Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?
17.11.2014, Milan Šurkala, recenze
Znáte to. Koupíte si nové tělo s vyšším rozlišením a vaše objektivy ostré jako břitva najednou začnou vypadat jako bláto. Podívejte se s námi na to, jak moc vyšší rozlišení pomůže a zda i neostrý objektiv dokáže na lepším senzoru dodat více detailů.
Kapitoly článku:
- Úvod, metodika testu
- Samsung NX11 (14,6 MPx) versus Samsung NX30 (20,3 MPx)
- Samsung NX11 (14,6 MPx) versus Samsung NX30 (20,3 MPx) - moaré efekt
- Nikon D7000 (16 MPx) versus Nikon D3300 (24 MPx)
- Nikon D7000 (16 MPx) versus Nikon D3300 (24 MPx) - moaré efekt
- Závěr
Znovu se podíváme i na scénu s mlýny, kde budeme sledovat problematiku moaré efektu a to, co vše jsou fotoaparáty s danými objektivy vykreslit.
Začínáme tedy klasickým setovým objektivem 18-55mm F3,5-5,6 VR II, konkrétně tedy novější skládací verzí.
Moaré efekt jde vidět, v nižších částech šedé plochy je objektiv schopen vykreslit čáry, ale ani zde nechybí barevné proužky.
24MPx senzor v D3300 je s tímtéž objektivem krásně schopen vykreslit čáry až nahoru bez většího moaré efektu. Detaily jsou skutečně znatelně lepší.
Tentokrát se můžete podívat na tři snímky. Vpravo je výsledek z 24MPx D3300. Nikde žádný moaré efekt, fotoaparát s objektivem krásně dokáže vykreslit všechny čáry. Vlevo je D7000 s 16MPx senzorem a tímtéž objektivem. Jak je vidět, čáry dokáže jakž takž vykreslit ve spodních částech snímku, nahoře ale vzniká výrazný moaré efekt. Uprostřed je pak 24MPx snímek z D3300 zmenšený na 16 MPx. Jak je vidět ve srovnání s 16MPx senzorem, i v horních částech snímku nabídne méně moaré efektu a lepší kresbu. Šikmé části nicméně korektně vykreslí jen při 24 megapixelech.
Druhým testovaným objektivem je ultrazoom 18-140mm F3,5-5,6 VR. Jak je známo, ultrazoomové objektivy jsou často kompromisní. Uvidíme, zda je to případ také tohoto objektivu.
16MPx senzor znovu trpí na moaré efekt, ten je jakousi smíchaninou korektně zobrazených vodorovných čar a barevných proužků.
Na senzoru s vyšším rozlišením jsou nižší linie opět dobře vykreslené, tentokrát už ale v horních řádcích vzniká moaré efekt. Ne tak moc jako u 16MPx senzoru, ale vzniká.
24MPx snímek je dlouhou dobu v pořádku, nahoře už ale objektiv přestával stačit, neuměl kreslit dostatečně ostře a vzniká moaré. U 16MPx snímku je moaré v podstatě odshora až dolů. Snímek zmenšený z 24 MPx na 16 MPx je výrazně kvalitnější než ten z nativního 16MPx senzoru, ale ani jemu se moaré nevyhýbá.
Třetím objektivem v testu je telezoom Nikkor 55-200mm F4,0-5,6 VR. Ten má podstatně delší základní ohniskovou vzdálenost, takže snímek bude znatelně více přiblížený.
Díky delší ohniskové vzdálenosti nepřekvapí, že i na 16MPx senzoru jsou všechny linie bez problémů vykreslené.
24MPx senzor už nemá s vykreslováním vůbec žádné problémy, vše je detailní a dostatečně ostré. Podívejme se tedy na výřezy.
Zde je docela jasně vidět, že 24MPx senzor dává znatelně více detailů, což jde vidět na jednotlivých větvičkách stromů. Po zmenšení na 16 MPx je i tak vidět jasně kontrastnější kresba ve srovnání s 16MPx senzorem.
No a jako poslední tu od Nikonu máme pevný 35mm F1,8 objektiv. Oproti 18-55mm a 18-140mm objektivům, které byly testovány při 32 mm, bude tento objektiv nabízet trochu delší ohniskovou vzdálenost, ale ne výrazně.
Nižší patra jsou opět vykreslena, ale poměrně rychle se začíná objevovat moaré efekt a kresba čar začíná zanikat.
S 24MPx senzorem se nic takového neděje a teprve kousek od střechy budovy mlýnů se začínají line trochu slévat, zatím bez barevných artefaktů.
I na tomto posledním snímku jde vidět jasná převaha 24MPx senzoru nad starší 16MPx verzí. I po zmenšení 24MPx obrazu na 16 MPx je kresba znatelně lepší bez tolika barevných změn.
Znovu se mrkneme i na to, kdo že tedy skutečně limituje rozlišení. U Samsungu NX11 se ukázalo, že na vyšším rozlišení objektivy podávají lepší výsledky, ale i přesto se na 14,6MPx rozlišení (které mělo být limitem) výsledky lišily. Jak to bude u D7000 s 16MPx senzorem? Použita byla 32mm ohnisková vzdálenost, pevný objektiv pak byl trochu přiblížen, protože má pevných 35 mm. Proto nejsou výsledky úplně přesné a berme je jen orientačně.
Znovu je zajímavé sledovat, že i když 16MPx rozlišení v prvních testech vypadalo jako ta hlavní brzda a to, co způsobuje malé množství detailů, i tak 18-140mm objektiv byl slabší a nabídnul trochu méně detailů než 18-55mm a 35mm objektiv. Zajímavé je i to, že 18-55mm objektiv překonává pevný 35mm objektiv, který měl dokonce výhodu v trochu delší ohniskové vzdálenosti!
Ještě se na totéž podíváme u 24MPx fotoaparátu Nikon D3300. Který objektiv dokáže nabídnout nejlepší detaily?
Je to zvláštní, ale i tady se ukazuje, že nový setový objektiv 18-55mm má kapánek detailnější kresbu než pevné 35mm sklo. Linie jsou o něco celistvější (nahoře) a mají menší tendenci vytvářet moaré. Jak je vidět, 18-140mm objektiv této dvojici nestačí a moaré u něj začíná mnohem dříve.
AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II
Začínáme tedy klasickým setovým objektivem 18-55mm F3,5-5,6 VR II, konkrétně tedy novější skládací verzí.
Moaré efekt jde vidět, v nižších částech šedé plochy je objektiv schopen vykreslit čáry, ale ani zde nechybí barevné proužky.
24MPx senzor v D3300 je s tímtéž objektivem krásně schopen vykreslit čáry až nahoru bez většího moaré efektu. Detaily jsou skutečně znatelně lepší.
D7000 při 16 MPx | D3300 při 24->16 MPx | D3300 při 24 MPx |
Tentokrát se můžete podívat na tři snímky. Vpravo je výsledek z 24MPx D3300. Nikde žádný moaré efekt, fotoaparát s objektivem krásně dokáže vykreslit všechny čáry. Vlevo je D7000 s 16MPx senzorem a tímtéž objektivem. Jak je vidět, čáry dokáže jakž takž vykreslit ve spodních částech snímku, nahoře ale vzniká výrazný moaré efekt. Uprostřed je pak 24MPx snímek z D3300 zmenšený na 16 MPx. Jak je vidět ve srovnání s 16MPx senzorem, i v horních částech snímku nabídne méně moaré efektu a lepší kresbu. Šikmé části nicméně korektně vykreslí jen při 24 megapixelech.
AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3.5-5.6G VR
Druhým testovaným objektivem je ultrazoom 18-140mm F3,5-5,6 VR. Jak je známo, ultrazoomové objektivy jsou často kompromisní. Uvidíme, zda je to případ také tohoto objektivu.
16MPx senzor znovu trpí na moaré efekt, ten je jakousi smíchaninou korektně zobrazených vodorovných čar a barevných proužků.
Na senzoru s vyšším rozlišením jsou nižší linie opět dobře vykreslené, tentokrát už ale v horních řádcích vzniká moaré efekt. Ne tak moc jako u 16MPx senzoru, ale vzniká.
D7000 při 16 MPx | D3300 při 24->16 MPx | D3300 při 24 MPx |
24MPx snímek je dlouhou dobu v pořádku, nahoře už ale objektiv přestával stačit, neuměl kreslit dostatečně ostře a vzniká moaré. U 16MPx snímku je moaré v podstatě odshora až dolů. Snímek zmenšený z 24 MPx na 16 MPx je výrazně kvalitnější než ten z nativního 16MPx senzoru, ale ani jemu se moaré nevyhýbá.
AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.0-5.6G ED VR
Třetím objektivem v testu je telezoom Nikkor 55-200mm F4,0-5,6 VR. Ten má podstatně delší základní ohniskovou vzdálenost, takže snímek bude znatelně více přiblížený.
Díky delší ohniskové vzdálenosti nepřekvapí, že i na 16MPx senzoru jsou všechny linie bez problémů vykreslené.
24MPx senzor už nemá s vykreslováním vůbec žádné problémy, vše je detailní a dostatečně ostré. Podívejme se tedy na výřezy.
D7000 při 16 MPx | D3300 při 24->16 MPx | D3300 při 24 MPx |
Zde je docela jasně vidět, že 24MPx senzor dává znatelně více detailů, což jde vidět na jednotlivých větvičkách stromů. Po zmenšení na 16 MPx je i tak vidět jasně kontrastnější kresba ve srovnání s 16MPx senzorem.
AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G
No a jako poslední tu od Nikonu máme pevný 35mm F1,8 objektiv. Oproti 18-55mm a 18-140mm objektivům, které byly testovány při 32 mm, bude tento objektiv nabízet trochu delší ohniskovou vzdálenost, ale ne výrazně.
Nižší patra jsou opět vykreslena, ale poměrně rychle se začíná objevovat moaré efekt a kresba čar začíná zanikat.
S 24MPx senzorem se nic takového neděje a teprve kousek od střechy budovy mlýnů se začínají line trochu slévat, zatím bez barevných artefaktů.
D7000 při 16 MPx | D3300 při 24->16 MPx | D3300 při 24 MPx |
I na tomto posledním snímku jde vidět jasná převaha 24MPx senzoru nad starší 16MPx verzí. I po zmenšení 24MPx obrazu na 16 MPx je kresba znatelně lepší bez tolika barevných změn.
Nikon D7000 (16 MPx)
Znovu se mrkneme i na to, kdo že tedy skutečně limituje rozlišení. U Samsungu NX11 se ukázalo, že na vyšším rozlišení objektivy podávají lepší výsledky, ale i přesto se na 14,6MPx rozlišení (které mělo být limitem) výsledky lišily. Jak to bude u D7000 s 16MPx senzorem? Použita byla 32mm ohnisková vzdálenost, pevný objektiv pak byl trochu přiblížen, protože má pevných 35 mm. Proto nejsou výsledky úplně přesné a berme je jen orientačně.
18-55mm @ 32 mm | 18-140mm @ 32 mm | 35mm @ 35 mm |
Znovu je zajímavé sledovat, že i když 16MPx rozlišení v prvních testech vypadalo jako ta hlavní brzda a to, co způsobuje malé množství detailů, i tak 18-140mm objektiv byl slabší a nabídnul trochu méně detailů než 18-55mm a 35mm objektiv. Zajímavé je i to, že 18-55mm objektiv překonává pevný 35mm objektiv, který měl dokonce výhodu v trochu delší ohniskové vzdálenosti!
Nikon D3300 (24 MPx)
Ještě se na totéž podíváme u 24MPx fotoaparátu Nikon D3300. Který objektiv dokáže nabídnout nejlepší detaily?
18-55mm @ 32 mm | 18-140mm @ 32 mm | 35mm @ 35 mm |
Je to zvláštní, ale i tady se ukazuje, že nový setový objektiv 18-55mm má kapánek detailnější kresbu než pevné 35mm sklo. Linie jsou o něco celistvější (nahoře) a mají menší tendenci vytvářet moaré. Jak je vidět, 18-140mm objektiv této dvojici nestačí a moaré u něj začíná mnohem dříve.