Samyang dělá už nějakou dobu zrcadlový 300/6,3 pro cropové CSC systémy docela lacino, ale prý se to nějak neprodává, tak uvidíme tady...
Odpovědět0 0
Těchto objektivů jsem viděl spoustu a jeden jako druhý manuální. Ne nemá to cosi společného s clonou F8. Dělají se i s clonou F5,6 a to už se levným autofokusem zaostřit dá.
Kam tím mířím? Napadne už sakra nějakého výrobce, že takový objektiv bych chtěl s autofokusem? Určitě nejsem sám. Za pravdu mi dá každý kdo zkusil manuálně zaostřovat při cloně F8.
Odpovědět1 0
Tiez si myslim ze s autofokusom by ten objektiv mal ovela vyssiu uzitkovu hodnotu. A okrem toho, fotaky uz davno nemaju najmensi problem automaticky ostrit pri akomkolvek F.
Odpovědět1 0
je to bajonet A od Minotly (od r. 1985 v Japonsku Minolta Alpha, v Evropě Minolta Dynax a v USA Minolta Maxxum), což byl první AF bajonet na světě. Fotodivizi Minolty pak koupilo Sony a tím začala éra DSLR bajonetu Sony A, který jako technologie SLT existuje vedle mladšího CSC systému Sony E dodnes. Ten zrcadlový objektiv dělala Minolta od r. 1989 a v roce 2008 se na něm jen změnil nápis na "Sony". Byla to spíše taková zajímavost a prodalo se toho minimum, proto jeho výrobu o pár let později Sony ukončilo. Já ten objektiv mám (koupil jsem jej ve stavu nového i s filtry za 6k na bazaru, cena je OK, ale objeví se tak jeden do roka) a jde adaptovat na Sony E přes originální adaptér Sony LA-EA4, takže AF mi funguje i když s omezením na 11 ostřících bodů, ale lepší než nic :-) Kamarádovo nativní SLT a77m2 s ním cvičí mnohem lépe a i na dnešní poměry je AF slušně rychlý (je poháněný hřídelkou z těla, takže na nových tělech s výkonným AF tyhle staré objektivy vždy ožijí). Výborné na něm jsou i zadní filtry... Také nechápu, proč to dnes někdo nezkusí, tenhle ostří v pohodě i s F8, takže jít to musí... Problém spíš vidím v absenci OS, protože z ruky už je těch 500mm docela mazec. To by byla teprve výzva pro dnešní výrobce, stabilizovaný maksutov s AF. Furt by ale myslím byla cena zlomková oproti refrakčním pětistovkám...
Odpovědět0 0
Co jsem se v minulosti díval, tak tyhle zrcadlové objektivy měly vždy špatnou kresbu. Tak snad to bude u tohoto kousku od Tokiny jinak.
Hlavně s tou kresbou nejde nic udělat. Clonu změnit nelze, takže smůla.
Odpovědět0 0
Kresba sa utahovanim clony zlepsuje iba kvoli dvom dovodom:
- nepresne vybrusene sosovky (okraje zaostruju svetlo inam nez stred)
- nedostatocne kompenzovana chromaticka aberacia
Zrkadla chromatickou aberaciou z principu netrpia, takze tam staci aby boli dostatocne presne vytvarovane (co pri tomto objektive mozno su), a nebude dovod na utahovanie clony kvoli lepsej kresbe.
Odpovědět0 0
Nicméně přiclonění vylepšuje kresbu stále, přestože existují objektivy, zvláště pak (nebo možná výhradně) objektivy z posledních let, kde rozdíl v kvalitě kresby mezi plně otevřenou clonou a přicloněním je vskutku minimální.
Mám tomu tedy rozumět tak, že vždy je za tím technologie, která nedokáže zajistit naprosto přesné vybroušení čočky (zvláště pak u velmi světelných či velmi širokoúhlých objektivů)?
Odpovědět0 0
Problem nie je v technologii ako takej ale v kompromise medzi cenou a kvalitou. Klasicke sosovky s gulovym povrchom su dnes velmi lacne a technologie ich brusenia velmi dobre zvladnute. Lenze gulovy (nazyvany tiez "sfericky") povrch ma jednu neprijemnu vlastnost - stred sosovky zaostruje svetlo inde, nez okraje sosovky. Na to, aby cela sosovka zaostrovala svetlo z celej svojej plochy do tej istej roviny, musela by mat povrch v tvare blizkom rotacnemu paraboloidu - nieco podobne ako parabolicke zrkadla vo svetlometoch.
V optike sa to zvykne nazyvat "asfericky" povrch. Ale vybrusit takyto povrch je technologicky narocnejsie a ovela drahsie. Preto sa v objektivoch zvykne pouzivat viac beznych (lacnych) sosoviek s gulovym povrchom a menej asferickych sosoviek, ktorymi sa nasledne (castokrat nie uplne) kompenzuje sfericka chyba. Pokial by boli v objektive same asfericke sosovky, nebolo by to treba kompenzovat a taky objektiv by mal ostru kresbu pri akejkolvek clone (difrakciu teraz zanedbam) pretoze sosovky by celym svojim povrchom zaostrovali svetlo na tu istu rovinu, a nebolo by treba zatienit okraje sosoviek.
Akurat taky objektiv (hlavne zoomovy) by bol priserne drahy a asi by ho nikto nezaplatil.
Odpovědět2 0
Díky za info, poučné.
Chápu-li to tedy správně, Leica by nejspíš patřičný prostor v nákladech našla, ale kašle na to, upřednostňuje výši marže před nejvyšší (maximální) kvalitou.
Odpovědět0 0
Typický zákazník Leicu kupuje kvôli logu Leica a nie kvôli najvyššej možnej kvalite.
Odpovědět0 0
To je právě otázka. Já si myslím, že tam nějaká poptávka po kvalitě bude. Ale zákazník si toho nevšimne, pokud to Leica nebude prezentovat. Ale kdyby Leica udělala a pak srozumitelně odprezentovala 100% asférický objektiv, myslím si, že dost fanoušků Leicy by to nažhavilo ;-).
Odpovědět0 0