Zetko už se šesti miliony
Úspěšná řada Z společnosti Konica Minolta přivítala nedávno další přírůstek označený pořadovým číslem 6. Věren svému označení se může pochlubit již šesti miliony obrazových buněk, které se ovšem musely vměstnat do stejně velkého snímače jako u modelu Z5. Jaký to mělo vliv na hladinu šumu a jaká byla celková kvalita fotografií pořízených tímto futuristickým krasavcem, se dočtete v této recenzi.
Kapitoly článku:
- Zetko už se šesti miliony
- Ovládání a další popis
- Praktické zkušenosti
- Závěr
Novinka je opět vybavena stabilizací obrazu (systém Anti-shake), jak je už u řady Z dobrým zvykem, má opět přibližně dvouapůlsekundový interval do první expozice po zapnutí, což sice již není špičková hodnota, přesto vám za takto malý časový interval většina zajímavých záběrů neuteče. Navíc, když je zpoždění spouště minimální i bez namáčknutí (do 0,2 sekundy). Design novinky se oproti předcházejícímu modelu prakticky nezměnil, což je vlastně dobře, protože se Z6-ka opět velmi dobře při fotografování drží.
Z hlediska obrazového výkonu je největším problémem výraznější hladina šumu již při hodnotě 200 ISO (přesto nám přišel šum překvapivě méně patrný než u pětimegapixelové Z5-ky, což je ovšem dáno nejspíše silnější softwarovou redukcí, která bohužel mírně narušuje kresbu), protože do stejně velkého CCD snímače (typ 1/2,5") jako měl model Z5, se nyní vměstnal další milion obrazových buněk. Maximální rozlišení snímků je tedy 2816 × 2112 bodů, v Menu potom objevíte další tři rozlišení: 2272 × 1704, 1600 × 1200 a 640 × 480 bodů. Překvapivě chybí nejenom pětimegapixelové, ale i třímegapixelové rozlišení fotografií. O zpracování obrazu se stará opět technologie CxProcess III. Snímky se ukládají pouze v JPEGu ve třech kompresních poměrech, a to na paměťové karty Secure Digital (případně MultiMediaCard) - v balení najdete 16 MB SD kartu. Rozsah citlivosti snímače opět končí již na hodnotě 320 ISO (začíná na 50 ISO).
Objektiv GT APO (složený z třinácti elementů včetně dvou asférických v deseti skupinách) má rozsah ohniskových vzdáleností od 5,83 do 69,9 milimetrů, což odpovídá 35 – 420 mm pro 35mm kinofilm při světelnosti od F2,8 do F4,5. Tento dvanáctinásobný optický zoom můžete ještě doplnit o maximálně čtyřnásobné digitální přiblížení. V režimu Super Makro můžete snímat objekty opět ze vzdálenosti jednoho centimetru od objektivu, ve standardním Makru pak z deseti centimetrů, jinak optika ostří od šedesáti centimetrů. Zmíněné 12-násobné optické přiblížení vám pomůže udržet v klidu technologie Anti-Shake, kdy posuv CCD snímače koriguje jak jemný pohyb, způsobený stisknutím tlačítka spouště závěrky, tak větší a pomalejší pohyby těla fotografa. Do expozice trvající kolem 1/20 sekundy (delší časy již Anti-shake příliš neovlivní) to skutečně funguje bezchybně a výsledky jsou tak výrazné, že stabilizaci asi nebudete vůbec vypínat (přestože se tak zvyšuje energetická náročnost provozu modelu).
Model disponuje rychlým systémem automatického zaostřování Rapid AF s prediktivním řízením zaostřování. V režimu Progresivního snímání při stisknutém tlačítku spouště závěrky pořizuje model nepřetržitě snímky rychlostí 1,8 snímku za sekundu, bez ohledu na velikost a kvalitu snímku, a po uvolnění tlačítka uloží posledních 10 snímků na paměťovou kartu. Ve standardní dávce pak získáte až 11 snímku v maximálním rozlišení za sebou rychlostí opět 1,8 snímků za sekundu, což v praxi platilo. Novinka měla o něco nižší spotřebu energie než předcházející Z5, protože v našem testu výdrže jsme snímali s bleskem (a se zapnutým LCD displejem) přes hodinu do úplného kolapsu, což je na tuto kategorii nadprůměrný výsledek.
Rozsah závěrky je od 1/1000 do 4 sekund. Jinak jsou opět k dispozici expoziční režimy: programově řízená automatická expozice, clonová priorita, priorita času a manuální nastavení clony a času. Expozici tedy budete mít plně pod kontrolou. Model využívá tři režimy měření expozice: vícesegmentové, váhové se zdůrazněním středu a bodové. Při vícesegmentovém měření se pro určení expozice použije 256 segmentů. Korekce expozice má rozsah +- 2EV (po třetinových krocích). Pokud se nebudete chtít pouštět do náročnějšího nastavování expozičních parametrů, tak může využít některou z pěti přednastavených scén (Portrét, Sport, Krajina, Západ slunce, Noční portrét). Teplotu bílé můžete vykalibrovat i manuálně.
Ani parametry videozáznamu již nejsou, co bývaly: ozvučené videosekvence natočíte s maximálním rozlišením QVGA (tedy 320 × 240 bodů) rychlostí 30 snímků za sekundu. Systém Anti-Shake lze také použít při pořizování videosekvencí. Délka záznamu je omezena pouze volným místem na paměťové kartě. Režim Noční videosekvence umožňuje pořídit videosekvence za nedostatečného osvětlení. Funkce Uložení snímku z videosekvence umožňuje z jednoho políčka videosekvence vytvořit statický snímek a funkce Editace videosekvence zase umožní oříznout nepotřebné části videoklipu. I při záznamu videosekvencí je možné využít plný rozsah optického zoomu. Elektronický hledáček má 0,3" displej (114 000 pixelů). Stejný zůstal i dvoupalcový barevný LCD zobrazovač s opět nízkým rozlišením - 114 tisíc bodů. Model napájí čtveřice AA tužkových baterií a pro kontakt s vaším počítačem je k dispozici pouze pomalejší USB 1.1.
Z hlediska obrazového výkonu je největším problémem výraznější hladina šumu již při hodnotě 200 ISO (přesto nám přišel šum překvapivě méně patrný než u pětimegapixelové Z5-ky, což je ovšem dáno nejspíše silnější softwarovou redukcí, která bohužel mírně narušuje kresbu), protože do stejně velkého CCD snímače (typ 1/2,5") jako měl model Z5, se nyní vměstnal další milion obrazových buněk. Maximální rozlišení snímků je tedy 2816 × 2112 bodů, v Menu potom objevíte další tři rozlišení: 2272 × 1704, 1600 × 1200 a 640 × 480 bodů. Překvapivě chybí nejenom pětimegapixelové, ale i třímegapixelové rozlišení fotografií. O zpracování obrazu se stará opět technologie CxProcess III. Snímky se ukládají pouze v JPEGu ve třech kompresních poměrech, a to na paměťové karty Secure Digital (případně MultiMediaCard) - v balení najdete 16 MB SD kartu. Rozsah citlivosti snímače opět končí již na hodnotě 320 ISO (začíná na 50 ISO).
Objektiv GT APO (složený z třinácti elementů včetně dvou asférických v deseti skupinách) má rozsah ohniskových vzdáleností od 5,83 do 69,9 milimetrů, což odpovídá 35 – 420 mm pro 35mm kinofilm při světelnosti od F2,8 do F4,5. Tento dvanáctinásobný optický zoom můžete ještě doplnit o maximálně čtyřnásobné digitální přiblížení. V režimu Super Makro můžete snímat objekty opět ze vzdálenosti jednoho centimetru od objektivu, ve standardním Makru pak z deseti centimetrů, jinak optika ostří od šedesáti centimetrů. Zmíněné 12-násobné optické přiblížení vám pomůže udržet v klidu technologie Anti-Shake, kdy posuv CCD snímače koriguje jak jemný pohyb, způsobený stisknutím tlačítka spouště závěrky, tak větší a pomalejší pohyby těla fotografa. Do expozice trvající kolem 1/20 sekundy (delší časy již Anti-shake příliš neovlivní) to skutečně funguje bezchybně a výsledky jsou tak výrazné, že stabilizaci asi nebudete vůbec vypínat (přestože se tak zvyšuje energetická náročnost provozu modelu).
Model disponuje rychlým systémem automatického zaostřování Rapid AF s prediktivním řízením zaostřování. V režimu Progresivního snímání při stisknutém tlačítku spouště závěrky pořizuje model nepřetržitě snímky rychlostí 1,8 snímku za sekundu, bez ohledu na velikost a kvalitu snímku, a po uvolnění tlačítka uloží posledních 10 snímků na paměťovou kartu. Ve standardní dávce pak získáte až 11 snímku v maximálním rozlišení za sebou rychlostí opět 1,8 snímků za sekundu, což v praxi platilo. Novinka měla o něco nižší spotřebu energie než předcházející Z5, protože v našem testu výdrže jsme snímali s bleskem (a se zapnutým LCD displejem) přes hodinu do úplného kolapsu, což je na tuto kategorii nadprůměrný výsledek.
Rozsah závěrky je od 1/1000 do 4 sekund. Jinak jsou opět k dispozici expoziční režimy: programově řízená automatická expozice, clonová priorita, priorita času a manuální nastavení clony a času. Expozici tedy budete mít plně pod kontrolou. Model využívá tři režimy měření expozice: vícesegmentové, váhové se zdůrazněním středu a bodové. Při vícesegmentovém měření se pro určení expozice použije 256 segmentů. Korekce expozice má rozsah +- 2EV (po třetinových krocích). Pokud se nebudete chtít pouštět do náročnějšího nastavování expozičních parametrů, tak může využít některou z pěti přednastavených scén (Portrét, Sport, Krajina, Západ slunce, Noční portrét). Teplotu bílé můžete vykalibrovat i manuálně.
Ani parametry videozáznamu již nejsou, co bývaly: ozvučené videosekvence natočíte s maximálním rozlišením QVGA (tedy 320 × 240 bodů) rychlostí 30 snímků za sekundu. Systém Anti-Shake lze také použít při pořizování videosekvencí. Délka záznamu je omezena pouze volným místem na paměťové kartě. Režim Noční videosekvence umožňuje pořídit videosekvence za nedostatečného osvětlení. Funkce Uložení snímku z videosekvence umožňuje z jednoho políčka videosekvence vytvořit statický snímek a funkce Editace videosekvence zase umožní oříznout nepotřebné části videoklipu. I při záznamu videosekvencí je možné využít plný rozsah optického zoomu. Elektronický hledáček má 0,3" displej (114 000 pixelů). Stejný zůstal i dvoupalcový barevný LCD zobrazovač s opět nízkým rozlišením - 114 tisíc bodů. Model napájí čtveřice AA tužkových baterií a pro kontakt s vaším počítačem je k dispozici pouze pomalejší USB 1.1.
Pořízení prvního snímku | 2,4 s |
Snímek s namáčknutím spouště | 0,1 s |
Snímek bez namáčknutí | < 0,2 s |
Specifikace Konica Minolta DiMAGE Z6 | |
Počet efektivních pixelů | 6 milionů |
Snímací prvek CCD | Prokládaný CCD snímač pracující v primárních barvách, 1/2,5 palce, celkem 6,4 milionů snímacích elementů |
Citlivost | Automatická a ruční ekvivalentní ISO 50, 100, 200, 320 |
Ohnisková vzdálenost | 5,83 – 69,9 milimetrů, což odpovídá 35 – 420 mm na 35mm kinofilm |
Světelnost | F2,8 až F4,5 |
Ostřící rozsah | od 60 cm, v Makro režimu od 10 cm, v Super Makro režimu od 1 cm |
Zaostřování | Jednotlivé snímky (Single-shot AF), nepřetržité zaostřování (Full-time AF) s prediktivním řízením a manuální zaostřování |
Vyvážení bílé | Automatické, přednastavené (Denní světlo, Žárovka, Zářivka, Zatažená obloha, Blesk) a uživatelské |
Měření expozice | Vícesegmentové, váhové se zdůrazněním středu a bodové |
Závěrka | 1/1000 až 4 s |
Ovládání expozice | Programově řízená automatická expozice, expozice s clonovou prioritou, expozice s časovou prioritou a manuální expozice |
Kompenzace expozice | ±2 EV v krocích po 1/3 expozičního stupně (EV) |
Režimy blesku | Automatický blesk, automatický blesk s redukcí jevu "červených očí", vyrovnávací blesk, synchronizace s dlouhými expozičním časy |
Hledáček | elektronický hledáček, 0,3 palce, 114 000 pixelů |
Záznamové médium | Paměťové karty SD (Secure Digital), MultiMediaCard |
Formáty souborů | JPEG, Motion JPEG (Mov), kompatibilní s DCF 2.0., s DPOF, Exif 2.2 |
Řízení tiskového výstupu | Exif Print, PRINT Image Matching III, PictBridge |
Velikosti snímků | 2816 x 2112, 2272 × 1704, 1600 × 1200 a 640 × 480 bodů |
Stupně kvality | vysoká, standardní, ekonomická |
Formátování | ano |
LCD displej | barevný displej TFT, úhlopříčka 5,1 cm. Celkový počet pixelů: 114 000 |
Samospoušť | Zpoždění cca deset vteřin nebo 2 sekundy |
Videosekvence | 320×240 bodů, snímková frekvence: 15 snímků za sekundu nebo 30 snímků za sekundu |
Digitální zoom | až čtyřnásobný |
Baterie | čtyři napájecí články AA: Alkalické, NiMH |
Rozhraní | USB 1.1 |
Rozměry (ŠxVxH) | 109 × 80 × 84 milimetrů |
Hmotnost | 340 gramů bez baterií a paměťové karty |
Standardní příslušenství | řemínek, krytka objektivu, krytka sáněk blesku, AV kabel, 16MB paměťová karta SD, Kabel USB, Prohlížeč snímků DiMAGE Viewer, ArcSoft VideoImpression 2, čtyři alkalické baterie velikosti AA |