Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?
17.11.2014, Milan Šurkala, recenze
Znáte to. Koupíte si nové tělo s vyšším rozlišením a vaše objektivy ostré jako břitva najednou začnou vypadat jako bláto. Podívejte se s námi na to, jak moc vyšší rozlišení pomůže a zda i neostrý objektiv dokáže na lepším senzoru dodat více detailů.
Kapitoly článku:
- Úvod, metodika testu
- Samsung NX11 (14,6 MPx) versus Samsung NX30 (20,3 MPx)
- Samsung NX11 (14,6 MPx) versus Samsung NX30 (20,3 MPx) - moaré efekt
- Nikon D7000 (16 MPx) versus Nikon D3300 (24 MPx)
- Nikon D7000 (16 MPx) versus Nikon D3300 (24 MPx) - moaré efekt
- Závěr
Nyní vezmeme tři objektivy a vyzkoušíme je na klasické scéně s mlýny. Tam budeme studovat problematiku moaré efektu.
Jako první tu máme opět klasický setový objektiv 18-55mm F3,5-5,6 OIS. Můžete se podívat na snímek vyfocený na NX11 (14,6 MPx) i NX30 (20,3 MPx) v plném rozlišení. Nebudou ale chybět ani výřezy.
Moaré efekt je patrný a jak je vidět, objektiv na daném těle nedokáže vykreslit vodorovné čáry šedé stěny uprostřed.
Na NX30 s vyšším rozlišením ale tentýž objektiv dokázal úplně v pohodě vykreslit vodorovné čáry, takže limitem byl očividně senzor v NX11 a jeho efektivní rozlišení.
Tady je krásně vidět rozdíl mezi oběma senzory. NX30 dokáže vykreslit mnohem více detailů, což je vidět i na stromě. Moaré efekt je nicméně viditelný i u NX30, s vyšší frekvencí a pod menším úhlem.
Druhým objektivem je profi světelný objektiv Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS. I zde jsem zazoomoval na zhruba 30mm reálnou ohniskovou vzdálenost.
S jiným objektivem se situace nějak dramaticky nemění, moaré efekt je viditelný a vodorovné linie v podstatě nejsou vykresleny.
NX30 se svým vyšším rozlišením znovu dokázala mnohem lépe vykreslit vodorovné čáry.
I na tomto porovnání je dobře vidět, jak NX30 zvládne dodat mnohem více detailů, přestože je použit stejný objektiv. Ten má očividně velké rezervy a je jen na snímači, aby je využil.
Posledním testovaným objektivem v této kapitole je 30mm F2.0 pancake. Ten má pro danou scénu naprosto ideální ohniskovou vzdálenost.
NX11 nedokázala ani s 30mm pancakem moc dobře vykreslit vodorovné čáry, jsou tu jen menší náznaky.
Asi vás nepřekvapí, že Samsung NX30 opět vykreslil vodorovné linie bez větších potíží a nabídne více detailů než NX11.
Zdejší srovnání opět ukazuje výraznější moaré efekt u NX11 a slabší detaily. Vodorovné linie jsou vidět jen v náznaku.
Viděli jsme, že Samsung NX30 vždycky nabídl podstatně více detailů než NX11. Zdá se tedy, že limit je v nízkém rozlišení senzoru Samsungu NX11, tedy že všechny objektivy nabídnou vyšší rozlišení než senzor. Teoreticky by se tedy na daném senzoru měly všechny objektivy jevit stejně, neboť limitem bylo rozlišení senzoru a ne kvalita objektivu. Nyní si tedy srovnáme výsledky tří objektivů na jednom těle.
Přestože první testy ukázaly, že objektivy nebyly limitem a vyšší rozlišení senzoru zlepšilo kvalitu obrazu, je vidět, že i na jednom snímači (který byl podle prvního pozorování limitem) jsou rozdíly. 18-55mm objektiv nenabídne tolik detailů jako 16-50mm objektiv a 30mm. Zejména posledně jmenovaný už v náznaku ukazuje vodorovné linie, které u 18-55mm objektivu v podstatě nejsou. Tak co je tedy limitem? Objektiv nebo čip? Oba testy totiž ukazují, že oboje zároveň.
Tentýž test, i když s jiným určením, vyzkoušíme i na Samsungu NX30 s vyšším rozlišením 20,3 megapixelů.
Je až nepochopitelné, že zatímco na NX11 byl 18-55mm objektiv viditelně horší, tady na NX30 je rozdíl mnohem nižší. Přitom snímků jsem vyfotil několik a vybíral ten nejostřejší, všechny byly přitom zaostřeny správně.
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Jako první tu máme opět klasický setový objektiv 18-55mm F3,5-5,6 OIS. Můžete se podívat na snímek vyfocený na NX11 (14,6 MPx) i NX30 (20,3 MPx) v plném rozlišení. Nebudou ale chybět ani výřezy.
Moaré efekt je patrný a jak je vidět, objektiv na daném těle nedokáže vykreslit vodorovné čáry šedé stěny uprostřed.
Na NX30 s vyšším rozlišením ale tentýž objektiv dokázal úplně v pohodě vykreslit vodorovné čáry, takže limitem byl očividně senzor v NX11 a jeho efektivní rozlišení.
NX11 (14,6 MPx) | NX30 (20,3 MPx) |
Tady je krásně vidět rozdíl mezi oběma senzory. NX30 dokáže vykreslit mnohem více detailů, což je vidět i na stromě. Moaré efekt je nicméně viditelný i u NX30, s vyšší frekvencí a pod menším úhlem.
Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS
Druhým objektivem je profi světelný objektiv Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS. I zde jsem zazoomoval na zhruba 30mm reálnou ohniskovou vzdálenost.
S jiným objektivem se situace nějak dramaticky nemění, moaré efekt je viditelný a vodorovné linie v podstatě nejsou vykresleny.
NX30 se svým vyšším rozlišením znovu dokázala mnohem lépe vykreslit vodorovné čáry.
NX11 (14,6 MPx) | NX30 (20,3 MPx) |
I na tomto porovnání je dobře vidět, jak NX30 zvládne dodat mnohem více detailů, přestože je použit stejný objektiv. Ten má očividně velké rezervy a je jen na snímači, aby je využil.
Samsung 30mm F2.0 pancake
Posledním testovaným objektivem v této kapitole je 30mm F2.0 pancake. Ten má pro danou scénu naprosto ideální ohniskovou vzdálenost.
NX11 nedokázala ani s 30mm pancakem moc dobře vykreslit vodorovné čáry, jsou tu jen menší náznaky.
Asi vás nepřekvapí, že Samsung NX30 opět vykreslil vodorovné linie bez větších potíží a nabídne více detailů než NX11.
NX11 (14,6 MPx) | NX30 (20,3 MPx) |
Zdejší srovnání opět ukazuje výraznější moaré efekt u NX11 a slabší detaily. Vodorovné linie jsou vidět jen v náznaku.
Samsung NX11 (14,6 MPx)
Viděli jsme, že Samsung NX30 vždycky nabídl podstatně více detailů než NX11. Zdá se tedy, že limit je v nízkém rozlišení senzoru Samsungu NX11, tedy že všechny objektivy nabídnou vyšší rozlišení než senzor. Teoreticky by se tedy na daném senzoru měly všechny objektivy jevit stejně, neboť limitem bylo rozlišení senzoru a ne kvalita objektivu. Nyní si tedy srovnáme výsledky tří objektivů na jednom těle.
18-55mm | 16-50mm | 30mm |
Přestože první testy ukázaly, že objektivy nebyly limitem a vyšší rozlišení senzoru zlepšilo kvalitu obrazu, je vidět, že i na jednom snímači (který byl podle prvního pozorování limitem) jsou rozdíly. 18-55mm objektiv nenabídne tolik detailů jako 16-50mm objektiv a 30mm. Zejména posledně jmenovaný už v náznaku ukazuje vodorovné linie, které u 18-55mm objektivu v podstatě nejsou. Tak co je tedy limitem? Objektiv nebo čip? Oba testy totiž ukazují, že oboje zároveň.
Samsung NX30 (20,3 MPx)
Tentýž test, i když s jiným určením, vyzkoušíme i na Samsungu NX30 s vyšším rozlišením 20,3 megapixelů.
18-55mm | 16-50mm | 30mm |
Je až nepochopitelné, že zatímco na NX11 byl 18-55mm objektiv viditelně horší, tady na NX30 je rozdíl mnohem nižší. Přitom snímků jsem vyfotil několik a vybíral ten nejostřejší, všechny byly přitom zaostřeny správně.