Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
18.1.2020, Milan Šurkala, aktualita
Tokina představuje nový produkt řady atx-m. Jde o portrétní objektiv atx-m 85mm f/1.8 FE a už podle názvu je jasné, že je určený pro full frame CSC fotoaparáty značky Sony. Potěšit má i docela rozumnou cenou.
třebaň (358) | 18.1.202014:03
Zdá se, že prodeje bezzrcadlovek lákají třetí výrobce skel. Konkrétně portrétní FF 85 pro SONY E jsou k mání: zmíněná Tokina a podobný, ne­-li identický Viltrox a dále 85­/f1.8 Sony. Tyto tři objektivy mají podobnou optickou konfiguraci s jedním ED sklem a 10 členy. Komplikovanější konstrukci s 11 členy a vícero spec. optickými prvky má Batis 85­/1,8, Samyang 85­/1,4 a Sony GM 85­/1,4. Nejkomplikovanější je Sigma 85­/1,4. Jen ty dražší se pyšní odolností vůči vnějším vlivům. Pouze Batis má integrovanou optickou stabilizaci, což může být výhoda pro řadu A6XXX bez IBIS. Jen pro úplnost Nikon 85­/1,8S má 12 členů s 2 spec. optickými prvky a Canon RF 85mm F1.2 L USM má 13 členů, 3 spec. optické prvky včetně Blue spectrum reflective elementu pro zajištění lepší sbíhavosti světla na plnou díru. Bohužel žádný z uvedených portrétních skel nenabídne slušnější zvětšení. Nejostřejší portrétní sklo současnosti je pravděpodobně Sony 135­/1,8 GM.
Odpovědět0  0
martinX34 (369) | 18.1.202020:31
Pri portretoch nie je extremna ostrost az tak ziaduca, nie je potrebne detailne vidiet kazdu nedokonalost na pleti. Skor je dolezity bokeh.
Odpovědět0  0
Florián (66) | 19.1.202015:50
Při portrétech skutečně není potřeba detailně vidět každou nedokonalost na pleti, ale stejně si většina fotografů na ostrosti ujíždí a je úplně jedno, o jaké jde ohnisko a jaký je primární účel objektivu.

Důkaz je jednoduchý: Výrobci potřebují hlavně co nejvíce prodat, proto je žádoucí navrhnout objektiv tak, aby oslovoval co největší skupinu potenciálních zákazníků. A zatímco tohle už je několikátý ­(pravděpodobně­) žiletkový portréťák na trhu, stále nevidím nic, co by se blížilo dřívějším ­"soft focus­" objektivům. Důvod je zřejmě i ten, že při dnešních vysoce korigovaných objektivech není zas takový problém udělat objektiv s jemným bokehem a zároveň ostrý. A kdo by chtěl objektiv méně ostrý s bokehem různorodějším, může sáhnout po nějakém starém skle z kinofilmové éry...

Dalším důvodem je i to, že 85­/1.8 nemusí být nutně portrétní objektiv, ale klidně i objektiv dokumenteční do nízkého osvětlení, na noční oblohu a podobně. Tam je všude vysoká ostrost žádoucí...

Napadá mě i spojitost s odvahou výrobce na příkladu Nikkoru 58­/1.4. Ten byl od výroby koncipován jako portrétní ­(zarytí teoretici zastávající názor, že takovéto ohnisko je na ­"portrét­" nevhodné ­- snad prominou­), čehož Nikon dosáhl podkorigováním sférické aberace. Důsledkem je skutečně jemný bokeh a ­"zasněný­" méně kontrastní výstup. Ostrost není zlá, ale důsledkem podkorigování má skutečně daleko do žiletky, což z hlediska potrétu by nemělo ničemu vadit. Pokud si dobře vzpomínám, Nikon tehdy za objektiv sklidil docela značnou vlnu kritiky, třebaže se našel také nejeden zastánce. Ten poměr ale vcelku slušně vystihuje, jak velká část zákazníků je ochotna zlepšit bokeh na úkor ostrosti... Odvahu výrobce zmiňuju proto, že tehdy často padala na účet Nikonu kritika, že ­"neumí udělat pořádně ostrý záklaďák se slušným bokehem­"...


Odpovědět3  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.