Sony NEX-6: pan dlouho očekávaný
Dnes se podíváme snad na nejvíce očekávaný Sony NEX, papírově nejzajímavější verzi NEX-6. Má prověřený 16MPx Exmor CMOS APS-C snímač, hybridní ostření, lepší ergonomii ovládání a také nový 16-50mm powerzoom objektiv.
Kapitoly článku:
Můžete se podívat na 11 ilustračních snímků. Další snímky naleznete v recenzi objektivu Sony E 16-50mm 3,5-5,6/PZ OSS.
expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Znovu vidíte velmi široký úhel záběru, kresba je slušná. V RAWu se můžete podívat, jak je na tom pozadí a kolik z rozmazání má na starosti objektiv a kolik odšumování.
expoziční čas 1/5 s, clona F5,6, citlivost ISO 3200, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Stabilizace tu měla co dělat, snímek jsem vyfotil několikrát a toto je nejostřejší výsledek z nich. Odšumování je už dost silné, citlivost ISO 3200 totiž není právě nejnižší.
expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Fotoaparát obvykle dost podexponovává, proto jsem často chodil se zapnutou kladnou korekcí. Při focení některých snímků se to ale může vymstít, přepaly ve sněhu jsou velmi výrazné. Naštěstí je tu RAW a jak můžete sami vidět, kresbu ve sněhu lze zachránit.
expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
S focením panoramat opravdu nejsou žádné problémy. Skládání je rychlé a většinou bez artefaktů. Rozlišení snímku je 12 megapixelů, což ujde (ručním skládáním byste dosáhli více, ale pro běžné použití to bohatě stačí), nikde žádné nepovedené překlady. Výborná práce.
Prokreslení je slušné po celé ploše a z RAWu toho ještě hodně vytáhnete.
expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 28 (42) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zde se krásně ukazuje nevyhovující automatika. Musel jsem nastavit korekci +1,3 EV, aby snímek měl aspoň trochu rozumný jas. Bez vyvážení bílé na stín to také nešlo, jinak by snímek byl tmavě modrý.
Silné protisvětlo dává snímacímu čipu zabrat, i přesto je kresba stínů v JPEGu docela slušná a v RAWu máte ještě dosti slušnou rezervu pro další hrátky.
expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Opět bylo nutno hnát korekci expozice hodně do plusu, fotoaparát opravdu nenávidí sníh. Ke kresbě v zaostřené ploše nemám nejmenších námitek.
Fotoaparát tu šel zbytečně moc vysoko s citlivostí. Stabilizace a 24mm přepočtená ohnisková vzdálenost by klidně mohla stačit na 1/15 sekundy a zhruba ISO 400. Alespoň se můžete podívat, jak vypadá RAW při takto vysoké citlivosti. Dobře je vidět jasový i barevný šum, v RAW konvertoru se ale dají potlačit na únosnou míru. Bohužel v RAWu uvidíte i enormní zkreslení objektivu a příliš silnou vinětaci.
expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
S výraznou korekcí expozice do plusu vypadá snímek velmi pěkně, detaily jsou dobré po celé ploše.
expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Chválím slušnou kresbu, sníh se zde začíná kvůli velkému množství stínů přepalovat. Z RAWů všechnu kresbu velmi snadno získáte zpět.