Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II LD Aspherical IF

7.8.2015, Milan Šurkala, recenze
Dalším objektivem od Tamronu, který prošel naším testem, byl ultra širokoúhlý model s ohniskovými vzdálenostmi 10 až 24 milimetrů. Je určen pro APS-C zrcadlovky, takže nabídne přepočtené ohniskové vzdálenosti od 15 mm.

Sférické zkreslení


Na nejširší ohniskové vzdálenosti si lze všimnout sférického zkreslení s hodnotou +2,8 %, což není úplně málo. Se zoomováním se to sníží na +1,5 %.


10mm ohnisková vzdálenost

24mm ohnisková vzdálenost



Vinětace


Na nejširší ohniskové vzdálenosti je vinětace dost výrazná, a to prakticky na všech clonách. S přizoomováním tato vada klesá, ale přesto bývá občas ještě viditelná.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II průběh vinětace



Chromatická aberace


V protisvětle vyzkoušíme úroveň chromatické aberace.



10mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5 (JPEG)



10mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5 (RAW)



10mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



10mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



10mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



10mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



Při nízkých clonách vznikají výrazní duchové i chromatická aberace. S přicloněním se rohy značně zaostřují, duchové mizí a zůstává jen o něco mírnější chromatická aberace. Vidět je více v RAWu, neboť D7200 ji v JPEGu potlačuje.



14mm ohnisková vzdálenost, clona F3,8 (JPEG)



14mm ohnisková vzdálenost, clona F3,8 (RAW)



14mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



14mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



14mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



14mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



U 14mm ohniskové vzdálenosti je aberace stále přítomna v RAW formátu, ale v JPEGu je už potlačena.



18mm ohnisková vzdálenost, clona F4,2 (JPEG)



18mm ohnisková vzdálenost, clona F4,2 (RAW)



18mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



18mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



18mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



18mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



Zde se také vyskytuje mírná chromatická aberace v RAWu, ale JPEG ji potlačuje a tato chyba pak v těchto snímcích takřka neexistuje.



24mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5 (JPEG)



24mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5 (RAW)



24mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



24mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



24mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



24mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



Ani na maximálním zoomu se situace neliší. RAWy trpí na lehkou chromatickou aberaci, v JPEG snímcích je tato chyba výrazně zmírněna.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.