Studie ukázala negativní efekt "smrti" fotožurnalistiky
29.12.2018, Milan Šurkala, aktualita
Fotožurnalistika začíná být téměř mrtvým žánrem. Odvážní trénování fotografové začínají být nahrazování snímky ze sociálních sítí a lokálními méně zkušenými autory, což se nepříznivě ukazuje i na jejich kvalitě. Nyní to dokázala i jedna studie.
Zatímco kdysi byli fotožurnalisté jedním z nejdůležitějších článků mnoha médií, cestovali po celém světě a přinášeli působivé fotografie z centra dění, dnes jde už o téměř mrtvý žánr. Důvodů je více, ale jako u většiny záležitostí moderní doby, jde především o náklady a rychlost. Fotožurnalisté jsou v době sociálních sítí prostě příliš drazí a pomalí. Média je nahrazují právě snímky převzatými ze sociálních sítí nebo fotografiemi neprofesionálních lokálních fotografů, které mnohdy nedosahují kvalit klasických fotografů. Dokazuje to i poslední studie kvality fotografií z novin Times Herald-Record provedená na University of South Carolina a University of Oklahoma.
fotožurnalista, autor: Mstyslav Chernov/Unframe/http://www.unframe.com/ [CC BY-SA 3.0], přes Wikimedia Commons
Tyto noviny totiž v roce 2013 propustily všechny své fotografy a ačkoli nakupovaly snímky od profesionálů, významně se zvýšil počet snímků od neprofesionálů. Před změnou to bylo okolo 19 %, po změně počet snímků od méně zkušených fotografů stoupl na 33 %. Autoři studie přiřadili snímky do jedné ze čtyř kategorií jako informačně hodnotné (ale bez emocí), vizuálně atraktivní, emocionální (důraz na lidství) a intimní (vytváří vztah s pozorovatelem). Celkově bylo porovnáno 488 snímků od profesionálů a 409 snímků od "amatérů". Jde tak sice jen o jedno médium, což není zrovna velký vzorek, ale nějakou tu hodnotu přeci jen ukazuje.
Např. intimní snímek nebyl u neprofesionálů nalezen ani v jednom případě, u profesionálů to bylo v necelých 2 %. Mnohem častější jsou i emocionální a vizuálně atraktivní snímky, zhruba 2,5 až 3krát častěji. Ve výsledku tak snímky, které měly pouze informační hodnotu, ale žádnou emotivní nebo estetickou, tvoří u neprofesionálů drtivou většinu, přes 82 %. U profesionálů je to sice také relativně dost, nicméně se 49 % přeci jen podstatně méně.
profesionálové |
neprofesionálové |
|
intimní |
1,8 % |
0 % |
emotivní |
25,4 % |
10,3 % |
vizuálně atraktivní |
23,6 % |
7,6 % |
informační |
49,2 % |
82,2 % |
Důvodů je jistě mnoho a souvisí především s tím, co bylo řečeno výše. Profesionálové ví, co a kde si mohou dovolit, takže se mnohdy dostanou do výrazně jiných pozic než ostatní. Také mají za svou praxi mnohdy lépe natrénované fotografické oko a ví, jak fotit snímky, které nejenže dokumentují situaci, ale také ji emočně vyzdvihnou.