Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6

17.2.2017, Milan Šurkala, recenze
K novému fotoaparátu Yi M1 se jako základní setový objektiv se zoomem dodává Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6. Dnešní recenze se podívá, jak dobrý je tento objektiv po fotografické stránce a zda bude mezi "seťáky" nadprůměrný nebo nikoli.
Zde se můžete podívat na ilustrační snímky pořízené objektivem. Několik dalších pak najdete i v recenzi fotoaparátu Yi M1.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie Nová radnice Ostrava

expoziční čas 1/640 s, clona F5,1, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení



Potěší široký úhel záběru, který usnadní focení architektury, dobrá je také celoplošná ostrost. Směrem k rohům sice detailnost trochu klesá, ale ve své třídě patří k těm lepším. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie makro

expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 40 (80) mm, klikněte pro zvětšení



Makro a maximální zvětšení ale nejsou velkou chloubou objektivu. Mezi setovými objektivy v tomto patří k těm slabším.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie Havířov Šumbark

expoziční čas 1/1000 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení



Při plně otevřené cloně jsou rohy trochu slabší, ale není to žádná tragédie.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie dům

expoziční čas 1/500 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Ve snímku jde vidět pár odlesků objektivu. O slabší kresbu se zde postaral spíše smog. K dispozici je RAW snímek.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie Nissan Almera Tino

expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 33 (66) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Snímek vypadá být lehce rozmazaný. Nečekal bych, že při cloně F8 objektiv dosáhne menší hloubky ostrosti a mázne trochu pozadí.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie listy bokeh

expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 250, ohnisko 40 (80) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Pěkné detaily v zaostřené části. Plně otevřená clona při maximálním zoomu umožní dosáhnout menší hloubky ostrosti. Můžete si stáhnout RAW snímek.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie STK Šenov

expoziční čas 1/640 s, clona F5,1, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv poskytuje nadprůměrně široký úhel záběru. Uprostřed vidíte nadprůměrně dobrou kresbu.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie tank Ostrava

expoziční čas 1/1000 s, clona F5,4, citlivost ISO 200, ohnisko 33 (66) mm, klikněte pro zvětšení



Opět je vidět zejména uprostřed solidní detaily.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie budova

expoziční čas 1/320 s, clona F4,2, citlivost ISO 200, ohnisko 17 (34) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv je na většině ohniskových vzdálenostech dost slušný, nicméně to neplatí pro rozsah přibližně 30-40 mm po přepočtu (15-20mm reálných). Střed je sice výborný, ale kolem tohoto rozmezí jsou rohy opravdu velmi neostré. Můžete se podívat na RAW snímek.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie radnice Slezské Ostravy

expoziční čas 1/800 s, clona F5,7, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Široký úhel záběru objektivu jde, tady je ostrost hodně slušná na většině plochy. K dispozici je také RAW. Je zde sice chromatická aberace, ta se dá ale v editorech snadno potlačit.


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie chodník

expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 32 (64) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Zde jsme narazili na kusovou vadu objektivu, pravý spodní roh je neostrý. Dobře vyrobený kus by ale zde byl ostrý, jak ostatně ukazují všechny ostatní rohy. Připomínám, že v dnešní době bohužel kusové vady tohoto typu nejsou ničím neobvyklým (což ale Yi neomlouvá).


Xiaoyi 12-40mm F3,5-5,6 galerie krajina Šenov

expoziční čas 1/640 s, clona F4,5, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Celoplošně slušný výsledek, což uvidíte především v RAWu, kde se neprovádí silné odšumování.



Zde se ještě můžete podívat na několik ilustračních snímků ve formě videa (včetně výše zobrazených)
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.