Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
31.3.2021, Milan Šurkala, aktualita
Dlouho očekávaná zrcadlovka Pentax K-3 III od Ricohu je po několika odkladech konečně tady. Chce být tím nejlepším ve třídě APS-C, a tak tu máme jasný hledáček s rekordním 1,05× zvětšením i 26MPx snímač CMOS BSI.
Igor_K (115) | 8.4.202110:31
Tak dlho som čakal na novú K­-3 až som nakoniec ­(už pred pár rokmi­) kúpil K­-70. Ak by som v tej dobe čítal tento článok tak mi slina potečie po brade. Dnes už ale s povzdychom želám: Veľa šťastia.
Odpovědět0  0
danhar1 (348) | 4.4.20210:10
ale bohužel vlak ujel mílovýmý kroky :­-(
Odpovědět2  2
Doom (147) | 4.4.202120:22
Celkem by mě zajímalo proč.
Odpovědět1  4
Pavel Matějka (1082) | 1.4.20217:44
je to jen jízda na mrtvém koni.
Odpovědět7  4
Doom (147) | 4.4.202120:21
A to jako proč? Rukama mi prošla spousta fotoaparátů, hodně CSC a nějak mě to neuchvátilo a nepřesvědčilo, že CSC je nějak výrazně lepší než DSLR. Pořád si to svou cílovou skupinu najde. Někdo má fotoaparát na focení. Já osobně bych DSLR za CSC neměnil.
Odpovědět4  3
mnx (71) | 5.4.202116:11
Já rád používám oba dva systémy. Optický hledáček má svoje kouzlo, které evf nemůže nahradit. Třeba že si můžu v klidu komponovat, bez toho aniž bych zapínal foťák, šetří se tím i baterka. Ten kdo argumentuje, že v hledáčku uvidím přesně to, co je na fotce a zamezím se tak třeba případným přepalům, můžu odpovědět, že s troškou zkušenosti se to dá s přehledem i s ovf. Teplotu barev můžu vždycky dodělat potom. Na druhou stranu focus peaking a přesné ostření v evf hledáčku, to jsou věci, kvůli kterým mám ještě Panasonic.
Odpovědět2  0
mlsný amatér (783) | 6.4.202113:53
Ano, tohle na některých jedincích obdivuji. Místo, aby se za krkem podrbali rukou, drbou se nohou, ­(kočky a psi to umějí mnohem líp, než lidé­) a ještě si při té dřině libují. S OVF žádné zkušenosti nepotřebuji a mám 99,9% jistotu, že, když to v hledáčku vypadá dobře, bude povedená i fotka.
Odpovědět2  8
Jirik_H (653) | 6.4.202117:08
Vypadá v hledáčku dobře... Znám situace, kdy v hledáčku nemůže fotka vypadat dobře.
Odpovědět2  2
busy (4708) | 6.4.202120:45
Kedy fotka v hladaciku nemoze vyzerat dobre ?
Odpovědět1  2
Jirik_H (653) | 6.4.202123:04
:­-­) To co vidím v hledáčku...
Odpovědět0  2
busy (4708) | 7.4.20219:27
Ako suvisi to, ze obcas fotka nemusi vyzerat v hladaciku dobre s tym, ze ked tam vyzera dobre, tak mame istotu, ze sa aj dobre vyfoti ?
Odpovědět1  1
Jirik_H (653) | 7.4.202112:57
Právě tu jistotu nemáme nikdy.
Odpovědět1  2
mlsný amatér (783) | 12.4.202116:34
S OVF opravdu ne.
Odpovědět0  2
mlsný amatér (783) | 7.4.202112:12
Znám mnohem víc situací, kdy v OVF to vypadalo dobře a výsledek byl horší, než mizerný. S EVF se mi to ještě nestalo.
Odpovědět2  5
mlsný amatér (783) | 6.4.202113:58
Já jsem měl Prakticu LLC od r. 1974 a když jsem udělal první snímky s Panasonicem DMC FZ 10, věnoval jsem ji s lehkým srdcem, vnučce. A DSLR bych nechtěl ani, kdyby mi platili. Focus peaking je mnohem lepší a užitečnější, než cokoli optického, o možnosti přisvětlení scény za mizerných světelných podmínek ani nemluvě.
Odpovědět2  5
Jirik_H (653) | 6.4.202117:06
Napsal ten, co nikdy neměl pořádnou DSLR v rukou.
Odpovědět4  1
mlsný amatér (783) | 7.4.202112:13
Měl, na vyzkoušení. Půlhodina mi stačila. DSLR je jen slepá kolej.
Odpovědět1  4
Jirik_H (653) | 7.4.202112:57
Jo půlhodina. Ale hlavně, že si tu hrajete na odborníka.
Odpovědět3  0
mlsný amatér (783) | 12.4.202116:36
Odborníkovi půlhodina stačí, zejména když hodně dlouho před tím ­(od r. 1974 až do konce století­), fotil kinofilmovou zrcadlovkou.
Odpovědět0  2
mnx (71) | 7.4.202113:32
Půlhodina? Tak to potom jooo.. Letmo jsem četl i vaše jiné příspěvky, a vy musíte být nějaký troll, jinak mi to hlava nebere.. :D
Odpovědět2  0
Jirik_H (653) | 7.4.202115:46
Například jsou problémy s elektronickými zrcátky v autech. Některé firmy je nedávají. Protože obraz na nich je často zpožděný. Malinko, ale je. I malinko je v provozu problém. U focení rychlých objektů rovněž.
Sice některé automobilky ­(Honda­) mají el. zrcátka, ale aby byla plně funkční, jsou strašně drahá.
Odpovědět1  0
busy (4708) | 7.4.202117:04
Ano, ale toto oneskorenie obrazu je dnes pri modernych EVF beziacich na 120 FPS uz ovela mensie, nez doba potrebna na sklopenie fyzickeho zrkadla.
Odpovědět1  3
Jirik_H (653) | 7.4.202117:27
Sklopení zrcadla je mimo. A opět ­- nejde jen o obnovovací frekvenci.
Nějakou dobu trvá vyčítání obrazu ze senzoru. Nějakou dobu trvá jeho převedení v AD převodníku. Pak je opět nějaké zpracování. Pak DA převodník. Pak samotná zobrazovací jednotka ­- zadní displej nebo hledáček. Tzn. 5 míst, ve kterých dochází ke zpoždění zpracováním obrazového signálu. Při wild life fotografování, sportu apod. je každé zpoždění zobrazení oproti realitě problém.
Navíc výhody el. hledáčků lze najít na DSLR ­(pro krajinky, astrofoto­)­- displeje v režimu LiveView. Zvětšování obrazu pro manuální zaostření, atd., prostě jako u el. hledáčků. Lze říci, že DSLR má výhody jak optiky, tak CSC, kdežto CSC nemá výhody DSLR. I když je pravdou, že displej není hledáček.
Odpovědět3  2
busy (4708) | 7.4.202121:25
To je jasne, ze 120 FPS hladacik nebude mat oneskorenie zobrazovania sceny presne 1­/120s. Ale to som ani netvrdil. Tych 120 FPS som spomenul hlavne preto aby bolo jasne ze mam na mysli moderne hladaciky.

Ale samotne vycitavanie zo snimaca ­(vratane A­/D prevodu­) a nasledny postprocessing v ramci rozlisenia hladacika nebude trvat o moc dlhsie. Ved niektore moderne CSC dokazu pri ostreni vycitavat zo snimaca rychlostou 480 FPS a este popri tom aj vyhodnocovat ci je zaostrene. Alebo napriklad dnes je uz pomerne bezne Full HD video na 120 FPS, to znamena ze kompletne nacitanie jedneho obrazu zo snimaca v rozliseni Full HD, A­/D prevod, a nasledne spracovanie nemoze principialne trvat dlhsie ako 1­/120s, inak by to fotak proste fyzicky nestihal. Samotny zapis obrazu do displeja v hladaciku, vratane D­/A prevodu, su vzhladom na predchadzajuce cinnosti casovo zanedbatelne.

Takze by som si kludne trufol napisat, ze celkove oneskorenie celeho live­-view retazca nie je vecsie nez 1­/40 az 1­/60 sekuindy. Ostatne, myslim ze u niektorych lepsich CSC je toto oneskorenie dokonca aj priamo uvadzane v parametroch. Pametam si ze Sony sa tym pri svojich CSC velmi chvalilo, ze toto oneskorenie je minimalne ­(normalnym clovekom nepostrehnutelne­).
Odpovědět1  3
Milan Šurkala (6685) | 7.4.202122:21
Výrobci udávají zpoždění hledáčku 0,005 sekundy. Otázkou ale je, od kterého přesně momentu to je. Teď jsem to změřil a Lumix S5 ­(při 60 fps­) i RX100 mají zpoždění obraz­-zobrazení na displeji mezi 0,06 až 0,07 sekundy. Změřil jsem si také reakční dobu na skutečnost ­(nikoli na obraz v hledáčku­/displeji, ale na skutečný obraz­) a včetně domáčknutí spouště a vyfocení fotky to bylo zhruba 0,13­-0,17 sekundy. Takže když to dáme dokupy, u DSLR máme zpoždění oněch 0,13 až 0,17 sekundy, když je člověk připraven na reálnou scénu, u CSC při koukání přes displej by to bylo asi 0,19 až 0,24 sekundy.

Nicméně, změřil jsem i zpoždění hledáčku se 120 fps. Tam jsem se dostal na 0,03 až 0,04 sekundy. Takže to máme zpoždění 0,13­-0,17 sekundy pro DSLR a 0,16 až 0,21 sekundy pro CSC. Takže asi o 20­-25% větší prodleva mezi reálným podnětem a skutečnou fotkou. Chtělo by to zkusit ale nějaký hledáček, u kterého výrobci tvrdí, že má jen 0,005 sekundy. Pokud by to byla pravda, tak by to bylo řádově někde jinde, než je zpoždění člověka, a nemělo by valného významu se o tom vůbec bavit.
Odpovědět4  0
Jirik_H (653) | 8.4.20211:06
Zatím bych byl velmi skeptický k 0,005 s. Když mám EVF např. s 5 mil body a celý proces od dopadů fotonů na senzor přes AD, DA by měl být jen 0,005 s ­- zdá se mi, že tento proces bude dost náročný na elektroniku včetně spotřeby. Znamená to nejen 120 FPS u hledáčku, ale i 120 FPS u senzoru. Kdybych bral, že hledáček by měl mít aspoň 10 bit barevnou hloubku, aby zobrazení bylo docela věrné, 5 MPx a 120 fps, vycházejí mi nemalé datové toky a celková náročnost. Buď je takový stroj pekelně drahý a má velkou spotřebu nebo tam někde budou velké kompromisy.
Odpovědět2  0
mlsný amatér (783) | 12.4.202116:49
Těch 0,05 s se dosahuje tak, že vyčítání ze senzoru a zobrazování v hledáčku probíhá synchronně, čili nečeká se, až se celý obraz načte a zpracuje pro uložení, ale načítání i zobrazování běží po sekvencích paralelně. Problém by mohl nastat jen při použití globální závěrky.
Odpovědět0  1
mlsný amatér (783) | 12.4.202116:39
Jak velké je zpoždění u DSLR, počínaje stiskem spouště přes sklopení zrcátka až po expozici?!? Troufám si drze tvrdit, že je to mnohem víc, než zpracování obrazu pro EVF!
Odpovědět1  1
Jirik_H (653) | 12.4.202118:13
To ale právě nehraje hlavní roli při focení rychlých objektů, jak jsem se snažil vysvětlit jinde. Podstatné je, že vidím focený objekt bez zpoždění. Pak ještě foťák musí zajistit rychlé ostření a sledování.
Odpovědět0  1
mlsný amatér (783) | 12.4.202116:45
Ne, jenom jsem přístupen chápání moderních technologií a dokážu rozeznat realitu od reklamních keců. A hlavně věřím jen tomu, co si osobně vyzkouším. Vyzkoušel jsem Prakticu LLC, vyzkoušel jsem Panas DMC FZ 10, ­(mnohem kvalitnější obrázky, než z kinofilmu­), vyzkoušel jsem Pentax K­-01 a skončil, plně spokojený u OM­-D­-E M1. také jsem si vyzkoušel zpracování čb a barevných negativ­/pozitiv obrázků ­(v porovnání s dneškem hrůza a děs­), barevnou inverzi a dne si sám tisknu luxusní barevné A trojky za cenu 3 Kč za fotku. Takže z většiny mouder, které, nejen tady, čtu, si jen dělám prču.
Odpovědět0  2
mnx (71) | 1.4.20217:24
Jsem zvědav na testy, parametry vypadají působivě. Akorát to vypadá, že už tam nedali GPS..
Odpovědět0  0
Doom (147) | 1.4.202122:56
O­-GPS1 to snad podporovat bude.
Mně osobně GPS u fotoaparátu nechybí.
Odpovědět0  0
mnx (71) | 2.4.20210:03
U Pentaxu jsem si na ni dost zvyk. Kvůli pozici fotek z výletů. A astrofoto fičuru by byla škoda opustit.
Odpovědět0  0
Doom (147) | 31.3.202122:48
Herdek, tohle by mohl být impuls pro upgrade z mé letité K­-5 II. Velký hledáček mě láká :)
Odpovědět3  0
Choakinek (4823) | 31.3.202120:00
Mimořádně důstojné loučení s APS­-C DSLR ;­-­).
Odpovědět8  0
Sakini (772) | 31.3.202120:54
Krásný stroj, ukazující jak má vypadat moderní top zrcadlovka ­- o několik let později než by bylo třeba, ale jako technologické cvičení působivé.
Odpovědět6  1
mlsný amatér (783) | 5.4.202111:00
Zajímavý pokus o resuscitaci mrtvé technologie.
Odpovědět3  6
mlsný amatér (783) | 6.4.202113:55
Kdyby z toho vyhodili ty zbytečnosti, jako OVF, hranol a zrcátko, byl by to docela povedený CSC stroj.
Odpovědět2  5
Jirik_H (653) | 7.4.202117:30
Jen na okraj ­- nesmysl. Zvláště pokud displej dobře funguje v režimu LiveView. Takto vlastně přebírá funkce el. hledáčku. Ale navíc má optický. Takže při krajinkách, apod. si mohu vybrat. Zda optiku nebo display.
Zvláště u Canonů dual pixel posunul funkce displeje.
Odpovědět2  0
busy (4708) | 7.4.202121:05
Nie je celkom pravda. Hlavne pri krajinkach, zaliatych slnkom, nema fotenie cez displej tu spravnu ­"svetelnu pohodu­", a tazsie sa posudzuju parametre fotky ­(ostrost, vyvazenie bielej, dynamicky rozsah...­) nez cez hladacik.
Odpovědět0  1
Jirik_H (653) | 8.4.20211:10
Tady jde o kvalitu displeje. Co mám zkušenost s Canony a porovnání s jinými, jejich displeje jsou velmi kvalitní, jak barevné podání, tak jas. Takže bych to nevnímal jako handykep. Navíc krajiny se zpravidla fotí ve zlaté hodině a ne tak, aby slunce svítilo na displej.
Odpovědět2  0
mlsný amatér (783) | 12.4.202116:52
Právě absence hledáčku byl hlavní důvod, proč jsem se s K­-01 rychle rozloučil. Fotit přes displej, na který zezadu svítí slunce je opravdu za trest. Nepřesné automatické ostření už byla jen třešnička na dortu.
Odpovědět0  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.