Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
10.5.2013, Milan Šurkala, aktualita
Dalším výrobcem, který uspěl na letošních cenách TIPA 2013, je Fujifilm. Ten zářil zejména v kategorii CSC fotoaparátů a objektivů, vítězem se stal nicméně i profi kompakt této společnosti. Celkově tak získal tři ceny.
Per (65) | 12.5.20138:34
"Nechybí retro ovládání času i clony­" ­- no, možná je ­"retro­", ale je to nejpohotovější nastavování, jaké znám. Když se k tomu přidá korekce expozice a snadný nastavení citlivosti, co potřebujete víc?
Odpovědět1  0
Choakinek (4817) | 12.5.201313:31
Tak kruhové voliče byly, jsou a budou vždycky lepší, než nějaká tlačítka nebo joysticky ;­-­). Hlavně, že ty jsou ­"moderno­" :­-D.
Odpovědět1  0
busy (4708) | 12.5.201316:12
Presne tak. Podla mna, idealne ovladanie by boli tri kruhove volice ­- cas, clona, ISO a ku kazdemu volicu jeden dvojpolohovy prepinac manual<=>automatika. V pripade automatiky by hodnota navolena na volici znamenala hranicu, po ktoru moze automatika ist a ktoru nesmie prekrocit. A este popripade stvrty osobitny volic ako kompenzacia expozicie.
Odpovědět1  1
Per (65) | 12.5.201319:51
No, ona jedna z poloh na každém voliči je právě A = automatika. Buď ji nastavím na kolečku časů, nebo na kroužku clon, případně na obojím. V tom je ten vtip.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 12.5.201321:23
Ale prave tento vtip ja nechcem ! :­) Je sice na prvy pohlad logicke, ze jedna z poloh je automatika, lenze ja by som rad tej automatike nejak jednoducho a rychlo chcel nastavit spominane limity. A aby som kvoli tomu liezol niekam do menu, to nepovazujem za rychle a promptne ovladanie. Napriklad ked uz pre nic ine, tak uz len preto, lebo parametre v menu nemozem nastavovat pri vypnutom fotaku :­)

Na druhej strane, mat sest koliesok ­(jedno pre manualne nastavenie s jednou polohou ­"Auto­" a druhe pre nastavenie limitu ak je to prve nastavene na ­"Auto­" ­- to sa mi zda uz riadne pritiahnute za vlasy.

Samozrejme da sa to vyriesit aj tak ze na kazdom z troch koliesok bude sada hodnot pre rucne nastavenie a zaroven s nimi aj dalsia sada hodnot pre limit automatiky, ale zase to ma dve nevyhody: ­(1­) tych hodnot by na koliesku muselo byt dvojnasobne viac ­(no, pre limity obvykle netreba vsetky, tak povedzme ze ­"iba­" o polovicu viac­) a ­(2­) rychle prepnutie medzi manualom a automatikou by si obvykle vyzadovalo pretacat kolieska o znacny rozsah, co zase zbytocne zdrzuje a opotrebuva vsetky mechanicke kontakty vo vsetkych polohach cez ktore prechadzam.
Odpovědět1  1
Irving | 13.5.201312:41
Stacilo by tlacitko na kolecku, podobne jako zamek u zrcadlovek. Zmacknuto ­- automatika s maximem dle nastaveni, nezmacknuto . manual.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 13.5.201320:26
Ano, ten prepinac moze byt realizovany aj ako dvojpolohove tlacidlo priamo na koliesku. Aspon bude ovladanie daneho parametra pekne ­"pokope­" na jednom ovladacom prvku.
Odpovědět0  0
Per (65) | 13.5.201317:12
No, ono je to logické a intuitivní ovládání i na druhý pohled. Nemusím volit mezi režimem ­"A­" ­(priorita clony­) a pak teprve nastavit clonu, nebo přetočit na ­"S­" ­(priorita času­) a nastavovat čas závěrky jako u většiny fotoaparátů, ale otočením kolečka nebo kroužku na objektivu tu hodnotu nastavím rovnou. A pokud mám druhý ovládací prvek nastaven na automatiku, fotoaparát zbylý parametr nastaví sám, aby vyšla správná ­(požadovaná­) expozice. Já na tomhle už nic vylepšit neumím ­(a to se tvorbou rozhraní mezi stroji a jejich obsluhou zabývám profesoinálně­). Jo, je tam víc mechaniky, tudíž je to dražší. Pokud vím, dělá to jen takhle jen Leica a Fuji, která ... řekněme, že se Leicou nechává inspirovat. Většina foťáků používá stejně klasický přepínač M A S P. Pohotový je to jen ve spojení s rolery a ještě lépe i se stavovým LCD na horní straně. Jinak je to dobrý jen do prospektů. Jak se u toho musí moc přemýšlet, nebo nedejbože číst návod, je to na nic.
Mimochodem u kompaktního Nikona můžu i v režimu ­"P­" točením vodorovného roleru měnit kombinaci clony a času při zachování expozice. Dobrá vychytávka.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 13.5.201320:31
Ano, programovy posun ­(vzajomna zmena clony a casu pomocou roleru pri zachovani expozicie v rezime P­) zacina prenikat do kompaktov aj u inych vyrobcov. Napriklad ultrazoomy Panasonic to uz dlhsiu dobu tiez maju.
Odpovědět0  0
Láďa K. | 11.5.201310:35
Váš názor. já měl X20 půjčenou na 2 odpoledne a mohu napsat že souhlasím s recenzemi M.Š. tady na webu, která odpovídá recenzi na photographyblog. i na D­-Preview nevychází recenze nejhůř.Firma Fuji není až tak známá a zaběhnutá v Eu, stejně jako Pentax, nerozhodně bych tyhle firmy a jejich výrobky neodsuzoval. opravdu si myslíte, že jedině Canon, Nikon, Oly, Panda jsou ­"the best of­" ?
Odpovědět0  0
Choakinek (4817) | 10.5.201320:03
S tímto výsledkem by tedy každý nemusel souhlasit, ale tentokrát to není jednoznačný úlet, nýbrž je to pouze diskuzi v případě, že by někdo zvolil jiné výrobky. Např. v případě X­-E1, když vytvořili tuto kategorii, se nabízí otázka, jestli má ve stejné kategorii vůbec nějaké soupeře ;­-­). V případě X­-20 je třeba zmínit to, že ten foťák dělá z profi kompaktů sice nejhorší fotky, ale obsahuje v dané kategorii výbavu, která nemá obdoby, takže vlastně nemá ani konkurenci. A ten objektiv ­- 3. ocenění ­- je sice celkem slabý na plně otevřené cloně, ale v ostatních případech je velmi dobrý. Takže bych s výběrem Tipy tentokrát souhlasil, podívám­-li se na oceněné výrobky z určitého úhlu. Jako by je vybíral jiný člověk oproti těm předchozím ;­-­).
Odpovědět0  0
Matwey (12) | 11.5.201317:27
Fujifilm X­-20 robí z profi kompaktov najhoršie fotky? a na to si ako prišiel? hmm hmm... :­-­(
mám X­-10 a vie urobiť konkurencie schopné fotky aj s lacnými DSLR, hlavne v zlých svetelných podmienkach... má síce menší čip, ale aj menej Mpix, tým pádom nižšiu pixelovú hustotu... a X­-20 má ešte vylepšený senzor, tak očakávam ešte lepšie výsledky...
pre mňa v týchto dvoch kategóriách výsledky teda nie sú vôbec prekvapením, Fuji v posledných rokoch výrazne zamakalo na kvalite ­/aj objektívov­/... neťahá sa na trh zrkadloviek, ale v triede CSC a profi kompaktov je na špici.
Odpovědět0  0
Choakinek (4817) | 12.5.201313:40
No, X­-10 je na tom ještě o něco hůř, než X­-20. Ale samozřejmě, a to jsem zapomněl zmínit, oba fotoaparáty fotí stále slušně. Nesrovnatelně lépe než běžná cvakátka. Zvláště u té X­-10 je problém v tom, že nedává těch výrobcem deklarovaných 12 Mpx a to někdy i s dost velkým rozdílem ­(podle toho, co se fotí­). Pokud ale budete fotit v tom 6 Mpx módu, tak tam je vše OK. Tam je fotoaparát velmi dobrý i ve vysokých citlivostech.
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 12.5.20131:50
Taky by mě zajímaly nějaké konkrétní důkazy co se týče těch nejhorších fotek z X20? Podle nějakých měření, nebo vzorových fotek z recenzí? Bez ironie, tohle mě opravdu zajímá, jestli máš nějaké konkrétní podklady tak sem s nimi.
Odpovědět1  0
Per (65) | 12.5.20138:43
Někdy minulý týden jsem se díval na dpreview a tam opravdu vzorové fotky z X20 ve srovnání s P7700 a G15 vypadají nejhůř ­(ostrost, šum­). Jenomže, pokud bych měl volit s kterým z těchto tří půjdu fotit, asi bych stejně sáhl po Fuji.
Odpovědět0  1
Irving | 12.5.20139:31
No ja nevim, ja tam zadny zasadni rozdil nevidim, vsechny jsou tak plus minus stejne. Ale Milan mel tady v recenzi na X­-E1 pravdu, Fuji ­(nebo Adobe?­) opravdu dela neco s RAWem z X­-trans senzoru, i u X20 je to videt. V porovnani s ostatnima to vypada, jako by byl RAW castecne odsumeny ­- zrno je takove rozpyte, i detaily jsou slabsi.
Odpovědět0  0
Per (65) | 12.5.201315:34
Ale jo, souhlasím, ty rozdíly fakt nestojí za řeč. A rozhodně je vidět zlepšení oproti předchozí generaci asi u všech kompaků týhle kategorie. Ale osobně se mi nejvíc líbí u X20 mechanický ovládání zoomu, rychlost ­(fázového­) ostření a takřka okamžitá připravenost k dalšímu fotce. Když mi Nikon během ukládání předchozího snímku odmítá zoomovat, ostřit a vůbec mám pocit, že si tak nějak žije vlastním životem, mám dojem, že o chlup větší nebo menší šum není uplně to hlavní ;­-­)
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 12.5.201316:41
Tak u X20 se ti nic stát nemůže, zoomoješ si sám a vyfocený jpeg se uloží dřív než se zobrazí jeho náhled, takže nedokáže zdržet ani kdyby chtěl. Dokonce i plná série jpegů sejmutá na nejvyšší rychlost se ukládá jen cca 2 sekundy ­( cca 16 snímků­).
Odpovědět0  0
Choakinek (4817) | 12.5.201313:43
DPReview, Photography Blog... je to ale jen o fous a zajímala mě výhradně základní citlivost.
Odpovědět0  0
Matwey (12) | 12.5.201314:49
tak zrovna oba spomenuté Canon G15 a Nikon P7700 majú čip 1­/1,7­" , teda menší ako Fujifilm X20 2­/3­" , objektívy tiež žiaden zázrak, tak neviem prečo by mali mať lepšie, keď Fuji má tentokrát špičkový svetelný objektív v nových profi modeloch...
myslím, že je to taký mýtus, že Canon a Nikon sú top vo všetkých kubatúrach... áno v DSLR dominujú, ale napr. v CSC sú skôr na chvoste, Nikon 1 teda žiadna pecka nie je a nový model CSC Canon EOS M sa tam úplne s prehľadom posadil pravdepodobne úplne na koniec... a v triede profi kompaktov, povedal by som, že tiež iné značky kraľujú...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 12.5.201317:41
Tak tu snad můžu souhlasit jen s tou CSC kategorií. Jestli se Canonu a Nikonu vůbec něco v poslední době podařilo, tak jsou to právě profi kompakty ­(tím neříkám, že jsou bezkonkurenčně nejlepší, ale rozhodně nejsou žádnou ostudou­). Běžné kompakty už patří u obou výrobců spíše k průměru až podprůměru, u CSC jakbysmet ­(s tím tedy souhlasím­) a DSLR zejména v podání Canonu také zrovna nezáří ­(u APS­-C třídy­).
Odpovědět1  0
Sakini (772) | 12.5.201316:45
Tak ty jejich vzorové scény, a případně zkoumání 100% výřezu, tam když se to položí vedle sebe tak se rozdíly určitě najdou. Já myslel že je to nějak výrazné, označení ­"fotí nejhůř­" zní hrozně fatálně ­(to není ve zlém ;­-­) ­). Naštěstí to není každodenní realita, v té by ty rozdíly asi našel jen hodně velký vědátor.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.