Cena v ČR 53990 Kč. To je docela překvapení :-)
Odpovědět0 0
To je. Kup si :)
Odpovědět0 0
Cena v Německu 2099 Euro. U nás s předražením předpokládám tak 57 tisíc.
Sigma stojí polovinu, takže má stále smysl.
Odpovědět0 0
už je v předprodeji a cena je těch 53.990,- na Megapixel, takže jinde bude i pod 50 tis. Jak už je u Sony zvykem, jeho nové objektivy se automaticky stávají nejlepšími ve své kategorii napříč značkami a u tohoto nového 85/1,4 se zdá, že tomu nebude jinak. Koukáte tedy pravděpodobně na dosavadně nejlepší 85/1,4 ever a kdo nechce žádné kompromisy a budget pro něj není problém (což jsou třeba světové agentury) tak pro ty je to jasná volba :-)
teď ještě očekávám tu 85/1,2 GM o které se mluví (i když už na základě nějakých neověřených informací ze Sony někdo spekuloval o 85/1,0, ale tomu moc nevěřím). Docela ale rozumím tomu, proč Sony tentokrát ten postup otočilo. V případě 50mm totiž 50/1,4 ve stínu předcházející 50/1,2 úplně zapadla, což byla škoda, protože to je podle všeho také asi nejlepší 50/1,4 na trhu.
Ze Sigmy nám po uvedení FE 28-45/1,8 unikly i první fotky objektivu 28-105/2,8 pro Sony a od Sony se ještě očekává 24-70/2,0 a tělo a1 II. ...No máme se na co těšit, tenhle systém jede bomby :-)
Odpovědět1 0
Přitom pro naprostou většinu případů není mezi F1.2 a F1.4 žádný patrný rozdíl.
Sigma 28-105 bude za chvíli a má být údajně i Tamron 28-180 F2.8, ale to bude asi ještě větší, než současný 35-150. U Sigmy bude zase plno lidí láteřit, že je to větší než by byl GM, jenže jim nedochází, že kdyby to bylo stejně malé tak to bude i za stejnou cenu.
Odpovědět1 0
Ty F1,2 objektivy jsou především marketingový tahák, což je naprosto legitimní, doba to vyžaduje a když výrobci slibovali větší možnosti - pokud jde o světelnost - u CSC naproti DSLR, tak ať se snaží. Kvůli větší vinětaci a velkému počtu členů nutných pro lepší kompenzaci optických vad mají F1,2 podobný T-stop jako F1,4, takže v zisku světla a tedy vlivu na expoziční trojúhelník tam určitě zásadní rozdíl nebude.
Pokud jde o hloubku ostrosti, tak tam testy ukazují rozdíl ačkoliv většinou nepatrný (když nevidíte fotky vysloveně vedle sebe, nepoznáte jestli byly pořízeny s clonou 1,2 nebo 1,4. Je to rozdíl asi 0,4 EV protože vzestup řady 1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 ... není lineární a mezi 1 a 1,2 je tak větší rozdíl, než mezi 1,2 a 1,4) a vstupuje tam do hry ještě mnoho jiných faktorů především fyzikálně optických, které ovlivňuje optická konstrukce a mají vliv na vzhled rozostřeného pozadí, což může (ale nemusí) rozdíl také trochu smazávat. Další věcí je, že se ta čísla zaokrouhlují, takže ty deklarované F1,2 jsou třeba ve skutečnosti F1,24 atp ... Je to jako se všim v životě - je to prostě složité :-) Třeba u legendárního Zeiss 55/1,8 je to zase naopak, podle patentu jde o objektiv cca 57/1,69 a při stejné vzdálenosti zaostření generuje srovnatelnou hloubku ostrosti jako 50/1,4 (které mají reálně třeba F1,43). V testech proto tenhle Zeiss běžné 50/1,8 viditelně překonává. Papír a praxe prostě není totéž :-)
O Tamronu 28-180/2,8 jsem ještě neslyšel, ale to by tedy bylo terno, ačkoliv to bude asi dobrá bazuka :-D (připoměňme také znovu, že největším akcionářem Tamronu je s více než 15% akcií Sony)
Odpovědět1 0
Tamron 28-180 F2.8 a Sony 24-200 F2.8-4.5 se občas zmiňují na
https://www.sonyalpharumors.com/ ale jak to dopadne je otázka. Tamron dokáže udělat zajímavé nestandardní objektivy. 35-150 F2-2.8 je opravdu skvělý koncertní objektiv pro větší prostory, který má ale smysl si spíše půjčovat než kupovat. Jinde bych se s tím tahat nechtěl. 28-200 F2.8-5.6 je stále nejlepší a neuniverzálnější cestovní objektiv (doplněn Sony 12-24 F4), občas ho používám i na open-air koncerty, když nechci měnit objektivy. Od 150mm už není sice tak ostrý, ale nic co by příliš vadilo.
O expoziční trojúhelník jsem se přestal zajímat od doby DxO PureRAW :-) Jediné proč občas používám na koncertech pevné objektivy je, že to líp vypadá díky lepší separaci pozadí. Tohle ale jednou AI vyřeší také.
Odpovědět1 0