Srovnávací test pevných 50mm objektivů
24.2.2011, Milan Šurkala, recenze
V cyklu věnovanému objektivům jsme si posvítili na pevné 50mm objektivy pro zrcadlovky Canon. Otestujeme 50mm F1,8, 50mm F1,4 a dokonce i velmi drahý 50mm F1,2L objektiv. K tomu si přidáme i 50mm F1,4 objektiv značky Sigma.
Kapitoly článku:
- Srovnávací test pevných 50mm objektivů
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo, noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,2
- Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,4
- Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,8
- Galerie ilustračních snímků: Sigma 50mm F1,4
- Závěr
Dále se budeme věnovat základnímu objektivu Canon EF 50mm F1,8.
Obraz vykazuje výborné detaily a prakticky žádné optické vady (některé z nich, jako vinětace, jsou v JPEGu potlačovány). Můžete si prohlédnout přiložený RAW.
Tento snímek byl focen za jemného šera. Fotoaparát tak navolil vyšší citlivost ISO 1000, ale ta není pro fullframový EOS 5D Mark II žádný problém. Jasový šum je minimální, barevný jen lehký. Detaily jsou slušné, bokeh má příjemnou strukturu.
S těžkým fotoaparátem se panning fotí jedna radost. Zde se mi povedlo chytit ostrost přesně do nápisu City Elefant. Kdo by chtěl delší čas, mohl by jít až na clonu F22.
expoziční čas 1/5000 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení
V protisvětle nemá 50mm F1,8 objektiv výraznější problémy, nenajdete zde v podstatě žádnou chromatickou aberaci, ostrost je výborná.
I zde objektiv hodně potěšil, tenoučké větvičky stále zůstávají trochu viditelné a úplně se neztrácejí.
Míra detailů je slušná, ostrost také. Objektiv znovu nevykazuje žádné vážnější optické chyby.
I při plně otevřené cloně F1,8 je ostrost docela příjemná. V nezaostřených oblastech si můžete všimnout slabé chromatické aberace.
expoziční čas 1/500 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Objektiv umí občas udělat odlesky, je také vidět trochu závoj snižující kontrast snímku a jemnou chromatickou aberaci. Jde však o hodně náročnou scénu, kde se takové výsledky dají čekat. K dispozici je i RAW snímek.
expoziční čas 1/60 s, clona F4, citlivost ISO 400, ohnisko 50 (80) mm, makropředsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení
Ač se to na první pohled nezdá, na objektivu lze snadno použít makropředsádku Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi. Díky tomu lze tento objektiv použít i na rozumné makro, zejména s APS-C zrcadlovkami, kde dosahují výraznějšího virtuálního zvětšení.
Rozmazané pozadí je s pevnými světelnými objektivy opravdu snadné dosáhnout. Zde jsem více přiclonil, aby hloubka ostrosti nebyla až tak malá, bokeh je docela příjemný.
I zde provádí objektiv dobrou práci. Kresba je velmi slušná a ve spolupráci se zrcadlovkou EOS 550D nabídne detailní a dostatečně ostrý obraz.
expoziční čas 1/160 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Po větší hloubku ostrosti jsem zvolil vyšší clonu F10. Jde vidět, že objektiv vše dobře zvládá bez zbytečných aberací.
expoziční čas 1/80 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
V protisvětle se kolem slunce vytváří jemný závoj, který snižuje ostrost kresby. Můžete si všimnout uprostřed dole odlesku objektivu.
Full frame DSLR - Canon EOS 5D Mark II
Obraz vykazuje výborné detaily a prakticky žádné optické vady (některé z nich, jako vinětace, jsou v JPEGu potlačovány). Můžete si prohlédnout přiložený RAW.
Tento snímek byl focen za jemného šera. Fotoaparát tak navolil vyšší citlivost ISO 1000, ale ta není pro fullframový EOS 5D Mark II žádný problém. Jasový šum je minimální, barevný jen lehký. Detaily jsou slušné, bokeh má příjemnou strukturu.
S těžkým fotoaparátem se panning fotí jedna radost. Zde se mi povedlo chytit ostrost přesně do nápisu City Elefant. Kdo by chtěl delší čas, mohl by jít až na clonu F22.
expoziční čas 1/5000 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení
V protisvětle nemá 50mm F1,8 objektiv výraznější problémy, nenajdete zde v podstatě žádnou chromatickou aberaci, ostrost je výborná.
I zde objektiv hodně potěšil, tenoučké větvičky stále zůstávají trochu viditelné a úplně se neztrácejí.
APS-C DSLR - Canon EOS 550D
Míra detailů je slušná, ostrost také. Objektiv znovu nevykazuje žádné vážnější optické chyby.
I při plně otevřené cloně F1,8 je ostrost docela příjemná. V nezaostřených oblastech si můžete všimnout slabé chromatické aberace.
expoziční čas 1/500 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Objektiv umí občas udělat odlesky, je také vidět trochu závoj snižující kontrast snímku a jemnou chromatickou aberaci. Jde však o hodně náročnou scénu, kde se takové výsledky dají čekat. K dispozici je i RAW snímek.
expoziční čas 1/60 s, clona F4, citlivost ISO 400, ohnisko 50 (80) mm, makropředsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení
Ač se to na první pohled nezdá, na objektivu lze snadno použít makropředsádku Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi. Díky tomu lze tento objektiv použít i na rozumné makro, zejména s APS-C zrcadlovkami, kde dosahují výraznějšího virtuálního zvětšení.
Rozmazané pozadí je s pevnými světelnými objektivy opravdu snadné dosáhnout. Zde jsem více přiclonil, aby hloubka ostrosti nebyla až tak malá, bokeh je docela příjemný.
I zde provádí objektiv dobrou práci. Kresba je velmi slušná a ve spolupráci se zrcadlovkou EOS 550D nabídne detailní a dostatečně ostrý obraz.
expoziční čas 1/160 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Po větší hloubku ostrosti jsem zvolil vyšší clonu F10. Jde vidět, že objektiv vše dobře zvládá bez zbytečných aberací.
expoziční čas 1/80 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
V protisvětle se kolem slunce vytváří jemný závoj, který snižuje ostrost kresby. Můžete si všimnout uprostřed dole odlesku objektivu.