Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
20.4.2006, Petr Hájek, článek
Velkým hitem poslední doby jsou digitální fotoaparáty a objektivy všeho druhu vybavené některým ze způsobů stabilizace obrazu. Dovednost je to velice praktická, ovšem někteří (samozřejmě převážně méně pokročilí) uživatelé zapomínají, že i optická stabilizace má jedno specifické omezení, které je dobré znát a vyhnout se tak případnému zklamání nad nepovedenými snímky...
libich1978 (695) | 31.12.20202:51
Je však nutné dobré použití a správně fungující systém. Je jasné, že u dynamických snímků s pohybem je třeba rozhodnout často, co bude ostré, zda pohybující se objekt nebo naopak to okolo či pořádně ani jedno. Úkolem stabilizace je spíše udržet klidný obraz na snímači, který je roztřesen držením v ruce či jinými vibracemi a záchvěvy.
Odpovědět0  0
Karel Pokorný | 28.4.20060:12
Autor článku zapomněl na jeden důležitý detail­-uváděný přepočet času , který lze udržet ve vztahu k ohnisku objektivu platí pro klasické fotoaparáty ­- mechanická závěrka a velké pollíčko filmu. Částečně možná platí i pro digitální zrcadlovky ­(vel. čipu formátu APS­), ovšem elektronická závěrka jistě dovolí udržet delší než uváděný čas u klasických aparátů ­(nevlastním ji, takže nevím přesně kolik­). Ovšem nezapomínejme, že čipy kompaktů mají velmi malé rozměry pod 1 cm a je tedy logické i prakticky vyzkoušené, že s 300 mm zoomem lze udržet snímek při 1­/100 s, přičemž zkušení fotografové udrží dokonce i 1­/60 s. Tato známá věc by však autorovi článku neměla uniknout.
Odpovědět0  0
Danoboss | 22.4.200618:23
Pán Hájek začínate mi pripomínať Ondreja Neffa. Ten už napíše hocičo len aby mal každý pracovný deň aktualizáciu. Napríklad v jeho článku sám sebe stabilizátorom, boli užitočné infórmácie dve. Ako fotografovať z ruky bez rozmazania spúštou? Sériovým snímanim alebo samospúštou ­(samozrejme 95% ľudí čo to čítalo to aj tak vie ­), pritom článok bol dlhší ako ten váš. Nehovorím že ste na tom až tak zle ako on, ale prosím Vás keď nie je o čom písať, radšej nepíšte nič ako takýto článok, ušetríte ľudom čas. :(
Odpovědět0  0
Hirogen (779) | 21.4.200610:34
= 0. Asi jste neměli o čem psát, nebo vám někdo z Olympusu nebo Fuji zaplatil, ať pomluvíte to, co v nabídce nemají. Původně jsem myslel, že budete rozebírat takové situace jako je automobilový sport, kdy mi pohyb fotoaparátu zároveň s automobilem může tento pohyb stabilizátor stabilizovat ­(viz Canon S2­/S3, některé objektivy k zrcadlovkám... ­- režim stabilizátoru PANORÁMOVÁNÍ­), ale takto jsem ztratil čas čtením takového balastu... :­-­( Autorovi bych za toto strhnul prémie!
Odpovědět0  0
Knot | 20.4.20068:47
Chápu, že někomu takové odhalení může přijít objevné.
Ale nemám rád, když mám pocit, že to přijde objevné i autorovi článku.
Odpovědět0  0
Petr Matoušek | 20.4.20066:11
ty ZCELA STATICKÉ SCÉNY. Omezení stabilizátoru není na statické scény, ale na to, jaký čas jde ještě pro danou scénu použít. Pokud fotím ohniskem ­(přepočteným­) 300 mm a stabilizátor mi umožní fotit na 1­/125, tak mi taky umožní fotit takový pohyb, na jaký ta 1­/125 stačí. Nemluvě o tom, že mnoho typů stabilizátorů zvládá i panning a nemluvě o tom, že mi stabilizátor pomáhá fotit i při 1­/1000.
A to tvrzení o statických scénách čtu pořád dokola jako šílenou nevýhodu stabilizátoru. Nějak jejich autor vždycky zapomene dodat, že stativ je na tom v tomto ohledu ještě hůř, zato pokaždé omlacuje ty ZCELA STATICKÉ SCÉNY lidem o hlavu.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.