Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
10.6.2021, Milan Šurkala, aktualita
Pixely v mobilních snímačích se stále zmenšují a Samsung přišel s rekordně malými. Jeho ISOCELL JN1 má totiž miniaturní pixely o straně délky 0,64 μm. Nechybí však technologie Smart-ISO a ISOCELL 2.0, která má potlačit nevýhody.
busy (4708) | 11.6.202110:21
"...opravdu miniaturní 0,64μm pixely, což už je pod vlnovou délkou některých barev zaznamenávaného světla­"

Skusme v tej katastrofe vidiet aj nieco pozitivne. Pre niektore farby to tym padom bude automaticky robit anti­-aliasing filter :)
Odpovědět0  0
Choakinek (4824) | 11.6.202118:21
Jak vlastně docílí optimálního fungování ­(nepočítám kvalitu obrazu, prostě z toho vyleze barevná fotka­), když to některé barvy nedokáže rozpoznat?
Odpovědět0  0
busy (4708) | 12.6.20218:27
Nie, nie, antialiasing filter nesposobuje, ze niektore farby sa nedaju rozpoznat. To by bezne fotaky s realnym AA filtrom pred snimacom boli doslova farboslepe :­)

AA filter sposobi iba to ze je fotka rozostrena a nie su na nej detaily mensie nez rozostrenie AA filtra.
V nasom pripade by sa s pixelmi velkymi 640 nm teoreticky mali dat snimat detaily ktore sa zo sceny zobrazia na snimaci takto velke, avsak v praxi, vzhladom na vlnovu dlzku danej farby ­(napr. cervena 680 nm­) sa vsetky detaily mensie nez 680 nm uz neprenesu a budu rozostrene podobne ako z AA filtra.

Teraz neviem ci limit pre velkost detailov je priamo vlnova dlzka, alebo dvojnasobok vlnovej dlzky, v kazdom pripade ale plati, ze uz sa pohybujeme na hranici, ked vlnova dlzka svetla danej farby ma vplyv na ostrost fotky a snimanie detailov alebo struktur v danej farbe.

Jednoliate farebne plochy samozrejme problem nemaju, tie sa snimaju stale dobre ­(az na urcity sum­).
Odpovědět0  0
Choakinek (4824) | 12.6.202116:26
Aha, díky.

Čili nějaký chytře navržený studiový srovnávací test s nějakým jiným, rozumně navrženým snímačem, by mohl zcela jasně ukázat, jaký je ten snímač volovina, pakliže by pro účely testu bylo možné postavit takovou scénu, se kterou by rozumně navržený snímač neměl žádný problém, ale tento snímač by některou část scény vůbec nezaznamenal.
Odpovědět0  0
Choakinek (4824) | 11.6.20210:20
Hele lidi, jako takhle: My potřebujeme jít marketingově s dobou, ale existují fotomoduly, které zkrátka z různých důvodů nemohou mít ­"mega velký­" snímač. Čili když potřebujeme jít marketingově s dobou a snímač musí být malinký, no tak logicky musíme stále více zmenšovat pixely, to dá přeci rozum...

Co? Tady pán se ptá... Obrazová kvalita...

Dejte pokoj, pane. Obrazová kvalita... Jste blázen?...
Odpovědět1  0
mlsný amatér (784) | 12.6.202110:36
Obrazová kvalita? Dvě řešení: 1­/ umělá inteligence a 2­/ displej fotomobilu. Pokud vezmeme v úvahu oba faktory, zjistíme, že kvalita výstupu ze snímače už zdaleka není zásadní, neboli pro běžným konzumentem plně přijatelný obrázek stačí velmi málo.
Odpovědět1  1
Choakinek (4824) | 12.6.202116:46
Jasně, ale říkám si, do jakého stádia vlastně došel spotřebitel, jeho myšlení? Protože přeci takto mu to výrobce prezentuje: ­"...Odteď ještě lepší fotky...­" V realitě stále se zvyšujícího počtu megapixelů na snímači, které už nejenom že dávno obrazovou kvalitu nezvyšují, ale často je jejich počet dokonce o desítky megapixelů vyšší, než počet, který by dával technický smysl.

Společnost se stala továrnou na debily. Je to děsivé!
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6685) | 12.6.202118:17
Že tě to ještě baví. Desítky megapixelů? To by tam těch megapixelů moc nezbylo. Ty snímače mají to vysoké rozlišení kvůli tomu, aby se slučovaly, což může přinést zajímavé věci navíc. Nejsou určeny primárně k tomu, aby se to využívalo v max. rozlišení ­(ne, že by to nešlo, ale není to účelem­). Ostatně to je dáno i tím, že tam je dvojitá ­(Tetracell­) či trojitá RGB maska ­(Nonacell­)... Dnes je tak největší rozlišení asi 27 MPx, pokud mi neunikla nějaká specialitka. Technicky to smysl docela dává, pokud si uvědomíš, k čemu tam to vyšší rozlišení je. Paradoxně ta poslední věc, kvůli čemu tam to vyšší rozlišení je, je vyšší rozlišení.
Odpovědět0  1
Choakinek (4824) | 12.6.202122:24
Ano, zrovna snímač z článku má desítky megapixelů zbytečně navíc.

Na slučování mám svůj názor, ale budiž, ať ho klidně má. Ale bohatě by stačilo např. 20 Mpx slučovaných do 5 Mpx ­(ale spíše bych šel ještě níže, např. na 16­/4 Mpx­). Výstup nejen že bude za slunečného dne stejně detailní, ale navíc se dramaticky zvýší citlivost snímače za nízké hladiny světla.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.