Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
5.5.2012, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Samsung uvádí na trh nový fotomobil Galaxy S III, který nahrazuje starší model S II. Najdete tu 8MPx snímací čip a téměř 2MPx senzor pro videohovory. Velmi zajímavé je i rekordní rozlišení AMOLED displeje.
crevices (6) | 6.5.20128:57
Reagujem na tento článok, pretože si myslím, že označenie ­"fotomobil­" bude pravdepodobne prehnané. Momentálne vlastním Galaxy S2 ­- je to naozaj vynikajúci smartphone. Svojho času ho označovali tiež ako ­"fotomobil­". Len ja som pred ním mal Satio, ktoré fotilo naozaj lepšie. Hlavne za zlých svetelných podmienok mu pomohol ovela lepší blesk. Pamatám, ako som sa s Galaxy S2 snažil na koberci nafotit čierny náhradný diel do auta. Musel som ho nasvietit tromi ­(!­) silnými žiarovkami, aby som dostal aspon nejaký výsledok. Takže som pochopil, že ­"fotomobil­" od obyčajného mobilu s fotákom odlišujú novinári len možnostami softwareu. Ale podla mna by mohol mat napríklad 300Dpi, ako má napríklad Nokia a nie štandardných 72Dpi. Takže ak budem chciet fotit a natáčat video, tak moj další mobil bude mat Pureview a rich recording.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.5.201211:05
Ale ved pojem ­"fotomobil­" je oznacenie pristroja ­- mobilneho telefonu, ktory ma zabudovany fotak. A je predsa jedno ci je to nejaky obycajny mobil s fotakom, alebo smarphone ...

Ohladom DPI ­- to nie je vlastnost fotaku, ale tlace fotky. Fotku z akehokolvek fotaku si mozes nechat vytlacit s lubovolnym DPI.
Odpovědět0  0
crevices (6) | 6.5.201212:07
Nuž ohladom fotomobilu máte pravdu, ale ja som skor myslel na to, že ten mobil je proste vychvalovaný. Ale ja som bol z neho proste sklamaný. No a čo sa týka toho DPI, tak máte pravdu iba z časti. Ak sa pozriete do EXIF data nejakej Vašej fotky, tak uvidíte, že tam máte uvedené nejaké DPI. Ale ved tá fotka predsa nie je vytlačená. Moja manželka robí s grafikou a tak by Vám vedela asi lepšie vysvetlit. Ale ja som to pochopil tak, že proste fotka s vačším DPI bude pri rovnakom rozlíšení ­(Mpix­) viac detailná. A to preto, že ak fotku priblížite až na úroven bodov, tak tam, kde foták s 72DPI už má iba jeden bod ­(ktorý zobrazuje už iba jednu farbu­), má foták s 300DPI ešte menšie body, ktoré majú rozne farby.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.5.201212:51
No, ten mobil ako taky je sice vychvalovany, ale zatial som nikde necital nejake chvaly na jeho fotak od odbornikov.

K tomu DPI ­- schvalne sa opytajte manzelky, co presne tato jednotka znamena. Je to pocet bodov na palec ­(dots per inch­). To znamena, ze je to jednotka, ktora vlastne definuje rozmerovu velkost jednotlivych pixelov. Lenze o velkosti pixelov mozno hovorit az vtedy, ked je fotka umiestnena na nejakej rozmerovo presne definovanej ploche. Bud je vytlacena na papieri, alebo zobrazena na monitore urcitej velkosti ­(uhlopriecky­). Pokial je fotka ulozena v subore ­(napr. jpg­) v elektronickom formate niekde na disku, nema ziadnu velkost v metrickych jednotkach ­(metroch, milimetroch­), preto vtedy udaj o DPI nema ziadny zmysel. Zmysel dostane az ked sa fotka zobrazi, alebo ma zobrazit na nejakom konkretnom zariadeni ktore ma velkost uz definovanu ­(monitor, papier...­). To ze v EXIFe sa nachadza udaj nazvany DPI este nic neznamena, fotak tam vzdy placne nejake defaultne hodnoty aby tam nieco bolo.
Odpovědět0  0
crevices (6) | 6.5.201213:08
No áno, samozrejme, že zmysel dostane DPI až potom, čo sa zobrazí. To je predsa účel tej fotky ­- niečo zobrazovat. A fotka má nejaké rozmery aj predtým, než sa vytlačí, to je predsa jasné. To znamená, že je ohraničená rozmerovo a aj množstvom pixelov. Je to predsa analogické s monitorom. Monitor má predsa tiež nejaké rozmery a nejaký počet pixelov. No a čím je vačší počet pixelov pri rovnakej velkosti, tak tým je obraz detailnejší, lebo zobrazuje viac informácií. Takže je podla mna blbost, aby tam foták plácol nejaké defaultné hodnoty. to by tam predsa nemuselo byt nič a komu by to vadilo? Každý si to predsa pri tlači dá na také DPI, aké chce. Ale to, že z menšieho DPI urobíte vačšie DPI jednoducho, ale dalšie informácie Vám to tam nedá, lebo ich nemá kde zobrat. Je to obdobné ako s Mp3. Mám originál, ktorý skomprimujem do Mp3, ale z neho už naspat originál nedostanem, informácie chýbajú. Skúste si teda na nejakej fotke vo photoshope znížit DPI na nejakú mizernú hodnotu. Uložte to a potom tú mizernú fotku vo photoshope opat zvačšte na povodné DPI. A potom porovnajte originál a upravovanú fotku.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.5.201213:35
Akurat problem je v tom, ze pred tym, nez sa fotka vytlaci­/zobrazi, ziadne rozmery proste nema :­) Ma definovane rozlisenie v pixeloch, hlbku farieb, ale rozmery v milimetroch ci palcoch proste nema. Dalej, fotak ked fotku vyfoti a uklada na kartu, nema sancu vediet, ci si ju uzivatel bude chciet tuto fotku vytlacit na 9x13cm, alebo zobrazit na nejakej plazme s metrovou uhloprieckou, preto akekolvek udaje o DPI zapisane do fotky v case jej vyfotenia uplne postradaju zmysel.
Odpovědět1  0
crevices (6) | 6.5.201213:47
Nesúhlasím. Pozrite do Photoshopu. Ukazuje konkrétne rozmery každej fotky. Skúste si to, chvílu experimentujte. Potom porozmýšlajte. Skúste sa na problém pozriet znova a oprostit sa od zažitých informácií. Výjdite von z kruhu a pozrite sa na to z vonku. Chápete, čo chcem povedat? A ja zatial poprosím niekoho dalšieho, nech povie, či má niekto z nás pravdu, prípadne to vysvetlit po svojom. Dakujem. A hlavne na nikoho neútočím a ani sa nesnažím nikoho zahanbit. Ide mi čiste len o pravdu.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6665) | 6.5.201214:46
No ukazuje Vám to rozměr, protože jste si nastavil dpi a Photoshop Vám tímto jenom řekne, na jaký rozměr by se daná fotografie zobrazila­/vytiskla, když bude zobrazena­/vytištěna při daném dpi. Nic víc, nic míň. Pokud chci třeba obrázek, který má být vytištěn na A4 při 300 dpi, nasekám to do Photoshopu a on mi vyplivne, že potřebuji 2480x3508 pixelů. Těchto 2480x3508 pixelů ale mohu tisknout klidně i na A5 nebo A3... ale už to bude jiné dpi. Fotka bude pořád 100% stejná, pořád stejných 2480×3508 pixelů, jen zobrazených na jiné ploše. Znovu se ptám, jak může být 30x20cm fotka uložena na SD kartě o rozměrech cca 3x2 cm, když podle Vás má napevno stanovené dpi? To by mě tedy vskutku velmi zajímalo :­-­)
Odpovědět0  0
crevices (6) | 6.5.201221:45
Tak jsem se tedy podíval na wikipedii a grafika.cz a musím říci pánové, že máte pravdu a já jsem se mýlil. Jen bych chtěl doplnit, že já jsem si ve photoshopu nic nenastavoval, jen tam hodím jakoukoliv fotku a program mi ukáže DPI a rozměry. Ted už chápu, že je to pouze hodnota DPI, kterou tam zapsal foták pro tiskárnu. V tom případě pokud by existovaly dva identické fotáky s jedinným rozdílem v zapsaném DPI, by měly mít výstup identický. A jedinný rozdíl by byl v zamýšlené velikosti fotky při tisku. Pochopil jsem to správně?
Odpovědět0  0
Cejpatka (440) | 6.5.201215:59
Crevisec, nemáš pravdu a bohužel se mýlíš. Je to tak jak píše Milan i busy. Doporučuji něco si o tom nastudovat.
http:­/­/cs.wikipedia.org­/wiki­/DPI
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6665) | 6.5.201213:43
"To znamená, že je ohraničená rozmerovo a aj množstvom pixelov. Je to predsa analogické s monitorom.­" Ne, neznamená ani omylem. Je to pitomost jak vrata :­-­) Fotka má prostě rozlišení v pixelech. Pokud ji vytisknu při 300dpi, tak prostě bude mnohem menší než když se vytiskne na 72dpi. Pořád ale bude mít stejné množství detailů.

Příklad. Mám fotku 4000x3000 pixelů, zobrazuji ji na 72dpi monitoru. To znamená, že mám 72 pixelů na 2,54 cm. 4000 ­/ 72 = 55,5 palců, tedy 141 cm, analogicky na výšku to bude 3000 ­/ 72 = 41,7 palce, tedy 106 cm. 12MPx fotografie se při 72dpi zobrazení zobrazí na plochu 141x106 cm.

Vytisknu ji při 300 dpi. 4000­/300 = 13,3 palce, tedy 33,9cm, na výšku pak 3000­/300 = 10 palců, tedy 25,4 cm. Tatáž fotografie bude mít při tisku a jiném dpi rozměry jen 34x24,5 cm. Stále to bude ale těch samých 12 megapixelů dat, těch samých 12 milionů bodů, jen u 300dpi budou ty body menší, a tedy i zobrazovaná plocha bude menší. Samotná fotka předtím, než se zobrazí, NEMÁ žádné rozměry. Jak by propána mohla? To na SD kartě o rozměrech 3x2 cm máte máte 30x20cm fotku nebo jak to myslíte? :­-D Dyť by se tam nevešla :­-­) Dokud se to nikde nezobrazí, nevytiskne, jsou to jenom abstraktní data, jedničky a nuly, bez rozměru. Ten rozměr tomu dáte až při tom zobrazení, vytištění a podle toho, na jaký rozměr to bude, podle toho bude dáno i dpi.
Odpovědět1  0
crevices (6) | 6.5.201221:48
Děkuji, už jsem to pochopil. Ted už mi to dává smysl :­-)
Odpovědět0  0
Crevice | 6.5.201221:56
Ještě by mě zajímala věc ohledně nastavení kvality fotografie u fotomobilu. Jsou tam možnosti ­"Normálne ­- Jemná ­- Velmi jemná­". Toto nastavení ovlivnuje velikost komprese?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6665) | 6.5.201222:12
No, to už si musíte zjistit sám :­-­) U některých fotomobilů to ovlivňuje kompresi, u některých to může ovlivňovat rozlišení ­(případně oboje najednou­).
Odpovědět0  0
bren123 (12) | 5.5.201217:00
Když už uvedete do nadpisu nový fotomobil, měl byste také uvést jeho parametry které jsou pro fotografování důležité. ­(velikost čipu, světelnot a ohnisko objektivu, schopnost fotit za zhoršených světelných podmínek­) Jinak je takový článek naprosto bezcenný a zbytečný.
Četl jsem že tento ­"fotomobil­" právě za zhoršených světelných podmínek moc dobře nefotí a fotky nejsou moc ostré. Bylo to ale testování předprodukční verze a je možné že nový firmware jeho schopnosti vylepší.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6665) | 5.5.201217:32
Kdyby tyto údaje Samsung uvedl v tiskovce, tak by tu určitě byly.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 5.5.20127:24
Su niekde aj nejake blizsie informacie o zabudovanych fotakoch ? Svetelnost, velkost cipu, ekvivalentne ohnisko...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.