Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Tipy a Triky nejen pro začátečníky, díl 7. - Proč je stabilizace občas na nic

20.4.2006, Petr Hájek, článek
Velkým hitem poslední doby jsou digitální fotoaparáty a objektivy všeho druhu vybavené některým ze způsobů stabilizace obrazu. Dovednost je to velice praktická, ovšem někteří (samozřejmě převážně méně pokročilí) uživatelé zapomínají, že i optická stabilizace má jedno specifické omezení, které je dobré znát a vyhnout se tak případnému zklamání nad nepovedenými snímky...
Je obecně zažitým pravidlem, že běžný člověk při focení spolehlivě "udrží" čas odpovídající tvaru 1 / přepočtová ohnisková vzdálenost v mm, což znamená, že kupříkladu s běžným kompaktem s 38 mm ohniskem a časem 1/40 s se nemusíme při jakési základní snaze o stabilní fotku obávat rozmazání scény. Jak ovšem řešit situaci, když světla již není příliš a časy nám začínají vycházet v neudržitelných mezích? Můžeme počkat na příhodnější světelné podmínky, můžeme postavit digitál na stativ, snížit clonové číslo (takže objektiv propustí více světla), zrcadlovkáří mohou vyměnit objektiv za světelnější nebo lze zvýšit citlivost ISO na vyšší hodnotu. Co dělat ovšem za situací, kdy je clona úplně otevřená, ISO na nejvyšší pro nás přijatelné hodnotě a lepší světelné podmínky zkrátka nebudou či se nebude situace opakovat? Ano, můžeme ještě sáhnout po technice vybavené některým ze způsobů tzv. optické stabilizace.




Stabilizovaná scéna s listy banánovníku focenými na 1/10 s nebudí nijaké podezření

Ne zcela přesným slovním spojením "Optická stabilizace" bývají lidmi shodně označovány všechny metody, které se za pomoci nejrůznějších triků snaží zabránit rozmazání obrazu (speciální Anti-shake DSP obvody, mikromotory natáčející snímací čip či objektiv dle zaregistrovaných otřesů). Přínos podobných technologií bývá většinou jednoznačně kladný (uživatel má cca 1 - 3 EV k dobru) a lze díky němu fotit i za znatelně horších světelných podmínek vcelku hezké snímky na první pohled k nerozeznání od těch focených rychlejším časem.



Pokud do stabilizovaného 1/10 s snímku ovšem přidáme pohyblivý objekt, je rázem po dobrém dojmu...

Jenomže, jak už to tak bývá, je tu malý háček - optická stabilizace funguje jen a pouze u statických scén typu zátiší, krajinka, ležící kniha, a tak podobně, zde je použití stabilizace obvykle přínosem, ovšem je nepoužitelná v případě focení scén pohyblivých - dovádějící pes, jedoucí auto, běžící sportovec i mávající dítě způsobí, že na snímku, který by jinak díky optické stabilizaci byl docela povedený, budou právě tyto pohybující se objekty rozmazány. Situace, kdy fotíme na 1/80 s bez stabilizace a na 1/10 s se stabilizací tedy zdaleka není stejná a srovnatelné výsledky bude podávat pouze u zcela statických scén, nezapomínejme na to...