Sony Cyber-shot RX100: terminátor zrcadlovek
Velký 1" Exmor CMOS čip, 20MPx rozlišení, objektiv Carl Zeiss se světelností F1,8, progresivní Full HD video a mnoho dalšího. To jsou vizitky nového profi kompaktu od Sony, který se k nám dostal na test. Jaký bude ve skutečnosti? Je 20 MPx moc, nebo akorát?
Kapitoly článku:
Samozřejmostí je i několik ilustračních snímků pro lepší posouzení úrovně fotoaparátu.
Fotografie má opravdu vynikající detaily, kterých se od běžných kompaktů opravdu nedočkáte.
Díky velmi nízké cloně můžete dosáhnout velmi malé hloubky ostrosti a příjemný bokeh. Při citlivosti ISO 640 je šum překvapivě nízký, najdete ale občas místa, kde vytváří nepěkné artefakty.
Zde bych čekal trochu vyšší ostrost zejména na pravé straně. Míra detailů je jinak v pořádku a stáhnout si můžete i RAW snímek.
Makro ani telemakro nejsou právě nejlepší, pro větší předměty to ještě postačí a potěší malá hloubka ostrosti (v kategorii kompaktů). Detaily jsou výborné, bokeh docela příjemný. Můžete se podívat i na RAW.
Nevím sice proč fotoaparát volil citlivost ISO 320, ale rozhodně se tu nedá mluvit o nějakém šumu. Ten se do citlivosti ISO 400 v podstatě neprojevuje.
Díky vysoké cloně F11 se fotoaparát dá používat i pro focení panningu za dobrého světla. Doporučuji pro jistotu vypnout stabilizaci obrazu. Při cloně F11 se ale připravte na počínající difrakci obrazu.
Velmi dobrá světelnost F1,8 spolu s velkým čipem a malou pixelovou hustotou (ve své kategorii) je dobrým předpokladem pro noční focení i z ruky. ISO 3200 je viditelně nad síly čipu, zde je už šumu skutečně mnoho, pro nějaká menší rozlišení (cca 2 MPx) to ale stačí. Můžete se podívat i na RAW a s dobrým konvertorem si myslím, že snímek upravíte i k použitelnosti ve vyšších rozlišeních.
Makro není vynikající, s malou clonou ale dokážete jeho efekt trochu zvýraznit. Při ostření na malou vzdálenost čekejte trochu "snový" obraz kvůli mírnému focus shiftu.
Síla dobré světelnosti se ukáže zejména v těchto podmínkách. Díky ní můžete volit malé citlivosti a dosáhnout tak nižšího šumu. Zde je opravdu nebývale velké množství detailů, ale ve stínech je toho jasového šumu trochu více než by se mi líbilo.
Zde jsem clonil co nejvíce, abych získal výraznější hvězdu kolem slunce. Přináší to ale trochu difrakce a tedy nepříliš výraznou ostrost. Šum na budově je způsobem softwarovým prosvětlováním technologií DRO. Můžete se podívat na RAW, kde uvidíte že budova byla ve skutečnosti trochu tmavší.
Zde se snímek obešel bez vážnějších optických vad a není mu moc co vytýkat. Jen na některých velmi kontrastních hranách je lehce načervenalá kontura chromatické aberace. Dobrá práce.
Krásné prokreslení po celé ploše. V RAWu se můžete podívat, co vše ještě můžete zachránit. S jasy to není špatné, ale tenké větve už budou vyžadovat silnější zásahy. Zkoušel jsem i HDR, které bylo jasově jednoznačně lepší, ale vítr ve větvích už způsoboval pohybové artefakty při skládání různých expozic.
Opravdu velmi pěkné prokreslení celé plochy, dokonce je vidět i vysílač na Lysé hoře. Barvičky jsou pro Sony typicky zajímavé (a pro mě osobně líbivé). K dispozici je i RAW.
Tady není opět co vytýkat. Kresba je detailní, Sony se vyvarovalo i zbytečně silného odšumování.
Ukázky makra a telemakra pořízeného fotoaparátem Sony Cyber-shot RX100.