Sony Cyber-shot RX100: terminátor zrcadlovek
Velký 1" Exmor CMOS čip, 20MPx rozlišení, objektiv Carl Zeiss se světelností F1,8, progresivní Full HD video a mnoho dalšího. To jsou vizitky nového profi kompaktu od Sony, který se k nám dostal na test. Jaký bude ve skutečnosti? Je 20 MPx moc, nebo akorát?
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Fotoaparát je poháněn rychlým procesorem BIONZ. K testu rychlosti jsem použil SDHC UHS-I kartu Transcend s přenosovou rychlostí až 85 MB/s.
- První snímek - 2,35 sekundy
- První snímek se zoomem - 4,95 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 sekundy a více
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,9 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,9 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,9 sekundy (po 9 snímcích 1,95 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,5 sekundy
- Prodleva mezi snímky s HDR - 7 sekund
- Sekvenční snímání JPEG - 2,2 fps
- Sekvenční snímání RAW - 1,95 fps (po 13 snímcích 0,75 fps)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 1,9 fps (po 9 snímcích 0,55 fps, ukládání 8 sekund)
- Sekvenční snímání Hi JPEG - 6,8 fps (po 10 snímcích 0,95 fps)
- Sekvenční snímání Hi RAW - 4,9 fps (po 8 snímcích 0,75 fps, ukládání 8 sekund)
- Sekvenční snímání Hi RAW+JPEG- 4,8 fps (po 6 snímcích 0,55 fps, ukládání 8 sekund)
- Přezoomování - 1,8 sekundy
Fotoaparát nabíhá trošku déle, ale jinak dělá jen radost. Ostří dostatečně rychle, u delších ohnisek hodně záleží na předostření. Pokud je předostřeno, fotí téměř okamžitě, pokud ne, honí správnou rovinu zaostření asi lehce přes půl sekundy. Prodlevy mezi snímky jsou velmi krátké, sekvenční snímání nabízí slušnou rychlost a rychlou práci s bufferem.
Vyvážení bílé, barvy
Systém vyvážení bílé mají fotoaparáty Sony dost dobře udělaný a ani RX100 není výjimkou. Podání barviček se mi osobně hodně líbí, čemuž dopomáhá i dobrá expoziční automatika. Máte tu spoustu předvoleb vyvážení i možnost je poupravit.
Auto |
Denní světlo |
Stín |
Oblačno |
Žárovky |
Zářivka - Teplá bílá |
Zářivka - Chladná bílá |
Zářivka - Denní bílá |
Zářivka - Denní světlo |
Blesk |
2500 K |
10000 K |
Dále tu najdete několik barevných režimů.
standard |
živé |
portrét |
krajina |
západ slunce |
černobílá |
U těchto režimů můžete upravit i ostrost, saturaci (s výjimkou černobílé) a kontrast. Dále je tu několik barevných efektů.
bez efektu
dětský fotoaparát
pop-artové barvy
posterizace černobílá
posterizace barevná
retrofotografie
měkký high-key
částečná barva - červená
částečná barva - zelená
částečná barva - modrá
částečná barva - žlutá
vysoce kontrastní ČB
Optický a digitální zoom
Objektiv Carl Zeiss nabízí jen 3,6× optický zoom, na jehož projevy se můžete podívat na následujících snímcích.
Úhel záběru je na dnešní poměry jen klasicky širokoúhlý, ale i s 28mm ohniskem se dá velmi dobře žít. Středová ostrost a detailnost je vynikající, vždyť běžné kompakty většinou ani nemají kresbu ve trávě, zde je výborná. Směrem k rohům se lehce zhoršuje ostrost. Můžete se podívat i na RAW snímek.
Přiblížení je jen mírné, ale pro běžné použití je to dostatečné a univerzálnější než u zrcadlovek se základním setovým objektivem. Kresba je znovu vynikající a ostrá, jen v rozích je trošku slabší.
Znovu se můžete podívat na projev tradiční 28mm ohniskové vzdálenosti, úhel záběru je standardně širokoúhlý. Výsledek je fantastický, krásně detailní a ostrý, což platí zejména o prostřední části.
Pravá polovina je trošku slabší, ale jinak je snímek skutečně velmi dobrý. Vysoké rozlišení čipu nepřišlo vniveč a skutečně dává mnoho detailů navíc ve srovnání s konkurencí. Můžete se podívat na RAW. Ten nepůsobí tak ostře, je ale dosti detailní.
expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 100 mm + 2× Clear Image Zoom, klikněte pro zvětšení
Clear Image Zoom sice slibuje nesnižování kvality, to je ale při 2× digitálním zoomu přeci jen patrné.
expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 100 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
K dispozici je i 4× digitální zoom, tam je ale pochopitelně ztráta detailů ještě více dramatická (v podstatě se jedná o 1,25MPx výřez resamplovaný na 20 MPx).
Protisvětlo
Tato kapitola bude trochu delší, protože fotoaparát nabízí jak technologii DRO na prosvětlení stínů (v pěti různých sílách nastavení), tak i třísnímkový HDR režim, kde mohou být rozdíly expozice 0,5 až 3 EV (celkově tedy rozšíření dynamického rozsahu o 1 až 6 EV).
Expozice je nastavena pěkně, krajina se ještě netopí ve stínech a obloha má ve většině plochy kresbu, nicméně kresebně velmi těžké osvícené mraky se už zachránit nepodařilo. Chválím rozumné detaily ve stínech, trochu slabší je to s odlesky objektivu (naštěstí jsou aspoň trochu "efektní"). Můžete se podívat na snímek v RAWu. Hodnocení dynamického rozsahu je trochu nejisté, protože RAW prozatím nelze otevřít v Camera Raw, a tak jsem musel použít Image Data Converter, který může s jasy pracovat jinak. Podle tohoto programu to vypadá, že je tu velká rezerva ve stínech, ale poměrně malá v jasech.
Blízko slunce dochází ke ztrátě kresby tenkých větví, jinak je obraz velmi pěkný a jen místy zamrzí trochu chromatické aberace. I zde je k dispozici RAW. V ploše snímku lze vidět modrý a zelený odlesk objektivu.
Expozičně velmi těžká scéna. Krajina je spíše jen siluetou, ale přesto je v ní solidní (tzn. odšumováním nerozmazaná) kresba. Prosvícené mraky jsou pro fotoaparát nepřekonatelné, ale toto by jen tak nějaký přístroj nezvládnul. Dynamický rozsah této scény je enormní.
Technologie DRO krajinu trochu prosvětlila. Šum narostl jen trochu, kresba je dobrá, byť nepříliš kontrastní. DRO rozhodně funguje pěkně (prosvětluje stíny, nicméně na silné jasy nesahá). K dispozici je RAW.
Hardwarové HDR dává snímku úplně jiný náboj. Krajina je prosvětlenější a zároveň kontrastní, obloha má mnohem méně přepalů. Dole vlevo si lze všimnout zvláštních artefaktů, většina snímků je ale bez nich.
I na tomto snímku vidíte velmi pěknou kresbu ve stínech. Obloha to zde moc "nedává", ale jak již bylo řečeno, tento typ oblohy je extrémně náročný na prokreslení.
V takových podmínkách ale může krásně zafungovat hardwarové HDR. Krajina je ještě světlejší a krásně kontrastní, obloha je bez přepalů.
Jak jsme si už všimli, objektiv občas dělá zelené a modré odlesky v obraze. Na delších ohniscích má ale trochu větší problém, a to zejména v situaci, kde je slunce na hraně záběru. Pak se vyskytují silné fialové světelné závoje. Bohužel jde o typický projev většiny objektivů v takových podmínkách a RX100 v tomto není výrazně horší než spousta jiných kompaktů i objektivů zrcadlovek. Je ale škoda, že se zde antireflexní vrstvy T* zas až tak moc nepředvedly.