, clona F11 |
U 78mm ohniska mají rohy mírnou aberaci, ostrost je o něco lepší než v předchozích případech.
100mm ohnisko, clona F4,9 |
100mm ohnisko, clona F5,6 |
100mm ohnisko, clona F8 |
100mm ohnisko, clona F11 |
Nejdelší ohnisko trpí na vinětaci, rohy mají trochu chromatické aberace. Kresba objektivu uprostřed je ale velmi pěkná. Na totéž se podíváme při ostření na větší vzdálenosti.
28mm ohnisko, clona F1,8 |
28mm ohnisko, clona F2 |
28mm ohnisko, clona F2,8 |
28mm ohnisko, clona F4 |
28mm ohnisko, clona F5,6 |
28mm ohnisko, clona F8 |
28mm ohnisko, clona F11 |
Při ostření na větší vzdálenost se objektiv projevuje o něco lépe. Focus shift je mnohem slabší, v podstatě se dá říci, že od F2 máte plný kontrast a ostrost a ani F1,8 na tom rozhodně není špatně. Středová ostrost je v podstatě v celém rozsahu vynikající, teprve nad F8 se pomalu začíná objevovat difrakce. Rohová ostrost je přiměřená, přiclonění ji zlepšuje jen minimálně.
54mm ohnisko, clona F3,5 |
54mm ohnisko, clona F4 |
54mm ohnisko, clona F5,6 |
54mm ohnisko, clona F8 |
54mm ohnisko, clona F11 |
Střední ohnisko 54 mm má velmi pěknou středovou ostrost (od F8 opět pozvolný nástup difrakce), rohy jsou u nižších clon lehce neostré (vlevo), pravá strana je tu v pořádku a od F5,6 je výsledek velmi pěkný.
78mm ohnisko, clona F4,5 |
78mm ohnisko, clona F5,6 |
78mm ohnisko, clona F8 |
78mm ohnisko, clona F11 |
78mm ohnisko na tom s ostrostí rohů není moc dobře. Zde se naopak nepovedla pravá strana, ta levá je o něco lepší. Přiclonění pomáhá jen trošku.
100mm ohnisko, clona F4,9 |
100mm ohnisko, clona F5,6 |
100mm ohnisko, clona F8 |
100mm ohnisko, clona F11 |
Ano 100mm ohnisko na tom není s rohovou ostrostí nějak nadprůměrně dobře, clonění ale trochu pomáhá. Středová ostrost je vynikající
Chromatická aberace
Nyní vyzkoušíme úroveň chromatické aberace. Protože není k dispozici konvertor RAWů, který by dokázal "vyplivnout" snímek bez případné korekce této vady, podíváme se jen na JPEGy.
28mm ohnisko, clona F1,8
28mm ohnisko, clona F4
28mm ohnisko, clona F11
Objektiv určitě trpí na chromatickou aberaci, vypadá to ale na softwarovou korekci. Při plně otevřené cloně jsou rohy snímků dost neostré. Přiclonění je zaostřuje a trochu snižuje barevné ladění hran. U nejvyšší clony už zůstává pouze bílý světelný závoj.
47mm ohnisko, clona F3,2
47mm ohnisko, clona F5,6
47mm ohnisko, clona F11
Na nízké cloně jde opět vidět neostrost a azurové kontury hran, které se s přicloněním znatelně zlepšují. Ostrost je vyšší, kontury jsou barevně více odpovídající.
72mm ohnisko, clona F4
72mm ohnisko, clona F11
72mm ohnisko má slabší chromatickou aberaci, větvičky se ale ztrácí.
100mm ohnisko, clona F4,9
100mm ohnisko, clona F11
Na 100mm ohnisku se situace v podstatě nemění. Ideální je používat clony okolo F5,6, což i automatika sama činí.