Zoner Photo Studio 17 v testu
3.12.2014, Milan Šurkala, recenze
Zavítáme i do vod softwaru a dnes se podíváme na oblíbené Zoner Photo Studio, které přišlo na trh už ve verzi 17. Vývojáři vylepšili RAW modul, zapracovali i na vkládání klíčových slov. Jaká bude nová verze tohoto programu?
Kapitoly článku:
Zoner výrazně zapracoval na RAW modulu, který se měl dočkat snad největších změn od doby, kdy Photo Studio začalo pracovat s RAWy. My se tedy na tyto změny podíváme. Začneme např. u profilů objektivu, které umožňují korigovat optické vady jako zkreslení, chromatickou aberaci a vinětaci. Nově si můžete užít i vylepšených automatických úprav, které mohou být lepším výchozím krokem pro další úpravy.
Toto skutečně funguje, zásadním problémem je ale pomalost. Kliknete na vybranou korekci a pak několik sekund čekáte, co se stane. Pokud jste netrpěliví a kliknete znova, abyste se přesvědčili, zda aplikace něco udělala nebo nikoli, dostanete se do překlikávací hry, kdy se aplikace snaží s vámi držet krok, ale nedaří se jí to. Velmi snadno se tak stane, že vy znovu kliknete např. na zapnutí korekce (abyste se přesvědčili, co její zapnutí udělá) a aplikace ji právě vypne, protože následuje váš krok provedený před mnoha sekundami. Na rychlosti by to opravdu chtělo zapracovat.
Dalším problémem je vyhledávání samotných LCP profilů těchto objektivů. Ty lze dodat třeba nainstalováním Adobe DNG Converteru, nicméně nedochází k automatickému vyhledání objektivu, takže profil musíte ručně vyhledat ve složce, což vzhledem k dlouhým názvům objektivů není moc snadné.
Novinkou v Zoner Photo Studiu 17 je vylepšená práce s jasy a se stíny. Zde jsem vyzkoušel RAW z fotoaparátu Fujifilm X-E1, který lze korektně otevřít v případě, že si nainstalujete i Adobe DNG Converter, který může být aplikací využíván k otevírání RAWů mnoha fotoaparátů (některé RAWy otevře i bez tohoto konvertoru). Bez něj se RAWy z X-Trans čipů otevírají špatně.
Toto jsou výsledky dohnané na maximum, tedy po maximálním stažení jasů a vytažení stínů. Neřešme nyní estetické hledisko snímku, ale možnosti vytažení rezervy z RAWu. Úprava je slušná, i po vytažení jsou prosvětlené a stažené plochy vcelku realistické, s rozumným detailkontrastem a vhodné pro další úpravy.
Nicméně u tohoto snímku ve srovnání s Adobe Camera Raw je vidět, že Zoner Photo Studio 17 nedokáže vytáhnout ze stínů až tolik kresby. Na druhou stranu je to za cenu vyššího šumu u ACR. Ať tak či onak, práce s jasy a stíny je v novém Zoner Photo Studiu 17 skutečně o něco lepší a příjemnější než u předchozí verze. Nyní je to už nástroj, který se dá používat i pro vážnější práci.
Jinak jsou nabídky přesně takové, jak byste od RAW konvertoru očekávali. Tedy vyvážení bílé, korekce expozice, nastavení barev a nechybí ani úprava zřetelnosti. Nicméně zde bych už moc nadšením nehýřil.
Zřetelnost jsem vyhnal schválně do maxima, aby bylo dobře vidět, jak vlastně pracuje. Má tendenci zvýrazňovat jen hrany, ale ne celé plochy. Na hranách navíc vznikají zárodky posterizace. Samozřejmě pokud to nebudete přehánět tak jako na této ukázce, problém se ani zdaleka nebude vyskytovat v takové míře, ale prostě od této funkce nečekejte více než zvýraznění některých hran.
Dále je tu klasická tonální křivka, úprava ostrosti a redukce šumu. Je možné redukovat jasový i barevný šum zvlášť, lze i potlačovat barevné skvrny, které vznikají u vysokých citlivostí. Neodstraní je úplně, ale mírné potlačení zvládne.