Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
18.3.2013, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme snad na nejvíce očekávaný Sony NEX, papírově nejzajímavější verzi NEX-6. Má prověřený 16MPx Exmor CMOS APS-C snímač, hybridní ostření, lepší ergonomii ovládání a také nový 16-50mm powerzoom objektiv.
Petr Louženský | 2.4.201310:24
Chtěl bych se Milana Šurkaly zeptat, jak hodnotí hledáček NEXe proti Olympusu OM­-D? Je díky vyššímu rozlišení výrazně lepší? Jak je to potom s manuálním ostřením NEX vs OM­-D? Předpokládám, že focus peaking u NEXe bude velká výhoda...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 2.4.201312:20
Řekl bych, že toto je hodně subjektivní. Osobně mi přijde, že rozdíl mezi 640×480 ­(Samsung NX11­) a 800×600 ­(OM­-D, Panasonicy,...­) je znatelně větší než mezi 800x600 a 1024×768 ­(NEX­-6, SLT...­), naopak některým se zdá 1024×768 výrazně detailnější než 800×600. Poznat to určitě jde, rozdíl bych však extrémním nenazval. Pokud jde o manuální ostření, myslím, že i u OM­-D se ostří velmi snadno ­(se zvětšením obrazu­), focus peaking u NEXů je ale samozřejmě výhoda, protože umožní docela dobře ostřit i bez zvětšování.
Odpovědět0  0
stn36 | 24.3.20137:17
uvazujem momentalne nad kupou mirrorless­(fotit chcem hlavne krajinky, prirodu ale aj ludi a vsetko mozne a rad by som aby to robilo aj videa na urovni­) , a stale som na pochybach­­-najma po precitatni diskusie co vybrat.. uz som bol rozhodnuty viacmenej pre niektory z NEX­­-ov ale teraz po precitani tejto recenzie aj diskusie pod clankom rozmyslam ci ist do NEX6, ci do NEX5R,pripadne do novinky NEX3N­­(bude za podobnu cenu ako 5R co tak sledujem­­) alebo zobrat Oly PL5­/OM­-D alebo pockat kym klesne cena NEX6 na kupyschopnu sumu..­­(tj cca 500­­-600e­­)viac za telo­­(resp zakladak set­­) nehodlam vysolit.. ocenujem fakt ze NEX6 ma hladacik co je iste plus oproti ostatnym no len koli tomu nedam o skoro 400e viac za fotak to by som musel byt fakt blazen..aj ked napr na amazone.de uz NEX6 dostat v akcii za nieco cez 660 za telo, co je super.. p.s. doteraz som fotil klasika kompaktom ,mal som,resp stale mam canon sx20
Odpovědět0  0
Jakub. | 19.3.201321:19
Přijde mi, že jiní výrobci dokáží ten samý čip v tomto směru ­"vyladit­" výrazně lépe. Jak to? Čekal bych to opačně, když je Sony jeho výrobce...
Odpovědět0  0
kikapu (59) | 19.3.201321:40
Je to holt tak, že jedna věc je holý snímač, potom přichází ke slovu AA filtr a hlavně obrazový procesor a to si už každý výrobce navrhuje sám. Mimoto si myslím, že rozdíl dejme tomu 20­-30% není v praxi znatelný, spíše jde o to, aby si člověk pohlídal výchozí nastavení rawu, protože odšum stažený na minimum znamená u každého výrobce něco jiného, o čemž se dá snadno přesvědčit právě v raw konvertoru, to samé se týká doostření, saturace, kontrastu... O výstupu do jpegu se nemá smysl moc bavit, to má Sony na špatné úrovni, jako ale vlastně většina výrobců. Nové NEXy mají ale takový buffer, že raw vůbec není za přítěž. Ještě k samotnému snímači ­- kromě nejsledovanějších parametrů, totiž šumu a DR je třeba si všímat třeba i schopnosti věrného podání barev při vysokém ISO nebo při zvýšení EV při převodu a to jsem ještě neviděl na světě recenzi, která by to obsáhla, to prostě nejde. A že homogenita barev má ve výsledku větší význam, než by člověka napadlo...
Odpovědět1  0
smARTin (355) | 19.3.201312:29
Podla tejto recenzie si tento fotak oznacenie trefa podla mna nezasluzi. Vyzera ze je dokonca horsi ako predosla rada. Dobry na nom je asi len ten cip a hladacik
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (6685) | 19.3.201312:50
Ale vždyť on není horší. Pozor na správné pochopení závěru. Nejde o to, že by byl horší než předchůdci, ale to, že spousta novinek je v praxi k ničemu. Zůstává tedy opravdu jen to, co je dáno jeho koncepcí, tedy NEX­-5N ­(5R­) v těle NEX­-7 za přiměřenou cenu mezi nimi. A jak 5N, tak 7, dostali trefu. I tak ale přiznávám, že jsem se dlouho rozhodoval, zda tu trefu udělit nebo ne, ostatně tento problém jsem měl i u výše zmíněných NEXů.
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 19.3.201313:25
Opět jsem si velice pečlivě přečetl recenzi a porovnal ji s informacemi dostupnými na jiných webech a v diskusích. Současně jsem měl možnost si tento set zapůjčit od kolegy. V podstatě vše nasvědčuje tomu, že se jedná o foťák se slušným snímačem, jehož schopnosti Sony zabili poněkud nešťastným zpracováním výstupu, že má foťák problém s jasnými plochami ve scéně ­(sníh, světla­), že má problém s ostřením, ale když už zaostří, tak díky kvalitě čipu jde z RAW vytáhnout slušnou fotku. Objektiv raději nezmiňuji, ten se opravdu nepovedl.
Podtrženo a sečteno, v klíčových vlastnostech ­(nízký šum; DR; rychlost a spolehlivost ostření; zpracování obrazu do JPG­) je tedy plusem slušný snímač s nadprůměrným DR, zatímco ostření a zpracování JPG ­(tj. využití schopností snímače­) jsou poněkud nepovedené. Objektiv se dá nasadit jiný. Bonusem je kvalitní el.hledáček.
A to všechno za téměř 25 tisíc. Mno, hoši od Sony jsou pověstní šprýmaři pokud se cen týká a ani tentokrát nezklamali.
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 19.3.201313:42
V zásade súhlasím s Tvojím zhrnutím, len s tou cenou by som nebol tak kritický: viaceré konkurenčné hľadáčikové mirrorlessy o dosť drahšie, napr. X­-E1 či OM­-D, lacnejší je Samsung NX20 či Pana G5, teda Sony je v strede poľa a cena je v kontexte konkurencie primeraná.
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 19.3.201313:56
Ano, v kategorii CSC asi ano, ale já se na to dívám i tak, že tento DF svou cenou přetéká do jiné kategorie, a pokud je cena jediným kritériem, lze koupit určitě lépe. na druhou stranu, pokud jsou klíčovou vlastností rozměry, pak bych se určitě zamýšlel nad něčím takovým jako je Sony RX100.
Otázkou tedy je definice pojmu konkurence, což je velmi individuální.
Odpovědět0  0
smARTin (355) | 20.3.20138:19
Ja si myslim ze pri pomere vykon­/cena si velku trefu zasluzi skor NEX­-5ka, ale to uz je zrejme len vec osobnych preferencii.
Odpovědět0  0
stn36 | 24.3.20136:38
na amazone.de nex 6 telo kupite uz za 664eur http:­/­/www.amazon.de­/dp­/B009A8Z8H8­/ref=asc_df_B009A8Z8H812485009­/?tag=wwwpricerun09­-21&creative=22398&creativeASIN=B009A8Z8H8&linkCode=asn takze nie je o com, treba objednavat tam a nie u nas, len blazon si to v nasich krajinach objedna za tak sialenu cenu..
Odpovědět0  0
bedo. (846) | 24.3.20138:12
prečo kupovať telo NEX6 za 664€, keď za nejakých 550€ môže človek ­(na Slovensku­) kúpiť NEX5r aj s objektívom?
Odpovědět0  0
busy (4708) | 24.3.20139:31
No predsa kvoli hladaciku :)
Odpovědět0  0
stn35 (205) | 25.3.20133:46
preco? vobec nie len koli hladaciku, to by bolo prilis malo na to aby som siel do 6ky, k hladaciku pridaj lepsiu ergonomiu, ovladanie ,napr uz zabudovany blesk oproti 5R a mnoho vylepseni vratane napr plne vyklopneho a sikovneho LCD a tak by som mohol pokracovat dalej.. a pre mna je vyhodnejsie zobrat telo, kedze chcem k nemu rovno univerzal zoom 18­-200 od sony na zakladny set objektiv 16­-50 su aj tak len same staznosti ma viac negativ ako pozitiv..naopak pri 18­-200 mozem vyuzit plnohodnotny 11x zoom ,idealny je aj na cesty dovolenky ,z recenzii aj na zaklade odporucani uzivatelov som sa docital ze je rychly a dobre ostri,co je zaklad pre kvalitny vystup ,navyse sa hodi aj na video, jedine negativum je vyssia cena no je to novinka u sony objektivov uvidime mozno casom pojde dole ked bude sony uvadzat na trh dalsie nexacke objektivy­(maju v plane rozsirovat pokuku pre nexy takze o to dobuducna obavy nemam­) pokial sa chcu porovnavat v tomto s takym olympusom ,tak ine im ani neostava len rozsirovat neustale ponuku
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 19.3.201316:58
voni si to s tou cenou můžou dovolit ­- pořád mají něco navíc, tentokráte nejmenší tělo s hledáčkem, v součtu vlastností nejlepší AF mezi APS­-C bezzrcátky ­( Fuji je slimák,Samsung je sice malililinko rychlejší, ale u Sony funguje výborně detekce obličeje, to v praxi velmi vše urychlí­) a německý turista si neostrých krajů u toho ­"objektivu­" nevšimne, páč, mu stačí, že manželka s dětmi uprostřed budou ostré ­(a vlastně má recht­)

s tou Trefou ­- s udělením součtem vlastností těla souhlasím, je potřeba se pouze přenést přes to, že jako systém je to to nejhorší na trhu :­-)
Odpovědět0  0
Hirogen (779) | 19.3.201312:53
Naprostý souhlas. pozitiva má, ale i negativa.
Ne snad, že by jej negativa degradovala, ale každopádně jsou v kontrastu s oceněním.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 18.3.201314:46
Milane, byl bys schopen sestavit ve stylu 1.­) 2.­) 3.­) hitparádu CSC ­(které jsi testoval­) podle rychlosti AF? Docela mně v tomto mrzí jak málo informací lze najít o Panasonicu G5, papírově vypadá jak GH2...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 18.3.201316:00
Ono samozřejmě záleží na konkrétních modelech a objektivech, přesné pořadí bych asi neskládal, spíše bych to rozdělil na skupiny:

1, pocitově na stejnou úroveň bych dal sytém Nikon 1, novější fotoaparáty Panasonic G a Olympus PEN­/OM­-D. Tady se časy pohybují okolo 0,15 až 0,25 sekundy včetně prodlevy spouště a vše působí v podstatě okamžitým dojmem.

2, Starší Panasonicy G ­(cca 0,4 sekundy­)

3, Samsung NX, Sony NEX ­(cca 0,5 ­- 0,6 sekundy­) ­- NEX je objektivně většinou o trošku rychlejší v ostření, ale z nějakého zvláštního důvodu působí, že je proti NX pomalejší, opravdu nevím proč.

4, První PENy ­(přes sekundu­)

Jak už bylo řečeno, vše záleží na konkrétním modelu a objektivu. Třeba určité objektivy na NX jsou rychlejší než některé pomalejší objektivy na Panasonicu G, takže toto pořadí nelze brát jako dogma, že tak to je za všech okolností, ale je to takový ­"průměrný­" pocit.
Odpovědět3  0
Kikapu1 (575) | 18.3.201316:58
Díky, já jen že se Panasonic kasá ­- u G5 ­- že jsou jednička v AF speed...
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1082) | 19.3.20137:17
Asi s nějakým konkrétním, objektivem? Olympus se takhle kasal už několikrát.
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 18.3.201310:44
Napriek negatívnemu vyzneniu recenzie, vo svetle ktorej sa trefa javí neočakávaná a možno nezaslúžená si rovnako myslím, že šestka je najlepším NEXom. Oproti sedmičke má lepší snímač, t.j. s menším šumom a výborným DR a oproti nižším radám má obrovskú výhodu hľadáčika a lepšej ergonómie.
Inak čo sa týka hybridného ostrenia, zdá sa, že okrem Nikonu 1 to nik nezvládol dobre, teda tak, aby bol AF podstatne rýchlejší, ako CDAF. Momentálne sa teda javí, že samostatné fázové ostrenie zrkadloviek je stále najlepším a najrýchlejším riešením a hybrid v NEXe kombinuje len nevýhody oboch systémov.
A tendencia k podexpozícii nie je len záležitosť NEXu, v mojej K­-30 sa čip Sony správa rovnako, aj bežné snímky musím neraz zjasňovať a v zime pri snehu som mal kompenzáciu expozície zapnutú na +1 skoro stále ­(avšak keď som potom fotil auto, teda relatívne tmavú scénu, čip to stále vďaka dobrému DR ustál bez neopraviteľných prepalov­).
Ako hlavný problém teda vnímam objektív; to, čo malo byť najväčšou konkurenčnou výhodou NEXu ­(konečne aj malý objektív ladiaci k malým telám­) sa vďaka optickej nekvalite stalo nevýhodou ­(každý jeden test objektív zvozil pod čiernu zem­). Škoda, ak by som chcel NEX, bolo by to práve s týmto malým skladným objektívom.
Odpovědět0  0
JonSnih (383) | 18.3.201311:53
Mně by asi nejvíc štval náladový AF. V tomhle ohledu jsou nejnovější mašinky z rodinky m4­/3 dál. S hybridním AF bych flintu do žita neházel, třeba se Samsung s třetí generací NX ­(NX300­) pochlapí.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 18.3.201314:14
Pochybuji. Ne že bych si to nepřál, ale nevěřím tomu. Spíše víc promakají WiFi a GPS :­-(
Odpovědět1  0
lt (594) | 18.3.201314:40
Takovej aktivni radar by treba mohl mit smysl pro ostreni :D
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 18.3.201314:50
Něco jako satelitní AF tracking, jo? :­-­) Věřím tomu, nebude to fungovat, ale budou první...
Odpovědět0  0
lt (594) | 20.3.201311:07
No, vzhladom na povinne cipovanie zvierat na Slovensku ma napadat nova vychytavka .. AF signalom z podkozneho cipu zvierata :­)­))
Odpovědět0  0
Prkeenice | 19.3.20132:06
Presne tak,,, tristovka ma firmware o velikosti 250 MB. U NX30 se pocita pres 600 MB :­(. Nez to vsechno poladi,, bude z toho stara herka. Dobra zprava je ze uz poladili RAW ­- max. 25 MB
Odpovědět0  0
Prkenicce | 19.3.20132:24
Chybka ,, seknul jsem o 100 MB ,, mamut FW ma 350 MB :­).
Odpovědět0  0
bedo. (846) | 18.3.201313:30
Z vlastnej skúsenosti ostrí Olympus E­-PL3 + m.Zuiko 45­/1.8 minimálne rovnako rýchlo, ako zrkadlovky strednej triedy. Samozrejme platí len pre statické snímky, C­-AF majú zrkadlovky lepšie. Na druhej strane má CDAF možnosť analýzy obrazu, čo aj náležite využíva ­- stačí namieriť na tvár, stlačiť spúšť a pri zapnutom ­"face detection­" bude na 95% zaostrené presne na oči ­(resp. podľa vlastného výberu, Olympus ponúka aj možnosť ­"bližšie oko­", ­"vzdialenejšie oko­" a pod. :­)­)

Osobne mi NEX­-6 pripadá ako dobrá voľba pre ľudí fotiacich s manuálnymi objektívmi ­- tí si môžu zapnúť ­"focus peaking­" a celý AF ignorovať. Všetko ostatné vyzerá byť v pohode.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 18.3.201314:13
kontinuální AF z principu nikdy nemůže být u kontrastního AF stejně rychlý, jako u detekce fáze, hybridní systémy pro ni ovšem potřebuji několikanásobně více světla, než samostatný AF snímač
na druhou stranu, pokud foťák pálí v klasickém sĺo AF módu tak, jak to umí poslední generace Olympusů a Panasoniců tak není důvod k pláči ­- co jábych za to na svém NX200 dal :­-­(
...osobně jsem velmi zvědavý, jestli někdo z APS­-C trojky výrobců bezzrcátek Sony­-Samsung­-Fuji tuto propast překlene. Být to Fuji ­- momentálně nejpomalejší ­- tak máme na světě komplexní absolutní jedničku CSC. Ale to je z kategorie kdyby.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 18.3.201314:06
přesně, tělo naprosto ideální, ovšem trvale nezvládnutá rychlost AF, ale pořád nejlepší z APS­-C bezzrcátek, nahony vzdálena m4­/3 a s objektivy nastejno ­- i když situaci zachraňuje Sigma, ten komu na supr AF až tak nesejde to může za velmi příznivou cenu zasklít právě jejími novými skly

Odpovědět0  0
tomstall | 18.3.201321:53
Typické internetové rezolutní plácnutí do vody ­(ta část s porovnáním vůči m4­/3. Sám jsem před cca deseti dny přešel od Sony SLT ­(a57­) k micro 4­/3 a spokojenější nemůžu být. Šumu je méně ­(ta třetinová ztráta světla při průchodu zrcátkem u SLT je prostě znát..­), foťák má se seťákem rychlejší AF!! a to vše při své kompaktní velikosti. Jediné co musím oželet jsou 2Mpx, které ztrácím při focení do 3:2 a lepší oddělování pozadí díky menšímu čipu. To jsem dnes vyřešil koupí manuální Yashicy f1.4. Menšího čipu jsem se bál, ale před pány z Olympusu ­(přestože snad pro Oly vyrábí čipy také Sony­) velký respekt..
Odpovědět2  1
kikapu (59) | 18.3.201322:06
špatně jste mně pochopil a já to nenapsal nejlip ­- když píšu, že ač nejlepší AF z kategorie APS­-C bezzrcátek, tak nahony vzdálen m4­/3 tak tím myslím samozřejmě to, se na m4­/3 nechytá ­- jak s rychlostí AF, tak s výběrem skel. Olympus i Panasonic utekli v tomto konkurenci tak, že nějaké dohánění si lze jen těžko představit...
Odpovědět2  0
Prrkenice | 18.3.20135:11
Mozna tak trefu do objektivu :­). 10ti kg palice to jisti.. :­) ..
Odpovědět2  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.