Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
26.3.2008, Roman Pihan, článek
V minulém díle jsme popsali základní vlastnosti formátu RAW a vysvětlili princip Bayerovy masky a Bayerovy interpolace. Dnes se dozvíte, jaký má Bayerova interpolace vliv na velikost RAW souboru a začneme také pracovat s RAW soubory v PC.
khonsun | 8.6.20089:51
je raw format?
Odpovědět0  0
Busy | 8.6.200810:40
Ano. Je to cela plejada formatov, vecsinou kazdy vyrobca pouziva svoj vlastny standart.
Odpovědět0  0
khonsun | 8.6.200811:00
Asi jsem nemel to ­"Proc­" psat do nadpisu. Otazka znela::­" Proc je raw format­"?
/Kdyz jde o jakýkoli soubor obsahující surová data obdržená ze snímače digitálního fotoaparátu, než dojde k jejich softwarovému zpracování ve fotoaparátu nebo dodatečně na počítači, jehož výsledkem je normálně vypadající finální obrázek a kdyz tato data mohou mít různý charakter a mohou být zaznamenaná různými způsoby­/.
Odpovědět0  0
Busy | 8.6.200811:55
Kazdy konkretny vyrobca vklada do raw suboru data nacitane z cipu v presne definovanom usporiadani, v tzv. formate. A preto mozno subor obsahujuci data z cipu ­(a popr. exif informacie­) povazovat za format ukladania dat.
Odpovědět0  0
khonsun | 8.6.200813:24
Ano; pochopuji, ze napr. *.pef, *.cr2....... je format nebot jde o data nacitane z cipu v presne definovanom usporiadani. Ale raw?
Odpovědět0  0
Busy | 8.6.200817:56
"raw­" je iba vseobecny nazov pre celu tu plejadu formatov napr. pef, cr2... A dokonca, mam dojem, ze niektori vyrobcovia priamo pouzivaju koncovku raw.
Odpovědět0  0
Varan | 30.3.200822:03
Dokonce jsem v diskusi našel to, co jsem chtěl napsat já ­(ukládání RGB bez interpolace u čipů jako Foveon­), ale autor Busy byl rychlejší.

Proto jen drobné rýpnutí. Kvalitu článku u mě kazí věty jako
"Proto výrobci přišly s konceptem RAW+JPEG. ­" nebo
"FastStone Image Viewer zobrazí snad všechny obrazové formáty a řadu RAWů, ty však ale nedokáže převézt.­" ,
které by si zasloužily drobnou korekci.
Odpovědět0  0
finn | 27.3.200819:37
Cituji:
„Předpokládejme barevnou hloubku 8 bitů na každý kanál­(…­). Je­-li tedy pro každý kanál potřebný jeden byte, tak pro jeden pixel obrazu mající tři RGB složky je zapotřebí tří bytů ­(jeden na R, jeden na G a třetí na B­). 6 MPix obraz ­(3000x2000 pixelů­) tedy potřebuje 3×6 milionů bytů ke svému uložení, tedy 18 MB. ­(…­) To by byla i skutečná velikost běžného TIFF souboru, který data obvykle nijak nekomprimuje.
(…­)
RAW soubor ukládá data ještě před Bayerovou interpolací, tedy „bez barev“. Proto na každý pixel stačí jeden byte ­(při 8 bitovém A­/D převodníku­) a tedy 6 MPix obrázek bude mít v RAW 6 MB.”

Asi jsem ve škole nedával pozor, ale jestliže RAW soubor obsahuje třetinu informace oproti TIFFu ­(což tvrdíte­), na základě čeho si konvertor ­(RAW ? TIFF, nebo RAW ? JPEG­) domyslí zbývající dvě třetiny? Není třeba takový formát Nikonu pro tzv. RAW obrázky jen trochu upravený 12bitový a komprimovaný TIFF? Není DNG od Adobe také jen upravený TIFF? Netaháte náhodou nebohé čtenáře tak trochu za fusekli?
Odpovědět0  0
Busy | 27.3.200820:32
Ano, presne tak, zostavajuce dve tretiny si konvertor proste domysli ­(interpolacia­) ! Takto pracuju vsetky RAW konvertory, viewery, a takto pracuju aj vsetky procesory vo fotoaparatoch s cipmi s RGB maskou. Snimaci cip s rozlisenim 6 megapixelov, s 8 bitovou hlbkou snimania, naozaj generuje 6 MB dat, a tieto data sa priamo zapisu do toho RAWu.
Samozrejme, cipy typu Foveon generuju RAW 3x vecsi, pretoze z kazdeho pixelu idu priamo hned vsetky tri farebne zlozky R,G,B a nic nie je treba interpolovat. Preto RAW subor zo 6 Mpix Foveonu ma 18 MB.
Odpovědět0  0
finn | 27.3.200820:46
Máte pravdu, sypu si popel na hlavu a svou první větu předchozího příspěvku beru zpět.
Odpovědět0  0
Miraman | 27.3.200814:04
Mne by zajímalo, kam vždycky autoři na ty chytré řeči chodí. Podle mne autor program Fast Stone viděl z rychlíku. Nejenže zobrazuje snad všechny raw soubory ­(to tedy píše, abych mu nekřivdil­), ale po úpravách lze snímky uložit celkem do 9 ! různých formátů, tedy i jpg, png a tif. A je skutečně FREE a česky.
Stejně tak BoBo v předešlém článku neví absolutně nic o Zoneru ale chytračí tady.
Když chcete psát články nebo diskutovat na úrovni, seznamte se nejprve s těmi programy, a pak to bude mít smysl. Jinak takovéto články a diskuze jen ohlupují ostatní.
Samozřejmě že ani Zoner ani Fast Stone nejsou primárně určeny k editaci raw souborů, ale jak už píše Pavel Matějka, většině běžných uživatelů to stačí a vyhovuje. A podle příspěvků v diskuzi tu profesionálové nejsou.
Odpovědět0  0
BoBo | 27.3.200822:54
no... tak neviem,mozno som fakt blby,no zonera poznam dost dobre... A presvedcit ho,aby robil s rawkom ineho fotaka ako canon sa mi nepodarilo. Skusal som ORF aj MRW. Zobrazit ho zobrazi,ale zaroven vypise,ze robi len v ­"nahledovom mode­", a pre plnu kvalitu mam pouzit funkciu ziskat,ktory uz pre zmenu ziadne raw nevidi...

Tak a teraz ma prechytrac.... ­(alebo inac,neutocil som na rozdiel od teba a som pripraveny na diskusiu na urovni,aj ked niesom profesional)
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1082) | 28.3.20086:35
Hledejte v manuálu ­"Získat z DNG­".
Odpovědět0  0
BoBo | 29.3.200813:04
V manuali pisu,ze to musi ist aj s minoltou ­(olympusovsky orf teraz doma nemam­), moznosti vyzeraju byt celkom zaujimave... teda aspon podla navodu,ale NEJDE TO. Kym nemam v adresari ziadne DNG,tak je polozka seda­-neaktivna. Skusal som aj premenovat surovo MRW na DNG a potom mi sice povolilo ­"ziskat z dng­" ale nefungovalo to spravne. Mozno by pomohol nejaky soft,co by robil z mrw dng, no to by bolo prilis zlozite.

PS: ten fast stone vyzera celkom zaujimavo,ale aj tak asi ostanem na irfanovi :­-D zvyk je zelezna kosela ;)
Odpovědět0  0
miraman | 29.3.200815:03
Mas pravdu, ze je to slozite s editory a raw. Kamarad si poridil Canon G9 ­(foti tzv. raw=CR2­) a ten take nejde v Zoneru, ackoliv udavaji ze ano. Vedl jsem dlouhou debatu s odbornou pomoci ze Zoneru, ale pomoc se nekonala. Plugin jim udajne Canon neprodal a tedy jsme dostali radu, prevest to v nejakem programu na jpg a pak to delat v Zoneru. No k tomu neni co dodat, pak to ztraci smysl fotit do rawu.
S novymi typy fotaku jsou problemy.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1082) | 31.3.200810:33
1­) Musíte mít ZPS 10 Professional
2­) Stáhnete si od Adobe zdarma DNG konvertor a někam ho rozbalíte. Je to součást balíčku Adobe Camera RAW, verze 4.4 je na http:­/­/www.adobe.com­/support­/downloads­/thankyou.jsp?ftpID=3903&fileID=3644
3­) V Možnostech ZPS na stránce Formát RAW nastavíte cestu k tomu DNG konvertoru

Je­-li vám tento prajednoduchý postup složitý, není RAW pro vás a foťte do JPG.
Odpovědět0  0
miraman | 31.3.200818:57
Klídek Pavle, samozřejmě že máme ZPS 10 Professional, samozřejmě že máme DNG v Zoneru ale ještě 8.3.2008 tam byla verze 4.3.1 a ta formát CR2 v Zoneru neuměla i když na seznamu Adobe Camera Raw Canon G9 byl. Je to podivné, ale Zoner ho v této verzi nerozeznal, právě na toto téma jsem vedl s podporou Zoneru diskuzi. Aniž by si ověřili skutečnost, mleli jen o tom že je na seznamu a tak to musé jít.
Nyní je k dispozici verze 4.4 a ta už to umí.
Takže kdo to také potřebujete, nebo máte nový aparát, stáhněte si novou verzi z odkazu nahoře od Pavla Matějky.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1082) | 31.3.200819:41
Aha, tak sorry. Já asi reagoval spíš na BoBo. :)
Odpovědět0  0
BoBo | 31.3.200822:07
Fotak mam stary­(konica minolta A2­),takze v kompatibilite to nebude. Bavili sme sa o tom,ci zoner podporuje raw,ci nie... Ked je podpora riesena cez software tretej strany,tak ja to nevolam podpora.

Tento postup nevidim ako zlozity,len zbytocne zdlhavy, a neponuka az tolko pridanych fonkcii,ze by som niekomu odporucil taketo riesenie.
Skuste Pixmatec RAWShooter Essensials ­(je zadarmo­) a ponuka mnozstvo funkcii,ktore by som aj pri najlepsej voli velmi dlho hladal v gimpe ci photoshope
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1082) | 1.4.20086:25
RAWshooter se už pěkně dlouho nevyvíjí a dnes je zastaralý a bez podpory. Firma Adobe jej koupila a zlikvidovala. Pokud potřebujete konvertor zdarma, zkuste RAW Therapee.

Řešení přes DNG v Zoneru je sice pomocí softwaru druhé strany, ale vývojáři ZPS se několikrát vyjádřili v tom smyslu, že Zoner nemá v úmyslu dělat ze ZPS RAW konvertor, jeho účel je jiný a toto jsou doplňkové funkce. Zoneru využití DNG přináší podporu stále nových foťáků bez práce ­- nemusí programovat už naprogramované.

Podporu RAW v Zoneru vidím jako vhodnou pro občasné použití, například pseudosendvič z RAW se tam vyrábí jedna báseň. Ale jak říkám, někomu to může stačit úplně. Já osobně jsem dal pár stovek za Bibble Lite a nelituju ­($69,95­).
Odpovědět0  0
miraman | 1.4.200813:13
Je pravda, že Raw Shooter je velmi dobrý, škoda, že to Adobe koupila a použila do PS CS3, tím se to stalo pro nás chudčí nedostupné. Kdo má starší fotoaparát, ten asi nic jiného nepotřebuje. Poslední verze vyšla koncem roku 2006.
Odpovědět0  0
BoBo | 27.3.200811:11
Neviem,mozno je faststone tiez free,ale patrilo by sa spomenut aj ine varianty ako platene verzie. Zonera by som ohladom na raw ani nespominal,kedze pozna len canon, a 30tisic za fotokram tiez nedam.
Na prezeranie pouzivam IrfanView, na konverziu RawShooter Essensials a na zlozitejsie upravy Gimp... cely balik s cistym svedomim za 0,­- Sk­/Czk. Gimp vie aj raw,ale RSE sa mi paci viac.

To Nashai:
Donedavna som aj ja fotil na 99% jpeg,kym som nezistil,ze z raw vyjdu obrazky akosi ostrejsie, a tiez...
... mas sirsi dynamicky rozsah ­(12bit vs. 8bit jpeg­)
... nevadi,ked zabudnes prepnute WB
... moznost prace so sendvicom bez stativu ­(vyvolas jednu pod,druhu nadexponovanu­)
... ze vraj moznost potlacenia aberacie ­(neviem ako,iba som pocul :­)

ale aj...
... viac zerie na karte ­(na mojej Minolte dost,nepouziva kompresiu­)
... treba viac casu na stiahnute a spojazdnenie fotiek v pocitaci
... nemoznost zvetsenia­/skontrolovania ostrosti priamo na fotaku ­(ide len ked pouzijem RAW+JPG)
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1082) | 26.3.20086:46
Zoner Photo Studio ­(10 Pro­) dnes umí trošku víc, pane Pihane. Umí si na pozadí převést libovolný RAW do DNG pomocí Adobe DNG konvertoru a ten pak řiditelně konvertovat. Spoustě lidí to takto stačí ­- zkonvertovaný obrázek se může otevřít rovnou v editoru ZPS a lze jej ­"dopiplat­" ještě před uložením do JPG.
Odpovědět0  0
Nashai | 26.3.200819:38
Proč by llidé kteří ve finále uloží soubor do JPG měli fotit do RAWU? Není pro ně náhodu zbytečné míč čistá data z čipu když je nakonec zmrší kompresí?
Odpovědět0  0
Re: Adobe DNG | 26.3.200822:15
Pretoze po case ­(napr. ked si kupia kvalitnejsi monitor a lepsiu tlaciaren­) mozu zistit, ze ten perfektne kvalitny JPG nie je az tak kvalitny, a budu si chciet fotku vytlacit v lepsej kvalite. Tak siahnu po RAWe a fotku si ­"vyvolaju­" v lepsej kvalite, alebo popr. priamo vytlacia z RAWu.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1082) | 28.3.20086:34
Jde to samozřejmě i do 16 bitů na kanál a uložit třeba jako TIFF. Ale nemáte pravdu ani s JPG ­- z RAW jdou například často získat data i tam, kde převod ve foťáku udělá čistý přepal. A taky můžete dělat veškeré úpravy na 16 bit obraze a vyhnout se tak například posterizaci při větších úpravách ­- a výsledek si uložit podle potřeby třeba i do JPG, když je hotový.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.