Srovnávací test pevných 50mm objektivů
24.2.2011, Milan Šurkala, recenze
V cyklu věnovanému objektivům jsme si posvítili na pevné 50mm objektivy pro zrcadlovky Canon. Otestujeme 50mm F1,8, 50mm F1,4 a dokonce i velmi drahý 50mm F1,2L objektiv. K tomu si přidáme i 50mm F1,4 objektiv značky Sigma.
Kapitoly článku:
- Srovnávací test pevných 50mm objektivů
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo, noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,2
- Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,4
- Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,8
- Galerie ilustračních snímků: Sigma 50mm F1,4
- Závěr
Dále pokračujeme přehlídkou snímků pořízených s objektivem Canon EF 50mm F1,4 USM.
Na plně otevřené cloně je kresba poněkud jemnější, ale není to špatné. Výhodou výborné světelnosti F1,4 je zejména to, že můžete takto fotit i za opravdu velmi špatného světla. Toto je už vyložené šero a přitom snímek je stále dostatečně kvalitní i při focení z ruky. Stabilizace by ale nebyla na škodu, tu bohužel u Canonů nenajdete.
Potěší výborná ostrost i absence chromatické aberace. V takových podmínkách předvádí 50mm F1,4 objektiv od Canonu dobrou práci.
expoziční čas 1/50 s, clona F9, citlivost ISO 125, ohnisko 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Ani zde nelze mít k výsledku vážnější výhrady, pouze stromy v dáli se trochu slévají, byť by ještě moc mimo hloubku ostrosti být neměly. Snímek si můžete prohlédnout v RAW verzi.
expoziční čas 1/640 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Zde jsem zkoušel rozmáznout pozadí i při snímání na velkou vzdálenost. Moc výrazné to sice není, ale při bližším pohledu si přeci jen všimnete, že pozadí opravdu není ostré (ostatně už ani přední kolo). Při plně otevřené cloně ale musíte počítat s mírně slabší kresbou i v zaostřené části.
Při nepříliš rozostřeném pozadí je bokeh poměrně nešťastný. Nachází se zde spousta chromatické aberace a celkově nepůsobí příliš dobrým dojmem.
V zaostřené části je kresba perfektní, v pozadí se s protisvětlem větvičky trošku ztrácejí. Míru detailů si můžete prohlédnout v RAWu.
S APS-C čipem je virtuální zvětšení objektivu asi 0,25násobné, což pro makro není právě mnoho. Ostrost je velmi dobrá.
expoziční čas 1/160 s, clona F4, citlivost ISO 400, ohnisko 50 (80) mm, makropředsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení
Objektiv umožňuje použití makropředsádky Raynox DCR-150, a to bez vinětace. Dosáhnete tak 0,65× virtuální zvětšení, což už je přeci jen použitelné.
Výhodou vynikající světelnosti je možnost fotit z ruky fotografie i za šera, a to při stále poměrně nízkých citlivostech. Jako bonus dostanete malou hloubku ostrosti, která jemně odděluje auta od pozadí. Naopak stinnou stránkou je chromatická aberace ve větvích stromu.
Na tomto snímku můžete pozorovat dobrou úroveň detailů, kolem některých linií je však viditelná aberace (červené linie). Čím nižší clonu použijete, tím silnější aberace bude. Míru detailů a aberaci můžete posoudit z přiloženého RAWu.
Fotografie ukazuje velmi slušnou míru detailů i ostrosti. Bokeh je příjemný.
expoziční čas 1/400 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
U tohoto snímku jsem zkusil plně otevřenou clonu. Ostrost v zaostřené ploše je překvapivě slušná, na pozadí si lze ale všimnout spousty chromatické aberace.
expoziční čas 1/60 s, clona F2,2, citlivost ISO 1600, ohnisko 50 (80) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Více otevřené clony často způsobují barevné hrany kolem zdrojů světel, což je případ i tohoto snímku.
expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 500, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Na středních clonách dává objektiv dobré výsledky, v zónách mimo hloubku ostrosti si lze všimnout lehkého nástupu aberace.
S plně otevřenou clonu je hloubka ostrosti velmi nízká a i zaostřená část má jemnou kresbu. Pro lepší výsledky je přeci jen lepší trochu přiclonit (řekněme F1,8 až F2,2).
Full frame DSLR - Canon EOS 5D Mark II
Na plně otevřené cloně je kresba poněkud jemnější, ale není to špatné. Výhodou výborné světelnosti F1,4 je zejména to, že můžete takto fotit i za opravdu velmi špatného světla. Toto je už vyložené šero a přitom snímek je stále dostatečně kvalitní i při focení z ruky. Stabilizace by ale nebyla na škodu, tu bohužel u Canonů nenajdete.
Potěší výborná ostrost i absence chromatické aberace. V takových podmínkách předvádí 50mm F1,4 objektiv od Canonu dobrou práci.
expoziční čas 1/50 s, clona F9, citlivost ISO 125, ohnisko 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Ani zde nelze mít k výsledku vážnější výhrady, pouze stromy v dáli se trochu slévají, byť by ještě moc mimo hloubku ostrosti být neměly. Snímek si můžete prohlédnout v RAW verzi.
expoziční čas 1/640 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Zde jsem zkoušel rozmáznout pozadí i při snímání na velkou vzdálenost. Moc výrazné to sice není, ale při bližším pohledu si přeci jen všimnete, že pozadí opravdu není ostré (ostatně už ani přední kolo). Při plně otevřené cloně ale musíte počítat s mírně slabší kresbou i v zaostřené části.
Při nepříliš rozostřeném pozadí je bokeh poměrně nešťastný. Nachází se zde spousta chromatické aberace a celkově nepůsobí příliš dobrým dojmem.
APS-C DSLR - Canon EOS 550D
V zaostřené části je kresba perfektní, v pozadí se s protisvětlem větvičky trošku ztrácejí. Míru detailů si můžete prohlédnout v RAWu.
S APS-C čipem je virtuální zvětšení objektivu asi 0,25násobné, což pro makro není právě mnoho. Ostrost je velmi dobrá.
expoziční čas 1/160 s, clona F4, citlivost ISO 400, ohnisko 50 (80) mm, makropředsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení
Objektiv umožňuje použití makropředsádky Raynox DCR-150, a to bez vinětace. Dosáhnete tak 0,65× virtuální zvětšení, což už je přeci jen použitelné.
Výhodou vynikající světelnosti je možnost fotit z ruky fotografie i za šera, a to při stále poměrně nízkých citlivostech. Jako bonus dostanete malou hloubku ostrosti, která jemně odděluje auta od pozadí. Naopak stinnou stránkou je chromatická aberace ve větvích stromu.
Na tomto snímku můžete pozorovat dobrou úroveň detailů, kolem některých linií je však viditelná aberace (červené linie). Čím nižší clonu použijete, tím silnější aberace bude. Míru detailů a aberaci můžete posoudit z přiloženého RAWu.
Fotografie ukazuje velmi slušnou míru detailů i ostrosti. Bokeh je příjemný.
expoziční čas 1/400 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
U tohoto snímku jsem zkusil plně otevřenou clonu. Ostrost v zaostřené ploše je překvapivě slušná, na pozadí si lze ale všimnout spousty chromatické aberace.
expoziční čas 1/60 s, clona F2,2, citlivost ISO 1600, ohnisko 50 (80) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Více otevřené clony často způsobují barevné hrany kolem zdrojů světel, což je případ i tohoto snímku.
expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 500, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Na středních clonách dává objektiv dobré výsledky, v zónách mimo hloubku ostrosti si lze všimnout lehkého nástupu aberace.
S plně otevřenou clonu je hloubka ostrosti velmi nízká a i zaostřená část má jemnou kresbu. Pro lepší výsledky je přeci jen lepší trochu přiclonit (řekněme F1,8 až F2,2).