Sony SLT-A99V: opětovný útok
Na stránkách Digimanie se dnes budeme netradičně věnovat testování full frame fotoaparátu. Jde o nový SLT fotoaparát Sony SLT-A99V se snímačem, jehož rozlišení je 24 megapixelů. Vyzkoušíme ho se 70-400mm SSM G objektivem.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
K testu rychlosti byla využita rychlá SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním. Její maximální zapisovací rychlost činí 45 MB/s. Fotoaparát využívá služeb procesoru BIONZ. V testu rychlosti byl využit DT 16-50mm F2,8 objektiv. O rychlosti ostření se 70-400mm objektivem se dočtete podrobněji v jeho recenzi, zde jen v krátkosti.
- První snímek - 1,35 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,1 až 0,25 sekundy (0,1 až 0,65 sekundy u 70-400mm telezoomu)
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,1 až 0,35 sekundy (0,15 až 2,3 sekundy u 70-400mm telezoomu)
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,35 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,35 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,35 sekundy (po 24 snímcích 0,6 sekundy)
- Sekvenční snímání Lo JPEG - 2,95 fps
- Sekvenční snímání Lo RAW - 2,95 fps
- Sekvenční snímání Lo RAW+JPEG - 2,95 fps
- Sekvenční snímání Hi JPEG (APS-C) - 7,0 fps
- Sekvenční snímání Hi JPEG (FF) - 5,8 fps (po 11 snímcích klesá na 2,2 fps)
- Sekvenční snímání Hi RAW (APS-C) - 7,0 fps (po 18 snímcích klesá na 2,15 fps, ukládání 8 sekund)
- Sekvenční snímání Hi RAW (FF) - 5,9 fps (po 9 snímcích klesá na 1,15 fps, ukládání 9 sekund)
- Sekvenční snímání Hi RAW+JPEG (APS-C) - 7,0 fps (po 17 snímcích klesá na 1,65 fps, ukládání 10 sekund)
- Sekvenční snímání Hi RAW+JPEG (FF) - 5,85 fps (po 7 snímcích klesá na 1,65 fps, ukládání 10 sekund)
- Sekvenční snímání telezoom T8 - 7,95 fps (po 17 snímcích klesá na 0,9 fps, ukládání 10 sekund)
- Sekvenční snímání telezoom T10 - 10,4 fps (po 25 snímcích se občas objeví 0,3s prodleva, pak zase chvíli snímá při 10 fps - v průměru 4,9 fps)
S rychlostí nejsou téměř žádné problémy. Jediným takovým je snad jen náběh přístroje, kdy se se svými 1,35 sekundami pohybuje spíše v kategorii nejlepších kompaktů. Jinak doostřování je rychlé (s oběma testovanými objektivy), prodlevy mezi snímky rekordně krátké, sekvenční snímání splňuje to, co výrobce slíbil. Pokud budete fotit v APS-C režimu (do 10 megapixelů), tak je RAW buffer téměř nekonečný a i po jeho zaplnění nabídne fotoaparát stále velmi dobré výkony. V plném full frame rozlišení je to už trochu jiná písnička, tam mi buffer na 7-9 RAWů přijde jako dost malý.
Vyvážení bílé, barvy
S vyvažováním bílé barvy není v podstatě žádný problém, pracuje spolehlivě, máte tu tři uživatelské předvolby a ještě lze každé vyvážení doladit. Pokud vám tedy automatika nějak nevyhovuje, stačí ji jen lehce upravit.
Automatické |
Denní světlo |
Stín |
Oblačno |
Žárovky |
Zářivky (teplá bílá) |
Zářivky (chladná bílá) |
Zářivky (denní bílá) |
Zářivky (denní světlo) |
Blesk |
2500 K |
9900 K |
Vlastní |
Bohatá je i nabídka barevných režimů. U těch můžete upravit kontrast, ostrost a sytost.
standardní |
živé |
neutrální |
čiřý |
hloubka |
světlá |
portrét |
krajina |
západ slunce |
noční scéna |
podzimní listy |
černobílá |
sépie |
V neposlední řadě tu máte i spoustu obrazových efektů.
bez efektu |
dětský fotoaparát |
pop artové barvy |
posterizace |
retrofotografie |
měkký high-key |
částečná barva |
vysoce kontrastní ČB |
měkké zaostření |
malování HDR |
monochromatické s bohatými tóny |
miniatura |
Optický a digitální zoom
Optický zoom je další disciplínou, která závisí na použitém objektivu. Je zde i digitální zoom, ten ale funguje na prosté a jednoduché myšlence ořezu a žádné interpolace. To znamená, že 1,4× digitální zoom má rozlišení 3936×2624 pixelů a u 2× zoomu pak 2640×1760 pixelů. Nemá tedy smysl zde ukazovat výřezy ze snímku, který je už dávno prezentován.
70-400mm telezoom nabízí nejširší 70mm ohniskovou vzdálenost. Obraz je dostatečně detailní po celé ploše, objektiv tu předvádí slušnou práci.
Při focení tohoto snímku se hodila elektronická závěrka (první lamela), která při začátku expozice neroztřese fotoaparát na stativu. Kresba je velmi pěkná zejména uprostřed obrazu. Bližší auta se trochu mažou i přes poměrně vysokou clonu F13, je ale nutné si uvědomit, že i na takto velkou vzdálenost a takto vysokou clonu není hloubka ostrosti nějak extrémně velká. I tak mi ale přijde, že levá strana je na tom tentokrát trochu hůře. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.
Protisvětlo
Vyzkoušíme i náročné focení v protisvětle.
Toto je snímek bez jakýchkoli podpůrných technologií. Objektiv jej vykreslil velmi pěkně, ostře po celé ploše (spodek je mimo hloubku ostrosti), odlesk je jen jeden a často se dá snadno zamaskovat. V RAWu s můžete zkusit dynamický rozsah snímacího čipu. Ten je opravdu velmi slušný, přepaly zachráníte bez potíží, ve stínech je také dost velká rezerva.
Technologie DRO o něco vylepšuje práci s jasy, v prosvětlených stínech ale chybí trochu výraznější kontrast.
Hardwarové HDR skládá snímky ze tří expozic, občas je ale složení nepřesné, viz větve. Lokální kontrast snímku je lepší, naopak globálně pak snímek může působit trochu nevýrazně.
Další snímek ve velmi náročné scéně. Krajina je celá velmi tmavá, ale překvapivě se tu drží aspoň trochu kresby a odšumování to zbytečně nepřehání. Můžete se podívat na RAW. Dynamický rozsah čipu sice není nekonečný, ale rozhodně je velmi dobrý. V obloze si můžete hrát docela bohatě, stíny lze s trochou opatrnosti velmi dobře prosvětlit a když to nepřeženete, budete mít slušné detaily a nízký šum.
S technologií DRO je krajina trochu lépe prosvětlená. Ostřejší detaily jsou dobře zachovány, ty slabší jsou nepatrné a pro jejich lepší vytažení doporučuji spíše RAW.
Jako poslední je tu HDR režim. Tam jdou vidět zejména zásahy v obloze, která začíná být poněkud šedivá. Krajina je i nadále docela tmavá, silnější detaily jsou velmi pěkně prokreslené, stíny úplně dole se ale poněkud slévají.
Popředí je mimo hloubky ostrosti, takže v něm detaily nebudeme posuzovat. Objektiv vytváří jeden odlesk, jinak je na tom velmi dobře. Když se podíváte do RAWu, opět si můžete vyzkoušet práci s dynamickým rozsahem. Nejen ve stínech je velmi dobrý.
Zde byla použit technologie HDR, která znatelně snížila přepal kolem slunce a také prosvětlila krajinu. Té ale tentokrát chybí výraznější kontrast.