Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
26.3.2024, Milan Šurkala, aktualita
V databázi snímačů společnosti Sony se objevila zajímavá novinka. Jmenuje se IMX811 a jde o obrovský středoformátový snímač, jehož rozlišení dosahuje opravdu extrémní hodnoty 247 megapixelů.
zorg (69) | 30.4.202420:44
Myslím, že je jasné, jaká bude první aplikace. Monochromatickou verzi využije QHY ­(nebo Moravian Instruments, doufám :D ­) ve své nové astro kameře. QHY už ten stávající plnotučnější středoformát IMX411 s 3.76 mikronovými pixely používá, takže ­"jen­" upraví stávající model. Přijde mi, že 2.8 mikronové pixely jsou ještě celkem použitelné, sice člověk přijde o citlivost, ale teoreticky může nějaký detail nahnat, pokud to dovolí atmosféra. Teď fotím na 2.4 mikronové na pidi 1­" snímači z RX100 a přijde mi to velmi dobrý.
https:­/­/www.baader­-planetarium.com­/en­/qhy411­-m­-c­-bsi­-cooled­-scientific­-cameras.html
Odpovědět0  0
kuban (62) | 27.3.202414:15
nemohu nají tlačítko nahlásit chybu

"IMX811­-AAQR, který má barevnou basku­" ­- IMX811­-AAQR, který má barevnou baysku ­(nebo tak něco :)
Odpovědět0  0
wikxzen (39) | 26.3.202420:36
Snímač je na seznamu průmyslových snímačů. Navíc s poměrem stran 3:2. Phase One ­"jedou­" 4:3. To kdyžtak Leica S...
"Application: FA cameras.­" That must be factory automation, so artificial vision for controlling robots, quality monitoring, etc. They also use the abbreviation ­"ITS cameras­" which is ­"Intelligent Transportation Systems"
Odpovědět2  0
Choakinek (4823) | 27.3.202419:44
Hmm, máte pravdu.

Tak buď Phase One objedná speciální verzi anebo už nepojedou 4:3.

Anebo budou používat vlastní 4:3 výřez, tj. zhruba 220 Mpx.
Odpovědět0  0
wikxzen (39) | 29.3.202411:25
Sony má už nějaké patenty na určitou sadu asi pěti pevných F2.8 MF objektivů, které byly navržené pro zakřivené MF snímače ­(54x36­/40mm, 150 a 200mpix...?­). Vše stále ve vývoji ­(periodické šuškandy z let 2020­-2022 z SAR webu­). Teoreticky aspoň takové MF objektivy pro zakřivené MF snímače by nemusely být enormně velké.
V podstatě bych to zobecnil na to, zda se to vůbec vyplatí vyrábět v měřítku podobném jako jeho aktuální ­"kropové­" ploché MF snímače.
Odpovědět1  0
Ozzelot (305) | 29.3.202411:01
nebyl by to první ani poslední snímač, který vznikl pro průmyslové využití a nakonec skončil v komerčních fotoaparátech.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1025) | 26.3.202419:29
To musí mít dost velký rolling shutter, když to není ani stacked.
Odpovědět1  0
Choakinek (4823) | 26.3.202420:07
Efekt rolling shutter se týká pouze elektronické závěrky. Pokud bude mít přístroj mechanickou závěrku, efekt rolling shutter se nekoná.
Odpovědět0  1
Puppy8 (1025) | 26.3.202420:22
I tak to má problém například s LED reflektory.
Odpovědět1  0
Ozzelot (305) | 26.3.202417:08
54 mm x 36 mm je mazec ­(Aktuální ­"středoformáty­" mají cca 44 mm x 33 mm, jsou tedy spíše cropy formátu, který je z minulosti obecně přijat jako střední­), ... teď je otázka pro koho to bude. Jestli by se mohl objevit i momo průmysl ve fotoaparátech, tak asi můžeme odhadovat, že do současných systémů ­(bajonetů­) o tolik větší snímač osadit nepůjde, takže by to znamenalo, že na trhu nějaký středoformátový systém přibude. Tady bych vzpomenul na to, co během několika posledních let občas někde prosáklo a to ­- že Sony chystá vývoj nového středoformátového systému a to v plné velikosti ­(60 x 40 mm, která by umožnila používat obrovské množství starších analogových středoformátových objektivů bez přepočtu cropfaktorem­) ...54x36 už k tomu tak daleko nemá, že? :­-­) ... Že by tedy tento snímač byla ­"skrytá­" příprava?
Odpovědět2  1
Choakinek (4823) | 26.3.202420:03
"...Aktuální ­středoformáty­ mají cca 44 mm x 33 mm...­"

Nemáte pravdu. Phase One používá snímač velikosti 54 x 40mm ­(např. IQ4­).

Myslím si, že je úplně jasné, kam poputuje snímač IMX811 ;­-­).
Odpovědět0  0
JonSnih (383) | 28.3.202417:20
Ty staré kinofilmové objektivy to neukreslí, stejně jako to u FF nezvládají ukreslit > 36MP snímače. Další věc je, že nemají korekci vad, které na kinofilmu není nutné tolik řešit jako u digitálu.
Odpovědět0  0
Choakinek (4823) | 26.3.202416:13
To je opravdu hodně, středoformát opět dožene smartphony :­-D.
Odpovědět0  0
Doom (147) | 26.3.202413:58
Nechci vidět velikost výsledných rawů :­) to budou strašné soubory.
Odpovědět1  0
Choakinek (4823) | 26.3.202416:12
Tak to určitě bude mít možnost RAW komprimovat.
Odpovědět1  0
Doom (147) | 27.3.20246:45
I tak budou nepříjemně velké :)
Odpovědět1  0
Choakinek (4823) | 27.3.202419:46
Asi jo ;­-­).
Odpovědět0  0
JonSnih (383) | 28.3.202417:07
Už stávající 100MP Hasseblad X2D produkuje cca 200MB soubory, jak v 16bit, tak 14bit módech.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.