Ultrazoomy - 2. díl: Historie digitální techniky a ultrazoomů
4.9.2008, Milan Šurkala, článek
V prvním díle jsme se podívali na technologii a problémy ultrazoomů. Dnes si řekneme něco o cestě k prvním digitálním fotoaparátům (VSC přístrojům), dále o prvních VSC ultrazoomech a konečně i pravých digitálních fotoaparátech s velkými rozsahy ohnisek až do roku 2007.
Ač již v roce 1981 experimentovala společnost Sony s digitální technikou v podobě fotoaparátu Mavica (Magnetic video camera), ten se nikdy nedostal na trh a zůstal pravděpodobně jen v podobě několika málo testovacích kusů. Sony se však může chlubit zavedením pojmu "still video camera", tedy jakéhosi předchůdce digitálního fotoaparátu. Nicméně, přestože fotoaparát již byl vybaven CCD čipem, data byla ukládána analogově na magnetický kotouč.
Prvním "nepravým" digitálním fotoaparátem se tak stala zrcadlovka Canon RC-701, což bylo v roce 1984! Její experimentální verze byla použita pro snímky z olympijských her v Los Angeles (přes telefonní linku byly přeneseny do japonských novin za méně než 30 minut), v roce 1986 se pak RC-701 reálně objevila na trhu. V tomto mezidobí se objevily další digitální fotoaparáty jiných značek (Konica, Panasonic,...), ale prvenství patří Canonu.
Zrcadlovka Canon RC-701 měla 8,8×6,6mm CCD snímač (tedy 2/3" CCD) o rozlišení typickém pro klasickou televizi. Dodával se s několika objektivy, ultrazoomovým 11-66mm f/1,2 (44-264 mm po přepočtu), dále širokoúhlým 6mm f/1,6 (24 mm po přepočtu) a teleobjektivem 50-150 mm. Mohl snímat 1, 2, 5 nebo 10 snímků za sekundu. Ve field módu (nižším rozlišení) mohl na floppy disk uložit 50 snímků prokládaně nebo 25 snímků neprokládaných v módu frame. Stejně jako u Sony Mavica, i zde byla data ukládána v analogové formě. Fotoaparát stál s kompletním příslušenstvím $27000.
Canon RC-701
První ultrazoomem se pak stala patrně Sony Mavica MVC-A7AF z roku 1986. Stále se však nedá považovat přímo za digitální fotoaparát, ale spíše za jeho předchůdce. Stejně jako většina přístrojů té doby pořizovala videosekvence, ale neukládala je na videopásku, nýbrž na magnetický disk (floppy disketu) ve formě jednotlivých obrázků série.
Sony Mavica MVC-A7AF
Stejně jako Canon RC-701, i "fotoaparát" Sony Mavica MVC-A7AF mohl ukládat 50 prokládaných obrázků ve field režimu (ISO 160) nebo 25 celých obrázků v režimu frame (ISO 80). CCD snímač o úhlopříčce 2/3" měl rozlišení 380 000 pixelů. Objektiv nabízel 6× násobný zoom v rozsahu 12 - 72 mm, tedy po přepočtu 48 - 288 mm. Světelnost byla výborná (F1,4-F1,7) s možností fotit makro snímky. Fotoaparát umožňoval automatické vyvážení bílé, EV kompenzaci +/- 2 EV po 0,5 EV krocích, dále nabízel prioritu času, samospoušť, dálkové ovládání a sáňky pro externí blesk. O napájení se staralo 6 alkalických LR6 baterií.
Rok 1986 přinesl ještě jeden takový fotoaparát a tím byl opět výrobek společnosti Sony, tentokrát ProMavica MVC-2000. Stejně jako předchozí typ, i zde byl 2/3" CCD snímač s rozlišením 380 000 pixelů. I tento fotoaparát měl mít zoom objektiv. Nepodařilo se mi však zjistit přesné hodnoty, někde se hovoří o 6× zoomu 48 - 288 mm, někde o 13× násobném. Závěrka nabízela časy 1/15 s až 1/1000 s. Cena byla stanovena na $3395.
Sony ProMavica MVC-2000
Jak šel čas dál, objevovali se nové fotoaparáty přinášející především zlomové okamžiky pro digitální techniku jako takovou, nejen pro ultrazoomy. V roce 1987 tak Kodak představil první kameru s 1MPx snímačem a oznámil vývoj 1,4MPx CCD čipu (podobný čip se pak objevil v roce 1991 ve fotoaparátu Nikon F-3).
Velkým milníkem roku 1988 pak bylo zavedení JPEG a MPEG komprese, která dala fotografiím a videosekvencím nové možnosti. Objevovalo se stále více a více fotoaparátů, nicméně jen málo z nich se dalo zařadit do kategorie ultrazoomů. Dalším význačným fotoaparátem byl Sony Mavica MVC-5000, který přinesl dva CCD čipy, jeden zachytával barvy, druhý jas. Rovněž se v roce 1988 objevil první skutečný digitální fotoaparát Fujifilm DS-1P s 0,4MPx CCD čipem.
Pravá éra digitální fotografie ale začala až po roce 1990. V roce 1990 představil Adobe svůj velmi známý Photoshop pro úpravu fotografií, o rok později se objevil další významný digitální fotoaparát Fujifilm DS-100. Pak to pokračovalo přes Nikon Zoom 700 QD v roce 1994, který měl jako první stabilizaci obrazu. Téhož roku se poprvé objevila paměťová karta Compact Flash a SmartMedia. Za celé období se však neobjevil žádný ultrazoom.
Nikon Zoom 700 QD - první fotoaparát se stabilizací obrazu
Po několikaleté odmlce, kdy se objevovaly jen krátkorozsahové digitální fotoaparáty nebo stále SVC (still video camera), se v roce 1996 konečně objevil první plně digitální ultrazoom. Byl jím Sony DKC-ID1. Ač vypadá spíše jako projektor než fotoaparát, nenechte se mýlit. Fotoaparát nabízí 1/3" CCD čip s rozlišením 450 000 pixelů a 12× násobný zoom v rozsahu 38 až 460 mm. Na 10MB paměťovou kartu se vešlo 140 fotografií v normální kvalitě a 40 v nejlepší. Byla použita JPEG komprese. K dispozici byla EV kompenzace v rozmezí +/- 3EV po 1/3 EV krocích a mód priority clony. Citlivost byla výhradně ISO 100, rozsah časů závěrky od 1/15 s do 1/4000 s. Ostření probíhalo manuálně nebo automaticky, energii dodával Li-Ion akumulátor.
Sony DKC-ID1
Průkopnická společnost Sony stála i za dalším ultrazoomem Mavica MVC-FD7. Poprvé byly jako záznamová média použité klasické diskety. Základem byl malinký 1/4" CCD čip s rozlišením 640×480 pixelů. Citlivost ISO byla nastavena na hodnotu 100, čas závěrky mohl být z rozsahu 1/60 s až 1/4000 s. Zatímco model FD5 měl pevné 47mm ohnisko, model FD7 měl 10× násobný zoom v rozsahu 40 - 400 mm se světelností F1,8. Cena činila v roce 1997 celých $799.
Sony Mavica MVC-FD7
I další ultrazoomy byly opravdu roztodivně tvarované fotoaparáty. Klasické fotoaparáty příliš nepřipomínaly. Mohl za to i systém ukládání dat. Tyto fotoaparáty totiž nepoužívaly žádné paměťové karty, ale obyčejné 3,5" 1,44MB diskety. Pro lepší práci s nimi pracovaly mechaniky s dvourychlostním zápisem. V roce 1998 stále kralovala společnost Sony, nejprve s 10× násobným zoomem a poté i se 14× násobným, nicméně konečně se svou troškou do mlýna přispěl i jiný výrobce, a to JVC se svým fotoaparátem GC-S1.
Sony Mavica MVC-FD71
14× násobný zoom se objevil u modelu Sony Mavica MVC-FD91, který rovněž disponoval ukládáním na floppy disketu a jehož design příliš klasicky nevypadal. Vzhledem k malým čipům a objektivům s poměrně velkým průměrem měly oba fotoaparáty naprosto famózní světelnost začínající již na F1,8.
Sony Mavica MVC-FD91
Nové technologie:
Ve druhém roce své existence se ultrazoomy příliš nepředvedly. Sony mírně inovovalo svůj model FD71 na FD73 a nově se objevil FD88, který vypadal velmi podobně. Přinesl 1,0MPx snímač, ale také menší zoom. K Sony a JVC se přidala společnost Casio, která vydala fotoaparát QV-8000SX.
Casio QV-8000SX
Nové technologie:
Až v roce 2000 se spustil boom ultrazoomů. Zatímco předchozí pokusy byly spíše okrajové, s příchodem společnosti Olympus (C-2100 Ultra Zoom) a Fujifilm (FinePix 4900 Zoom) dostaly ultrazoomy běžnější fotografické tvary přístrojů. Zejména Olympus tímto modelem započal dlouhou éru ultrazoomů, nicméně i Fujifilm má v ultrazoomech dlouhou a úspěšnou historii.
Olympus C-2100 Ultra Zoom
Klasičtější tvary fotoaparátů byly umožněny upuštěním od disket. Začaly se používat paměťové karty, a to všech možných typů. Stejně tak se zvýšilo standardní rozlišení fotoaparátů na 2 megapixely a konečně se začala v trochu širším měřítku objevovat optická stabilizace v objektivu. Doba ultrazoomů začala.
Fujifilm FinePix 4900 Zoom
Nové technologie:
Krabicové tvary ultrazoomů se staly v roce 2001 minulostí. Sony se svými fotoaparáty Mavica sice dále razilo tuto designovou cestu, ale třeba Canon se svým PowerShotem Pro90 IS vedle něj vypadal jako UFO. Výrobci dále zvětšovali velikosti čipu, ačkoli nejčastěji používaná velikost byla stále ve 1/2,7" formátu. Fujifilm však své Super CCD čipy dělal s velikostí 1/1,7", jen o trochu menší používal Canon a Minolta.
Canon PowerShot Pro90 IS
Právě Minolta zavedla velmi úspěšnou řadu ultrazoomů DiMage, které dlouhou dobu patřily v oblasti ultrazoomu ke špičce. Model DiMage 7 měl dokonce 2/3" CCD čip. Tento ultrazoom se stal také prvním, který nabízel široké ohnisko. Většina totiž začínala až na slabých 38 milimetrech. Společnost Olympus pokračovala v tažení velmi úspěšným modelem C-700 Ultra Zoom, který nabízel především velmi příjemný design a malé rozměry. Sony Mavica MVC-FD75 pak s archaickým 1/4" CCD čipem a rozlišením 0,3 megapixelů působil jako špatný vtip.
Olympus C-700 Ultra Zoom
Nové technologie:
Vývoj už dále neprocházel dramatickými změnami, ale postupnými vylepšováními. Standardem se stalo rozlišení 3 megapixely a Minolta kráčela drze vepředu se svými 5MPx fotoaparáty. Po dlouhé době se opět začaly objevovat ultrazoomy s větším rozsahem ohnisek. První takovou vlaštovkou byl Panasonic Lumix DMC-FZ1, který přinesl 12× násobné přiblížení. Panasonic tímto u svých fotoaparátů zavedl standardně optickou stabilizaci.
Fujifilm FinePix 3800 Zoom
Nové technologie:
Téměř všichni výrobci dále pokračovali ve vývoji nových modelů ultrazoomů. Minolta začala se svými typickými ultrazoomy silně kulatého vzhledu, Panasonic pak působil jako outsider díky směšným rozlišením typu FZ1 a jeho nové náhrady FZ2. Uvedl však high-endový model FZ10, který započal éru populárních výkonných ultrazoomů Panasonic.
Sony Cyber-shot DSC-F828
Nové technologie:
Canon uvedl velmi úspěšnou řadu fotoaparátů Sx IS (prvním modelem byl S1 IS, který má své pokračovatele až dodnes). Kromě zvýšení standardního rozlišení na 4 megapixely se však nic bouřlivého nestalo. Se svými ultrazoomy se na chvíli objevila společnost Kyocera, ale ta záhy fotografický trh opustila.
Canon PowerShot S1 IS
Nové technologie:
Standardem se stalo rozlišení 5,0 MPx a spousta fotoaparátů už přesedlávala na 6MPx čipy. Ty byly zpravidla typu 1/2,5" CCD. Na trhu se objevily velmi zajímavé fotoaparáty od Fujifilmu (zejména model S9500 Z s velkým čipem), oblíbený Panasonic FZ30 a téměř zrcadlovkový Samsung Pro 815 s velkým 2/3" CCD čipem. Ve větším se také začala rozmáhat stabilizace, zejména ta v objektivu.
Samsung Pro815
Rok 2005 ovšem také znamenal konec pro značku Konica Minolta. Posledním jejím modelem byl DiMAGE Z6, poté již fotografická divize pokračovala jako část společnosti Sony.
Panasonic Lumix DMC-FZ30
Nové technologie:
Doba před dvěma lety již není tak moc vzdálená, a tak většina přístrojů, představených v daném roce, byla ještě nedávno na pultech obchodů. Za zmínku stojí zejména velmi úspěšné fotoaparáty Panasonic Lumix DMC-FZ7 a Canon PowerShot S3 IS, které zápasily o zákazníky téměř totožnými technickými specifikacemi. Canon nabízel lepší kvalitu obrazu, Panasonic zase cenu a objektiv.
Panasonic Lumix DMC-FZ7
Panasonic později uvedl model TZ1, který započal dlouhou řadu 10× ultrazoomů v poměrně malém těle. Velkým šokem však byly fotoaparáty Kodak V610, které nabízely 10× zoom v tenoučkém těle. Byly zde totiž dva objektivy, jeden pro krátký rozsah 38 - 114 mm a druhý pro 130 - 380 mm.
Kodak V610
Nové technologie:
Některé fotoaparáty představené v tomto roce ještě najdete v obchodech, některé z nich už ale svou pouť skončily. Na ty se právě podíváme. Velkým přelomem byl například Olympus SP-550 UZ, který jako první přišel s 18× násobným zoomem. K tomu nabízel i mnoho jiných zajímavých vlastností, a tak není divu, že o něj byl zájem.
Olympus SP-550 UZ
Nové technologie:
Tím by byl výčet většiny známých (nejen u nás prodávaných) ultrazoomů u konce. V příštím díle se podíváme na dnešní nabídku ultrazoomů. Je skutečně velmi bohatá.
Zdroje:
http://www.dpreview.com/reviews/specs.asp
http://www.acme.com/digicams/
http://www.letsgodigital.org/en/camera/products.html
Prvním "nepravým" digitálním fotoaparátem se tak stala zrcadlovka Canon RC-701, což bylo v roce 1984! Její experimentální verze byla použita pro snímky z olympijských her v Los Angeles (přes telefonní linku byly přeneseny do japonských novin za méně než 30 minut), v roce 1986 se pak RC-701 reálně objevila na trhu. V tomto mezidobí se objevily další digitální fotoaparáty jiných značek (Konica, Panasonic,...), ale prvenství patří Canonu.
První roky digitálních fotoaparátů (1984 - 1987)
Zrcadlovka Canon RC-701 měla 8,8×6,6mm CCD snímač (tedy 2/3" CCD) o rozlišení typickém pro klasickou televizi. Dodával se s několika objektivy, ultrazoomovým 11-66mm f/1,2 (44-264 mm po přepočtu), dále širokoúhlým 6mm f/1,6 (24 mm po přepočtu) a teleobjektivem 50-150 mm. Mohl snímat 1, 2, 5 nebo 10 snímků za sekundu. Ve field módu (nižším rozlišení) mohl na floppy disk uložit 50 snímků prokládaně nebo 25 snímků neprokládaných v módu frame. Stejně jako u Sony Mavica, i zde byla data ukládána v analogové formě. Fotoaparát stál s kompletním příslušenstvím $27000.
Canon RC-701
První ultrazoomem se pak stala patrně Sony Mavica MVC-A7AF z roku 1986. Stále se však nedá považovat přímo za digitální fotoaparát, ale spíše za jeho předchůdce. Stejně jako většina přístrojů té doby pořizovala videosekvence, ale neukládala je na videopásku, nýbrž na magnetický disk (floppy disketu) ve formě jednotlivých obrázků série.
Sony Mavica MVC-A7AF
Stejně jako Canon RC-701, i "fotoaparát" Sony Mavica MVC-A7AF mohl ukládat 50 prokládaných obrázků ve field režimu (ISO 160) nebo 25 celých obrázků v režimu frame (ISO 80). CCD snímač o úhlopříčce 2/3" měl rozlišení 380 000 pixelů. Objektiv nabízel 6× násobný zoom v rozsahu 12 - 72 mm, tedy po přepočtu 48 - 288 mm. Světelnost byla výborná (F1,4-F1,7) s možností fotit makro snímky. Fotoaparát umožňoval automatické vyvážení bílé, EV kompenzaci +/- 2 EV po 0,5 EV krocích, dále nabízel prioritu času, samospoušť, dálkové ovládání a sáňky pro externí blesk. O napájení se staralo 6 alkalických LR6 baterií.
Rok 1986 přinesl ještě jeden takový fotoaparát a tím byl opět výrobek společnosti Sony, tentokrát ProMavica MVC-2000. Stejně jako předchozí typ, i zde byl 2/3" CCD snímač s rozlišením 380 000 pixelů. I tento fotoaparát měl mít zoom objektiv. Nepodařilo se mi však zjistit přesné hodnoty, někde se hovoří o 6× zoomu 48 - 288 mm, někde o 13× násobném. Závěrka nabízela časy 1/15 s až 1/1000 s. Cena byla stanovena na $3395.
Sony ProMavica MVC-2000
Jak šel čas dál, objevovali se nové fotoaparáty přinášející především zlomové okamžiky pro digitální techniku jako takovou, nejen pro ultrazoomy. V roce 1987 tak Kodak představil první kameru s 1MPx snímačem a oznámil vývoj 1,4MPx CCD čipu (podobný čip se pak objevil v roce 1991 ve fotoaparátu Nikon F-3).
Boj analogové techniky s digitální (1988-1995)
Velkým milníkem roku 1988 pak bylo zavedení JPEG a MPEG komprese, která dala fotografiím a videosekvencím nové možnosti. Objevovalo se stále více a více fotoaparátů, nicméně jen málo z nich se dalo zařadit do kategorie ultrazoomů. Dalším význačným fotoaparátem byl Sony Mavica MVC-5000, který přinesl dva CCD čipy, jeden zachytával barvy, druhý jas. Rovněž se v roce 1988 objevil první skutečný digitální fotoaparát Fujifilm DS-1P s 0,4MPx CCD čipem.
Pravá éra digitální fotografie ale začala až po roce 1990. V roce 1990 představil Adobe svůj velmi známý Photoshop pro úpravu fotografií, o rok později se objevil další významný digitální fotoaparát Fujifilm DS-100. Pak to pokračovalo přes Nikon Zoom 700 QD v roce 1994, který měl jako první stabilizaci obrazu. Téhož roku se poprvé objevila paměťová karta Compact Flash a SmartMedia. Za celé období se však neobjevil žádný ultrazoom.
Nikon Zoom 700 QD - první fotoaparát se stabilizací obrazu
První skutečné digitální ultrazoomy (1996 - 1997)
Po několikaleté odmlce, kdy se objevovaly jen krátkorozsahové digitální fotoaparáty nebo stále SVC (still video camera), se v roce 1996 konečně objevil první plně digitální ultrazoom. Byl jím Sony DKC-ID1. Ač vypadá spíše jako projektor než fotoaparát, nenechte se mýlit. Fotoaparát nabízí 1/3" CCD čip s rozlišením 450 000 pixelů a 12× násobný zoom v rozsahu 38 až 460 mm. Na 10MB paměťovou kartu se vešlo 140 fotografií v normální kvalitě a 40 v nejlepší. Byla použita JPEG komprese. K dispozici byla EV kompenzace v rozmezí +/- 3EV po 1/3 EV krocích a mód priority clony. Citlivost byla výhradně ISO 100, rozsah časů závěrky od 1/15 s do 1/4000 s. Ostření probíhalo manuálně nebo automaticky, energii dodával Li-Ion akumulátor.
Sony DKC-ID1
Průkopnická společnost Sony stála i za dalším ultrazoomem Mavica MVC-FD7. Poprvé byly jako záznamová média použité klasické diskety. Základem byl malinký 1/4" CCD čip s rozlišením 640×480 pixelů. Citlivost ISO byla nastavena na hodnotu 100, čas závěrky mohl být z rozsahu 1/60 s až 1/4000 s. Zatímco model FD5 měl pevné 47mm ohnisko, model FD7 měl 10× násobný zoom v rozsahu 40 - 400 mm se světelností F1,8. Cena činila v roce 1997 celých $799.
Sony Mavica MVC-FD7
Rok 1998
I další ultrazoomy byly opravdu roztodivně tvarované fotoaparáty. Klasické fotoaparáty příliš nepřipomínaly. Mohl za to i systém ukládání dat. Tyto fotoaparáty totiž nepoužívaly žádné paměťové karty, ale obyčejné 3,5" 1,44MB diskety. Pro lepší práci s nimi pracovaly mechaniky s dvourychlostním zápisem. V roce 1998 stále kralovala společnost Sony, nejprve s 10× násobným zoomem a poté i se 14× násobným, nicméně konečně se svou troškou do mlýna přispěl i jiný výrobce, a to JVC se svým fotoaparátem GC-S1.
Sony Mavica MVC-FD71
14× násobný zoom se objevil u modelu Sony Mavica MVC-FD91, který rovněž disponoval ukládáním na floppy disketu a jehož design příliš klasicky nevypadal. Vzhledem k malým čipům a objektivům s poměrně velkým průměrem měly oba fotoaparáty naprosto famózní světelnost začínající již na F1,8.
Sony Mavica MVC-FD91
Nové technologie:
- první optická stabilizace u ultrazoomů
- Sony uvedlo standard MemoryStick
Název | Uvedení | Rozlišení | Čip | Zoom | Rozsah | Stabilizace | Světelnost | Paměť |
JVC GC-S1 | únor 98 | 0,3 MPx | 1/4" CCD | 10x | 43-430 | - | ? | CF |
Sony Mavica MVC-FD71 | srpen 98 | 0,3 MPx | 1/4" CCD | 10x | 40-400 | - | F1,8-F2,9 | floppy |
Sony Mavica MVC-FD91 | listopad 98 | 0,8 MPx | 1/3" CCD | 14x | 37-518 | lens shift | F1,8-F3,2 | floppy |
Rok 1999
Ve druhém roce své existence se ultrazoomy příliš nepředvedly. Sony mírně inovovalo svůj model FD71 na FD73 a nově se objevil FD88, který vypadal velmi podobně. Přinesl 1,0MPx snímač, ale také menší zoom. K Sony a JVC se přidala společnost Casio, která vydala fotoaparát QV-8000SX.
Casio QV-8000SX
Nové technologie:
- 1,0 MPx snímače
Název | Uvedení | Rozlišení | Čip | Zoom | Rozsah | Stabilizace | Světelnost | Paměť |
Sony Mavica MVC-FD73 | březen 99 | 0,3 MPx | 1/4" CCD | 10x | 40-400 | - | F1,8-F2,9 | floppy |
Sony Mavica MVC-FD88 | březen 99 | 1,0 MPx | 1/4" CCD | 7,9x | 34-270 | - | F2,8-F3,0 | floppy |
Casio QV-8000SX | červenec 99 | 1,0 MPx | 1/3" CCD | 8x | 40-320 | - | F3,2-F3,5 | floppy |
Rok 2000
Až v roce 2000 se spustil boom ultrazoomů. Zatímco předchozí pokusy byly spíše okrajové, s příchodem společnosti Olympus (C-2100 Ultra Zoom) a Fujifilm (FinePix 4900 Zoom) dostaly ultrazoomy běžnější fotografické tvary přístrojů. Zejména Olympus tímto modelem započal dlouhou éru ultrazoomů, nicméně i Fujifilm má v ultrazoomech dlouhou a úspěšnou historii.
Olympus C-2100 Ultra Zoom
Klasičtější tvary fotoaparátů byly umožněny upuštěním od disket. Začaly se používat paměťové karty, a to všech možných typů. Stejně tak se zvýšilo standardní rozlišení fotoaparátů na 2 megapixely a konečně se začala v trochu širším měřítku objevovat optická stabilizace v objektivu. Doba ultrazoomů začala.
Fujifilm FinePix 4900 Zoom
Nové technologie:
- rozsáhlejší zavedení paměťových karet (MS - Memory Stick, CF - Compact Flash, SM - SmartMedia), začaly se používat také 8cm CD-RW disky (u ultrazoomů, poprvé byly CD-RW disky použity již v roce 1997 u Sony Cyber-shot DSC-MD1) a upustilo se od disket
- standardem se stává větší rozlišení 2,0 MPx
- Fujifilm uvádí snímače Super CCD
- první moderní ultrazoomy tak, jak je známe dnes
Název | Uvedení | Rozlišení | Čip | Zoom | Rozsah | Stabilizace | Světelnost | Paměť |
Sony Mavica MVC-FD90 | únor 00 | 1,0 MPx | 1/2,7" CCD | 7,9x | 34-270 | - | F2,8-F3,0 | floppy, MS |
Sony Mavica MVC-FD88 | únor 00 | 2,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 37-370 | - | F2,8-F2,8 | floppy, MS |
Casio QV-2800UX | červen 00 | 2,0 MPx | 1/2,7" CCD | 8x | 40-320 | - | F3,2-F3,5 | CF |
Olympus C-2100 UZ | červen 00 | 2,0 MPx | 1/2" CCD | 10x | 38-380 | lens shift | F2,8-F3,5 | SM |
Sony Mavica CD1000 | červen 00 | 2,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 37-370 | lens shift | F2,8-F2,8 | CD-R 8cm |
Fujifilm FinePix 4900 Zoom | srpen 00 | 2,0 MPx* | 1/1,7" Super CCD | 6x | 35-210 | - | F2,8-F3,1 | SM |
Olympus E-100 RS | srpen 00 | 1,4 MPx | 1/2" CCD | 10x | 38-380 | lens shift | F2,8-F3,8 | SM |
*s interpolovaným rozlišením 4,3 MPx |
Rok 2001
Krabicové tvary ultrazoomů se staly v roce 2001 minulostí. Sony se svými fotoaparáty Mavica sice dále razilo tuto designovou cestu, ale třeba Canon se svým PowerShotem Pro90 IS vedle něj vypadal jako UFO. Výrobci dále zvětšovali velikosti čipu, ačkoli nejčastěji používaná velikost byla stále ve 1/2,7" formátu. Fujifilm však své Super CCD čipy dělal s velikostí 1/1,7", jen o trochu menší používal Canon a Minolta.
Canon PowerShot Pro90 IS
Právě Minolta zavedla velmi úspěšnou řadu ultrazoomů DiMage, které dlouhou dobu patřily v oblasti ultrazoomu ke špičce. Model DiMage 7 měl dokonce 2/3" CCD čip. Tento ultrazoom se stal také prvním, který nabízel široké ohnisko. Většina totiž začínala až na slabých 38 milimetrech. Společnost Olympus pokračovala v tažení velmi úspěšným modelem C-700 Ultra Zoom, který nabízel především velmi příjemný design a malé rozměry. Sony Mavica MVC-FD75 pak s archaickým 1/4" CCD čipem a rozlišením 0,3 megapixelů působil jako špatný vtip.
Olympus C-700 Ultra Zoom
Nové technologie:
- mnohem větší čipy a zvyšování rozlišení
Název | Uvedení | Rozlišení | Čip | Zoom | Rozsah | Stabilizace | Světelnost | Paměť |
Canon PowerShot Pro90 IS | leden 01 | 2,6 MPx | 1/1,8" CCD | 10x | 37-370 | lens shift | F2,8-F3,5 | CF |
Minolta DiMAGE 5 | únor 01 | 3,0 MPx | 1/1,8" CCD | 7,1x | 35-250 | - | F2,8-F3,5 | CF |
Minolta DiMAGE 7 | únor 01 | 5,0 MPx | 2/3" CCD | 7,1x | 28-280 | - | F2,8-F3,5 | CF |
Sony Mavica MVC-FD75 | únor 01 | 0,3 MPx | 1/4" CCD | 10x | 40-400 | - | F1,8-F2,9 | floppy |
Sony Mavica MVC-FD92 | únor 01 | 1,3 MPx* | 1/2,7" CCD | 8x | 41-328 | - | F2,8-F2,8 | floppy, MS |
Sony Mavica MVC-FD97 | únor 01 | 2,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 39-390 | - | F2,8-F2,8 | floppy, MS |
Fujifilm FinePix 6900 Zoom | březen 01 | 3,0 MPx** | 1/1,7" Super CCD II | 6x | 35-210 | - | F2,8-F3,1 | SM |
Olympus C-700 UZ | březen 01 | 2,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,5 | SM |
Casio QV-2900UX | květen 01 | 2,0 MPx | 1/2,7" CCD | 8x | 40-320 | - | F3,2-F3,5 | CF |
Fujifilm FinePix 2800 Zoom | září 01 | 2,0 MPx | 1/2,7" CCD | 6x | 38-228 | - | F2,8-F3,0 | SM |
*s interpolovaným rozlišením 1,6 MPx ** s interpolovaným rozlišením 6,0 MPx |
Rok 2002
Vývoj už dále neprocházel dramatickými změnami, ale postupnými vylepšováními. Standardem se stalo rozlišení 3 megapixely a Minolta kráčela drze vepředu se svými 5MPx fotoaparáty. Po dlouhé době se opět začaly objevovat ultrazoomy s větším rozsahem ohnisek. První takovou vlaštovkou byl Panasonic Lumix DMC-FZ1, který přinesl 12× násobné přiblížení. Panasonic tímto u svých fotoaparátů zavedl standardně optickou stabilizaci.
Fujifilm FinePix 3800 Zoom
Nové technologie:
- nové paměťové karty xD (Fujifilm, Olympus) a SD / MMC (Panasonic, HP)
- Canon uvádí rychlý procesor DIGIC a technologii iSAPS
Název | Uvedení | Rozlišení | Čip | Zoom | Rozsah | Stabilizace | Světelnost | Paměť |
Fujifilm FinePix S602Z | leden 02 | 3,0 MPx* | 1/1,7" Super CCD III | 6x | 35-210 | - | F2,8-F3,1 | SM, CF |
Minolta DiMAGE 7i | březen 02 | 5,0 MPx | 2/3" CCD | 7,1x | 28-280 | - | F2,8-F3,5 | CF |
Nikon Coolpix 5700 | květen 02 | 5,0 MPx | 2/3" CCD | 8x | 35-280 | - | F2,8-F4,2 | CF |
Olympus C-720 UZ | květen 02 | 3,0 MPx | 1/2,7" CCD | 8x | 40-320 | - | F2,8-F3,4 | SM |
Fujifilm FinePix 3800 Zoom | srpen 02 | 3,0 MPx | 1/2,7" CCD | 6x | 38-228 | - | F2,8-F3,0 | xD |
HP Photosmart 850 | září 02 | 4,0 MPx | 1/1,8" CCD | 8,1x | 37-300 | - | F2,8-F3,1 | SD/MMC |
Minolta DiMAGE 7Hi | září 02 | 5,0 MPx | 2/3" CCD | 7,1x | 28-280 | - | F2,8-F3,5 | CF |
Olympus C-730 UZ | září 02 | 3,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,5 | SM, xD |
Panasonic Lumix DMC-FZ1 | září 02 | 2,0 MPx | 1/3,2" CCD | 12x | 35-420 | lens shift | F2,8-F2,8 | SD/MMC |
Fujifilm FinePix S602Z Pro | listopad 02 | 3,0 MPx* | 1/1,7" Super CCD III | 6x | 35-210 | - | F2,8-F3,1 | SM, CF |
* s interpolovaným rozlišením 6,0 MPx |
Rok 2003
Téměř všichni výrobci dále pokračovali ve vývoji nových modelů ultrazoomů. Minolta začala se svými typickými ultrazoomy silně kulatého vzhledu, Panasonic pak působil jako outsider díky směšným rozlišením typu FZ1 a jeho nové náhrady FZ2. Uvedl však high-endový model FZ10, který započal éru populárních výkonných ultrazoomů Panasonic.
Sony Cyber-shot DSC-F828
Nové technologie:
- objevuje se mechanická stabilizace realizovaná posunem CCD čipu
- zavedení PictBridge
Název | Uvedení | Rozlišení | Čip | Zoom | Rozsah | Stabilizace | Světelnost | Paměť |
Olympus C-740 UZ | březen 03 | 3,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | xD |
Olympus C-750 UZ | březen 03 | 4,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | xD |
Toshiba PDR M500 | červen 03 | 2,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 37-370 | - | F2,8-F3,1 | SD |
Toshiba PDR M700 | červen 03 | 3,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 37-370 | - | F2,8-F3,1 | SD |
Fujifilm FinePix S5000 Z | červenec 03 | 3,0 MPx | 1/2,7" Super CCD IV HR | 10x | 37-370 | - | F2,8-F3,2 | xD |
Fujifilm FinePix S7000 Z | červenec 03 | 6,0 MPx* | 1/1,7" Super CCD IV HR | 6x | 35-210 | - | F2,8-F3,1 | xD, CF |
Fujifilm FinePix S3000 Z | srpen 03 | 3,0 MPx | 1/2,7" CCD | 6x | 38-228 | - | F2,8-F4,8 | xD |
HP Photosmart 945 | srpen 03 | 5,1 MPx | 1/1,8" CCD | 8,1x | 37-300 | - | F2,8-F3,1 | SD/MMC |
Kodak DX6490 | srpen 03 | 4,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | SD/MMC |
Minolta DiMAGE Z1 | srpen 03 | 3,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,5 | SD/MMC |
Minolta DiMAGE A1 | srpen 03 | 5,0 MPx | 2/3" CCD | 7,1x | 28-200 | CCD shift | F2,8-F3,5 | CF |
Panasonic Lumix DMC-FZ2 | srpen 03 | 2,0 MPx | 1/3,2" CCD | 12x | 35-420 | lens shift | F2,8-F2,8 | SD/MMC |
Sony DSC-F828 | srpen 03 | 8,0 MPx | 2/3" Super HAD CCD | 7,1x | 28-200 | - | F2,0-F2,8 | MS, CF |
Panasonic Lumix DMC-FZ10 | říjen 03 | 4,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 35-420 | lens shift | F2,8-F2,8 | SD/MMC |
Rollei dp3210 | prosinec 03 | 3,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 35-350 | - | F2,8-F3,1 | SD |
* s interpolovaným rozlišením 12,0 MPx |
Rok 2004
Canon uvedl velmi úspěšnou řadu fotoaparátů Sx IS (prvním modelem byl S1 IS, který má své pokračovatele až dodnes). Kromě zvýšení standardního rozlišení na 4 megapixely se však nic bouřlivého nestalo. Se svými ultrazoomy se na chvíli objevila společnost Kyocera, ale ta záhy fotografický trh opustila.
Canon PowerShot S1 IS
Nové technologie:
- natáčení videosekvencí ve formátu MPEG4 (Olympus C-770 UZ)
Název | Uvedení | Rozlišení | Čip | Zoom | Rozsah | Stabilizace | Světelnost | Paměť |
Nikon Coolpix 8700 | leden 04 | 8,0 MPx | 2/3" CCD | 8x | 35-280 | - | F2,8-F4,2 | CF |
Canon PowerShot S1 IS | únor 04 | 3,2 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 38-380 | lens shift | F2,8-F3,1 | CF |
Canon PowerShot Pro1 | únor 04 | 8,0 MPx | 2/3" CCD | 7,1x | 28-200 | - | F2,4-F3,5 | CF |
Fujifilm FinePix S20 Pro | únor 04 | 6,1 MPx | 1/1,7" Super CCD IV SR | 6x | 35-210 | - | F2,8-F3,1 | xD, CF |
Konica Minolta DiMAGE Z2 | únor 04 | 4,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,5 | SD/MMC |
Konica Minolta DiMAGE A2 | únor 04 | 8,0 MPx | 2/3" CCD | 7,1x | 28-200 | CCD shift | F2,8-F3,5 | CF |
Kyocera Finecam M400R | únor 04 | 4,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 37-370 | - | F2,8-F3,1 | SD/MMC |
Kyocera Finecam M410R | únor 04 | 4,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 37-370 | - | F2,8-F3,1 | SD/MMC |
Olympus C-765 UZ | únor 04 | 4,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | xD |
Olympus C-770 UZ | únor 04 | 4,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | xD |
Fujifilm FinePix S3500 Z | červen 04 | 4,0 MPx | 1/2,7" CCD | 6x | 39-234 | - | F2,8-F3,0 | xD |
Fujifilm FinePix S5100 Z | červen 04 | 4,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 37-370 | - | F2,8-F3,1 | xD |
Praktica Luxmedia 4800 | červen 04 | 4,0 MPx | 1/2,5" CCD | 8x | 40-320 | - | F2,8-F3,4 | SD/MMC |
Panasonic Lumix DMC-FZ20 | červenec 04 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 36-432 | lens shift | F2,8-F2,8 | SD/MMC |
Panasonic Lumix DMC-FZ3 | červenec 04 | 3,0 MPx | 1/3,2" CCD | 12x | 35-420 | lens shift | F2,8-F2,8 | SD/MMC |
Konica Minolta DiMAGE Z3 | červenec 04 | 4,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 35-420 | CCD shift | F2,8-F4,5 | SD/MMC |
Konica Minolta DiMAGE Z10 | červenec 04 | 3,2 MPx | 1/2,5" CCD | 8,1x | 36-290 | - | F3,2-F3,4 | SD/MMC |
Kodak DX7590 | srpen 04 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-? | SD/MMC |
Konica Minolta DiMAGE A200 | srpen 04 | 8,0 MPx | 2/3" CCD | 7,1x | 28-200 | CCD shift | F2,8-F3,5 | CF |
Nikon Coolpix 4800 | září 04 | 4,0 MPx | 1/2,5" CCD | 8,3x | 36-300 | - | F2,7-F4,4 | SD/MMC |
Nikon Coolpix 8800 | září 04 | 8,0 MPx | 2/3" CCD | 10x | 35-350 | lens shift | F2,8-F5,0 | CF |
Pentax Optio MX4 | září 04 | 4,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 37-370 | - | F2,9-F3,5 | SD/MMC |
Rollei dk4010 | listopad 04 | 4,0 MPx | 1/2,7" CCD | 10x | 37-370 | - | F2,8-F3,1 | SD/MMC |
Rok 2005
Standardem se stalo rozlišení 5,0 MPx a spousta fotoaparátů už přesedlávala na 6MPx čipy. Ty byly zpravidla typu 1/2,5" CCD. Na trhu se objevily velmi zajímavé fotoaparáty od Fujifilmu (zejména model S9500 Z s velkým čipem), oblíbený Panasonic FZ30 a téměř zrcadlovkový Samsung Pro 815 s velkým 2/3" CCD čipem. Ve větším se také začala rozmáhat stabilizace, zejména ta v objektivu.
Samsung Pro815
Rok 2005 ovšem také znamenal konec pro značku Konica Minolta. Posledním jejím modelem byl DiMAGE Z6, poté již fotografická divize pokračovala jako část společnosti Sony.
Panasonic Lumix DMC-FZ30
Nové technologie:
- první 15x zoom (Samsung Pro815)
Název | Uvedení | Rozlišení | Čip | Zoom | Rozsah | Stabilizace | Světelnost | Paměť |
Kodak Z740 | leden 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | SD/MMC |
Konica Minolta DiMAGE Z5 | leden 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 35-420 | CCD shift | F2,8-F4,5 | SD/MMC |
Konica Minolta DiMAGE Z20 | leden 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 8,1x | 36-290 | - | F3,2-F3,4 | SD/MMC |
Kodak Z7590 | únor 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | SD/MMC |
Panasonic Lumix DMC-FZ4 | únor 05 | 4,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 35-420 | lens shift | F2,8-F3,3 | SD/MMC |
Panasonic Lumix DMC-FZ5 | únor 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 36-432 | lens shift | F2,8-F3,3 | SD/MMC |
Panasonic Lumix DMC-LZ1 | únor 05 | 4,0 MPx | 1/2,5" CCD | 6x | 37-222 | lens shift | F2,8-F4,5 | SD/MMC |
Panasonic Lumix DMC-LZ2 | únor 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 6x | 37-222 | lens shift | F2,8-F4,5 | SD/MMC |
Sony Cyber-shot DSC-H1 | únor 05 | 5,0 MPx | 1/2,4" Super HAD CCD | 12x | 36-432 | lens shift | F2,8-F3,7 | MS |
Praktica Luxmedia 5800 | březen 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 8x | 40-320 | - | F2,8-F3,4 | SD/MMC |
Canon PowerShot S2 IS | duben 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 36-432 | lens shift | F2,7-F3,5 | SD/MMC |
Fujifilm FinePix S5200 Z | červenec 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" Super CCD HR | 10x | 38-380 | - | F3,2-F3,5 | xD |
Fujifilm FinePix S9500 Z (S9000 Z) | červenec 05 | 9,1 MPx | 1/1,6" Super CCD V HR | 10,7x | 28-300 | - | F2,8-F4,9 | xD, CF |
Panasonic Lumix DMC-FZ30 | červenec 05 | 8,0 MPx | 1/1,8" CCD | 12x | 35-420 | lens shift | F2,8-F3,7 | SD/MMC |
Samsung Pro815 | červenec 05 | 8,0 MPx | 2/3" CCD | 15x | 28-420 | - | F2,2-F4,6 | CF |
Kodak P850 | srpen 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 36-432 | lens-shift | F2,8-F3,7 | SD/MMC |
Konica Minolta DiMAGE Z6 | srpen 05 | 6,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 35-420 | CCD shift | F2,8-F4,5 | SD |
Olympus SP-500UZ | srpen 05 | 6,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | xD |
Nikon Coolpix S4 | září 05 | 6,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F3,5-F3,5 | SD/MMC |
Ricoh Caplio R3 | září 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 7,1x | 28-200 | CCD shift | F3,3-F4,8 | SD/MMC |
Yakumo Mega Image D85 | září 05 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 8x | 39-314 | - | F2,8-F3,4 | SD/MMC |
Rok 2006
Doba před dvěma lety již není tak moc vzdálená, a tak většina přístrojů, představených v daném roce, byla ještě nedávno na pultech obchodů. Za zmínku stojí zejména velmi úspěšné fotoaparáty Panasonic Lumix DMC-FZ7 a Canon PowerShot S3 IS, které zápasily o zákazníky téměř totožnými technickými specifikacemi. Canon nabízel lepší kvalitu obrazu, Panasonic zase cenu a objektiv.
Panasonic Lumix DMC-FZ7
Panasonic později uvedl model TZ1, který započal dlouhou řadu 10× ultrazoomů v poměrně malém těle. Velkým šokem však byly fotoaparáty Kodak V610, které nabízely 10× zoom v tenoučkém těle. Byly zde totiž dva objektivy, jeden pro krátký rozsah 38 - 114 mm a druhý pro 130 - 380 mm.
Kodak V610
Nové technologie:
- SD karty se staly de facto standardem
Název | Uvedení | Rozlišení | Čip | Zoom | Rozsah | Stabilizace | Světelnost | Paměť |
Kodak Z650 | leden 06 | 6,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | SD/MMC |
Panasonic Lumix DMC-LZ3 | leden 06 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 6x | 37-222 | lens shift | F2,8-F4,5 | SD/MMC |
Panasonic Lumix DMC-LZ5 | leden 06 | 6,0 MPx | 1/2,5" CCD | 6x | 37-222 | lens shift | F2,8-F4,5 | SD/MMC |
Panasonic Lumix DMC-FZ7 | leden 06 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 36-432 | lens shift | F2,8-F3,3 | SD/MMC |
Canon PowerShot A700 | únor 06 | 6,0 MPx | 1/2,5" CCD | 6x | 35-210 | - | F2,8-F4,8 | SD/MMC |
Canon PowerShot S3 IS | únor 06 | 6,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 36-432 | lens shift | F2,7-F3,5 | SD/MMC |
Kodak Z612 | únor 06 | 6,0 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 35-420 | lens shift | F2,8-F4,8 | SD/MMC |
Panasonic Lumix DMC-TZ1 | únor 06 | 5,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 35-350 | lens shift | F2,8-F4,2 | SD/MMC |
Ricoh Caplio R4 | únor 06 | 6,0 MPx | 1/2,5" CCD | 7,1x | 28-200 | CCD shift | F3,3-F4,8 | SD/MMC |
Sony Cyber-shot DSC-H2 | únor 06 | 6,0 MPx | 1/2,5" Super HAD CCD | 12x | 36-432 | lens shift | F2,8-F3,7 | MS Duo |
Sony Cyber-shot DSC-H5 | únor 06 | 7,0 MPx | 1/2,5" Super HAD CCD | 12x | 36-432 | lens shift | F2,8-F3,7 | MS Pro |
Kodak V610 | duben 06 | 6,0 MPx | CCD | 10x | 38-380 | - | F3,9-F4,4 | SD/MMC |
Acer CP-8660 | červen 06 | 8,0 MPx | 1/1,8" CCD | 6x | 37-222 | - | F2,8-F4,8 | SD |
Kodak P712 | červen 06 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 36-432 | lens shift | F2,8-F3,7 | SD/MMC |
Fujifilm FinePix S6500fd | červenec 06 | 6,0 MPx | 1,/1,7" Super CCD HR | 10,7x | 28-300 | - | F2,8-F4,9 | xD |
Canon PowerShot A710 IS | srpen 06 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 6x | 35-210 | lens shift | F2,8-F4,8 | SD/MMC |
Minox DC 8122 | srpen 06 | 8,0 MPx | 1/1,8" CCD | 6x | 37-222 | ? | F2,8-F4,8 | SD |
Nikon Coolpix S10 | srpen 06 | 6,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | CCD shift | F3,5-F3,5 | SD/MMC |
Olympus SP-510 UZ | srpen 06 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | xD |
Ricoh Caplio R5 | srpen 06 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 7,1x | 28-200 | CCD shift | F3,3-F4,8 | SD/MMC |
Canon PowerShot G7 | září 06 | 10,0 MPx | 1/1,8" | 6x | 35-210 | lens shift | F2,8-F4,8 | SD/MMC |
Kodak Z710 | září 06 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F2,8-F3,7 | SD/MMC |
Rok 2007
Některé fotoaparáty představené v tomto roce ještě najdete v obchodech, některé z nich už ale svou pouť skončily. Na ty se právě podíváme. Velkým přelomem byl například Olympus SP-550 UZ, který jako první přišel s 18× násobným zoomem. K tomu nabízel i mnoho jiných zajímavých vlastností, a tak není divu, že o něj byl zájem.
Olympus SP-550 UZ
Nové technologie:
- Olympus SP-550 UZ poprvé uvádí 18× zoom
- Sony zaujalo s infračerveným snímáním (DSC-H9)
Název | Uvedení | Rozlišení | Čip | Zoom | Rozsah | Stabilizace | Světelnost | Paměť |
Fujifilm FinePix IS-1 | leden 07 | 9,1 MPx | 1/1,6" Super CCD HR + IR | 10,7x | 28-300 | - | F2,8-F4,9 | xD, CF |
Olympus SP-550 UZ | leden 07 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 18x | 28-504 | CCD shift | F2,8-F4,5 | xD |
Panasonic Lumix DMC-TZ2 | leden 07 | 6,0 MPx | 1/2,35" CCD | 10x | 28-280 | lens shift | F3,3-F4,9 | SDHC, MMC |
Panasonic Lumix DMC-TZ3 | leden 07 | 7,1 MPx | 1/2,35" CCD | 10x | 28-280 | lens shift | F3,3-F4,9 | SDHC, MMC |
Panasonic Lumix DMC-LZ6 | leden 07 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 6x | 37-222 | lens shift | F2,8-F4,5 | SDHC, MMC |
Panasonic Lumix DMC-LZ7 | leden 07 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 6x | 37-222 | lens shift | F2,8-F4,5 | SDHC, MMC |
Canon PowerShot TX1 | únor 07 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 39-390 | lens shift | F3,5-F5,6 | SDHC |
Fujifilm FinePix S5700 Z | únor 07 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F3,5-F3,7 | xD |
Sony Cyber-shot DSC-H7 | únor 07 | 8,0 MPx | 1/2,5" CCD | 15x | 31-465 | lens shift | F2,7-F4,5 | MS Duo |
Sony Cyber-shot DSC-H9 | únor 07 | 8,0 MPx | 1/2,5" CCD | 15x | 31-465 | lens shift | F2,7-F4,5 | MS Duo |
Ricoh Caplio R6 | březen 07 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 7,1x | 28-200 | CCD shift | F3,3-F5,1 | SDHC, MMC |
Benq DC P860 | květen 07 | 8,0 MPx | 1/1,8" CCD | 6x | 37-222 | - | F2,8-F4,8 | SD |
Sony Cyber-shot DSC-S800 | květen 07 | 8,0 MPx | 1/1,8" CCD | 6x | 37-222 | - | F2,8-F4,8 | MS Duo |
Kodak Z712 IS | červen 07 | 7,1 MPx | 1/2,5" CCD | 12x | 36-432 | lens shift | F2,8-F4,8 | SD/MMC |
Fujifilm FinePix S8000fd | červenec 07 | 8,0 MPx | 1/2,35" CCD | 18x | 27-486 | CCD shift | F2,8-F4,5 | xD |
Fujifilm FinePix S5800 Z | červenec 07 | 8,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | - | F3,5-F3,7 | xD |
HP Photosmart Mz67 | červenec 07 | 8,0 MPx | 1/1,8" CCD | 6x | 35-210 | - | F2,8-F4,8 | SD |
Canon PowerShot SX100 IS | srpen 07 | 8,0MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 36-360 | lens shift | F2,8-F4,3 | SDHC |
Ricoh Caplio R7 | srpen 07 | 8,1 MPx | 1/2,5" CCD | 7,1x | 28-200 | CCD shift | F3,3-F5,2 | SDHC |
Sony Cyber-shot DSC-H3 | srpen 07 | 8,0 MPx | 1/2,5" CCD | 10x | 38-380 | lens shift | F3,5-F4,4 | MS Duo |
Tím by byl výčet většiny známých (nejen u nás prodávaných) ultrazoomů u konce. V příštím díle se podíváme na dnešní nabídku ultrazoomů. Je skutečně velmi bohatá.
Zdroje:
http://www.dpreview.com/reviews/specs.asp
http://www.acme.com/digicams/
http://www.letsgodigital.org/en/camera/products.html