Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Téma pro tento měsíc - Jaký digitál do 5 000,- Kč?

15.12.2005, Petr Hájek, článek
Svátky konce roku jsou ideální příležitostí k nákupu digitálního fotoaparátu pro všechny doposud váhající osoby, jenže jak se v té nepřehledné záplavě modelů aspoň základním stylem zorientovat? Dnešní článek určený začínajícím se pokusí představit, z čeho můžete v této cenové skupině vybírat a na co si dát při výběru pozor...
Kategorii nejlevnějších digitálů dominují ze 100 % tzv. kompakty, elektronické i pravé zrcadlovky jsou doménou minimálně fotoamatérů a také jejich cena je někde jinde. Zvláštní kategorií kompaktů jsou ultrazoomy (UZ), což jsou v podstatě baculatější kompakty s objektivem schopným aspoň 8x přiblížení. Majitelé fajnovějších strojů s oblibou tvrdí, že se v ceně do 5 000,- Kč nenajde žádný schopný digitál, samozřejmě, nemůžeme v porovnání s kategoriemi vyššími očekávat zázraky, i v tomto nejlevnějším segmetnu trhu se ale dají najít zajímavé modely... Kupovat si jako začínající rovnou ten nejdražší dostupný profesionální fotoaparát na trhu je zbytečné, o to více v případě, kdy se nechcete prokousávat fotografickou latinou, případně když ještě nevíte, zda vás vůbec focení bude bavit a jestli se mu budete v budoucnu věnovat hlouběji.

Patrně jediným parametrem, který o digitálních fotoaparátech z novin, internetu a letáků znáte, je počet megapixelů. Tento údaj je sice při rozhodování jistě důležitý, ovšem z reklam některých prodejců elektroniky přímo sálá: "Čím více pixelů, tím lepší fotky" Věc ale zdaleka není tak jednoduchá. Pokud si jen občas necháte udělat nějakou povedenou fotku na papír 10 x 15 cm, sem tam si nějaký snímek vyjedete na tiskárně a většinu času budete snímky prohlížet i ukazovat na monitoru, domácí TV, notebooku, PDA či něčem podobném, pak není nutné sahat po zbytečně velkém rozlišení, již 3 Mpix digitál produkuje fotografie 2048 x 1536 pixelů veliké a schválně se podívejte, jaké rozlišení používá váš monitor či LCD panel. Vysoké rozlišení je věc dvousečná, přínos je zřejmý, ale co zápory? Ač to není obecným pravidlem, při stejné velikosti snímače spolu se zvýšením rozlišení roste i nežádoucí šum, který může působit u snímku až rušivě a zbytečně jej tak zkazit. Typickým příkladem je dvojice Canon PowerShot A510 (3 Mpix) a A520 (4 Mpix) mající stejný 1/2,5" CCD snímač a lišící se pouze rozlišením, pokud vedle sebe dáme snímky z obou digitálů, zjistíme, že v nižším rozlišení je šum méně patrný. Pokud tedy někde uvidíte fotoaparát, který bude mít rozlišení 8 Mpix a snímač pouze 1/2,5" (pozor, snímač velikosti 1/1,7" je větší a nikoliv menší!), vyhněte se mu velkým obloukem.





Dalším háčkem číhajícím na věci příliš neznalého zákazníka je lákavé sdělení na krabici s vytouženým modelem ve stylu: "15x přiblížení" následované třemi červenými vykřičníky. Pravda je často taková, že prodejce uvádí celkové přiblížení digitálu, tedy vezme hodnotu přiblížení optického (funguje jako u dalekohledu a je neztrátové - to je hodnota, jež by vás měla zajímat) a vynásobí ji s přiblížením digitálním, takže vznikne naoko atraktivní astronomická hodnota zoomu celkového (s digitálním zvětšením nezískáme žádnou další informaci navíc, "starý" snímek je pouze přepočítán do "nového" tak, aby to naoko vypadalo jako větší rozlišení, jde o vlastnost s velmi omezeným použitím, laikovi prakticky na nic). Nemusí platit, že aparáty kategorie do 5 tisíc korun nabízí pouze 1 - 3x zoomovací optiku, příkladem budiž Fujifilm FinePix S3500 s 6x optickým přiblížením či Konica Minolta Dimage Z10 s optickým zoomem 8,1x.

Ta dvě zvláštní čísla na objektivu za písmenkem F znamenají světelnost objektivu a pro vás jakožto začátečníka je důležitá jediná věc - čím jsou tato čísla nižší (běžně se setkáte s hodnotami F2,8 až zhruba F5,0), tím lépe, méně světelný objektiv (vyšší čísla) fotí za stejných světelných podmínek delším časem a může tak vzniknout nepříjemná pohybová neostrost. U běžných nestabilizovaných kompaktů se dá spolehlivě udržet čas 1/30 - 1/40 s), u stabilizovaných i 1/10 s, pak musí přístroj na stativ či jinou pevnou podložku. Stabilizovaná optika (digitál hlídá třes lidské ruky a snaží se jej vykompenzovat) je sice doménou dražších modelů, jeden stabilizovaný kompakt s cenou kolem 5 tisíc ale nabízí Panasonic, a to model Lumix LS1.




Napájení digitálu je v zásadě možno čtyřmi způsoby - AA akumulátory či bateriemi (NiMH akumulátor, co při šetrném používání vydrží stovky cyklů, je dnes pomalu levnější, nežli kvalitní alkalický tužkový článek), dále LiIon akumulátorem, také lze některé modely dobíjet přes USB kabel anebo skrze DC in napájecí port, který bývá u řady digitálů umístěn na jejich těle (či jakési kolébce kam se digitál zasazuje, když s ním zrovna nefotíte). Co se týče nabíjení, styl se liší kus od kusu, některé digitály umí dobíjet dokonce i AA akumulátory uvnitř, jiné pro změnu nabíjejí i LiIon akumulátory pouze externě atd.





Pro displej platí jednoduchá poučka - čím větší, tím lepší, na větší displej se vejde více informací a pohodlí při focení i prohlížení snímků roste přímo úměrně úhlopříčce displeje (dnes je minimem 1,5", což je asi 3,8 cm). Některé modely mají displej dokonce výklopný, třeba Pentax Optio 33LF.





Pokud již vlastníte některou z paměťových karet (například ji má ratolest v mobilu), je vhodné zohlednit při výběru i tento parametr.





Pokud si stanovíme cenovou hranici pod 5 000,- Kč (+/- nějaká ta stovka, nejsme matematikové), pak jsou na českém trhu v tuto dobu běžně k sehnání následující modely, které si pro větší přehlednost rozdělíme dle výrobců a jejichž technické parametry i fotografie se zobrazí po klepnutí na název: Jak sami vidíte, také v nejlevnějším segmentu trhu je na výběr více než slušná řádka digitálů a že i zde se dá najít po chvíli bádání typ se zajímavým poměrem cena/vlastnosti...